maranja Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Hei jeg er ei dame på 26år. Jeg hører og leser at nå som høsten har satt inn så kommer astmaplagene tilbake. Jeg har vært dårlig i astmaen min hele tiden jeg. Jeg har fått lungebetennelse for 6.gang siden begynnelsen av mai. Forskjøla med kraftig hoste, pipende surklete bryst og lunger, tette bihuler, og tett rennende nese, ja det har jeg året rundt. det går toppen 3uker mellom hver gang jeg har halsbetennelse og bronkitt. I denne vår/sommer perioden i år så har jeg blitt kjørt i ambulanse med blålys, for så å bli lagt i respirator opp til flere ganger, og som vanlig blir vell høsten/vinteren akkurat lik. Dette er er noe som er helt vanlig for meg i løpet av hele året. Jeg har visst helårsastma istedenfor, bare høst og vinterastma. Jeg må ha Brycanyl bare jeg går over kjøkkengulvet, så bevare meg det er en tøff tid jeg også går i møte, men ikke mere tøff enn det sommeren og våren har vært for meg. Hvis jeg går forbi ett sted hvor plenen blir klippet, eller at plenen nettopp har blitt klippet, ja så slutter jeg helt å puste, jeg blir blå i ansiktet mitt, og går inn i koma hvis jeg ikke har kortisonsprøyte for hånden min. Så hva er det da som er galt med meg siden astmaen min ikke blir lettere om sommeren og våren? Når jeg fikk lungebetennelse denne gangen her så sa legen min at jeg hadde fått en såkalt stille lungebetennelse. Men hva er nå egentllig det? Jeg finner ingenting om denne typen lungebetennelsen under sykdommer. Hvem kan egentlig vokse av seg astmaen sin? Jeg har alltid vært plaget av astma, men da jeg var 13årså ble jeg veldig mye verre i astmaen min. Før jeg var 13år så var det piping og surkling i brystet mitt under annfall. Men etter at jeg ble 13år så har annfallene mine blitt mye hyppigere og alvorligere, med resultater som komatilstander og respirator. Jeg bruker Flutide, Bricanyl, og Kenacort-T. Jeg har bare blitt værre og værre i astmaen min år for år etter at jeg fylte 13år, så hvordan skal dete her ende med meg da? Er det noe håp for at jeg også kan få vokse av meg astmaen min eller? Jeg er veldig glad for alle svar fra alle. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36039-lungebetennelse-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 På tross av alle de nye gode medisinene og god oppfølging på alle måter mht symptomlindring, det å passe seg for det man vet man reagerer på osv er det dessverre ikke alle astmaer man klarer å hjelpe så veldig godt. Du er tydeligvis en av disse. Jeg har i min vennekrets en som sikkert vil beskrive sin astma nøyaktig slik som du, hun har opplevd cirka det samme som deg med voldsom dramatikk flere ganger. Den gode nyheten er at hun i dag er helt symptomfri ( med medisiner) og har ikke hatt anfall på faktisk ganske mange år. Hun er i dag i 30-årene. Så du får bare håpe. Vedr stille lungebetennelse skal jeg sjekke dette opp for deg, og komme tilbake imorgen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36039-lungebetennelse-igjen/#findComment-138212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 1. oktober 2001 Del Skrevet 1. oktober 2001 Hei igjen Det er faktisk ingen ting som heter å vokse av seg astmaen sin. Astma er en kronisk sykdom som alltid vil ligge der. Den kan imidlertid holde seg helt i ro i lange perioder, og faktisk se ut som om den er helt borte. Stille lungebetennelse er det heller ingenting som heter. Det legen din sikkert har ment, er at du har hatt en lungebetennelse som ikke gjør stort nummer av seg, som altså ikke plager deg i vesentlig grad. Diagnosen er muligens stillt ved røntgenbilde, eller at du har hatt små, ubetydelige symptomer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36039-lungebetennelse-igjen/#findComment-138387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.