Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 18 år som opplever pustebesvær. Jeg har hatt dette i perioder siden jeg var liten, men nå har det blitt verre. Jeg føler at jeg ikke klarer å puste inn nok luft, og begynner derfor å hyperventilere. Dette skjer noen ganger til dagen de gangene jeg får pustebesværet. Jeg opplever ingen hoste eller følelse av mye slim i halsen, det er kun ubehag i forbindelse med pustevanskene som er problemet. Siden jeg spiller tverrfløyte gjør jeg regelmessige pusteøvelser, men nå klarer jeg bare en brøkdel av det jeg har pleid å klare pga svimmelhet. Er dette noe jeg trenger å være bekymret for, eventuelt oppsøke lege om, eller er det bare en bagatel?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36033-pustebesv%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Uansett hva det er, så er det i alle fall veldig ubehagelig å ha pustebesvær. Og særlig for deg som spiller fløyte, vil jeg tro. Det å føle pustebesvær kan bero på så mangt. Kanskje du lever i en litt stresset tilværelse, og at dette er grunnen. Men siden du har hatt dette siden du var liten, så er vel det litt tvilsom teori. Føler du at det er spesielle tider dette kommer på, at det blir verre når du anstrenger deg, føler du at du ikke får puste om natten f eks. Jeg syns du bør lage deg et lite dagboknotat hver gang dette skjer i ca en måned fremover. Hvis du ser et mønster i det, er du muligens i nærheten av et svar, men en lege vil også ha veldig god nytte av dine notater. Siden du har hatt det så lenge, er det vel ikke så alvorlig, men ta allikevel en tur til lege med dine notater og se om noe kan gjøres for å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36033-pustebesv%C3%A6r/#findComment-138211
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...