Gå til innhold

Kronisk karbondioksidforgiftning?

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymrede venner

Dette er en noe spesiell problemstilling, det er mulig den er i feil forum, men jeg håper det er noen lungeeksperter her som kan si noe om dårlig luft og personlighetsendringer.

En venn av noen jeg kjenner, flyttet for en tid tilbake hjemmefra, til en liten kjellerleilighet. Hun har omtrent fra hun flyttet til denne leiligheten, forandret personlighet nesten totalt, og for ordens skyld bør jeg først nevne at en mengde andre mulige årsaker vi kunne komme på etter nøye gjennomtenkning er mer eller mindre utelukket, bortsett fra at hun i utgangspunktet er en forholdsvis sta person som ikke gjør det følgende bedre:

Hun har blitt gjennomgående mye mer kranglete, irritert, og vanskelig å forholde seg til, dette høres banalt og normalt ut når jeg sier det slik, men når hun kommer i krangel med folk, begynner hun f.eks. å skrike nesten ukontrollert og skingrende. Neste gang man snakker med henne, har hun glemt dette.

Hun er langt mindre konsentrert enn før, og greier ikke lenger å holde på jobber, og har mindre kontroll på ting enn før.

Personligheten hennes virker også grunnere enn før, hun reflekterer ikke lenger over sammenhenger og reagerer med sinne når det er noe hun ikke klarer å forklare, og hun virker totalt ubekymret over sin egen situasjon. Når jeg f.eks. prøver gjøre henne oppmerksom på at hun mister kontrollen litt når hun skriker og roper, sier hun at jeg prøver å manipulere henne, men hun virker ikke redd, akkurat som om hun selv tror at hun har kontrollen. Virkelig skremmende dette, slik har hun ikke vært før.

Hun har også dårligere begrep om tid, mens hun før stort sett rakk avtaler, kommer hun nå alltid litt for sent, eller rett og slett glemmer avtaler.

Hun er oftest mer normal når hun ikke er hjemme, da blir det mye sjeldnere store diskusjoner og bråk, dette har åpenbart ikke med at hun mistrives alene i leiligheten eller noe sånt, å gjøre. Tvert i mot er hun veldig stolt av leiligheten, og av å endelig ha flyttet hjemmefra. Leiligheten får hun leie for en lavere pris enn det som er gjengs på resten av boligmarkedet, men den er svært dårlig og ligger i en kjeller med dårlig ventilasjon. Huset ligger i en dump i en skråning, så det er svært lite vind akkkurat der leiligheten ligger.

Man kan ikke lenger si nesten en hel setning til henne, uten at man risikerer at hun misforstår et ord, og tror at vi sier noe galt om henne eller til henne, eller om noe. Vil for ordens skyld nevne at hun ikke virker generelt paranoid, hun kommer ikke med uttalelser av typen 'at noen er ute etter henne' eller noe sånt.

En gang jeg besøkte henne, slo det meg hvor dårlig lufta var, hun brukte masse friskluftspray, men dette hjelper jo ikke noe mot det jeg tror er problemet, nemlig mangel på oksygen og høyt nivå av karbondioksyd. Vinduer og luftekanaler i leiligheten sitter langt oppe på veggen, og i tillegg bruker hun endel stearinlys når hun skal gjøre det koselig. Karbondioksid er jo tyngre enn luft, jeg frykter at det er usunne mengder av karbondioksyd i leiligheten. Da jeg og en annen hadde vært der noen timer, hadde vi hodepine og var utslåtte etterpå, og var overrasket over at vi hadde vendt oss til den innestengte lufta der så mye som vi hadde gjort i løpet av kvelden.

Kan det tenkes at personlighetsendringene hos henne kan skyldes at hun over lengre tid har bodd slik at hun har pustet svært dårlig luft? Tyder disse endringene på kronisk forgiftning av karbondioksyd? Jeg mener å ha hørt at irritabilitet er et slikt symptom.

Hun er som sagt stolt av leiligheten fordi hun har innredet den slik at den virker svært koselig, 'hennes egen private hule' uten noen masete foreldre som kan banke på til enhver tid, og hun er 100% innstilt på en lavere bostandard som student, jeg (og andre) utelukker derfor frustrasjon over boforholdene el. lign. som årsak til personlighetsendringene.

Hun er også bare så kranglete når hun er i leiligheten...

Kan man ta permanent skade av å bo i en dårlig ventilert leilighet over lenger tid, kan f.eks. hjernen ta skade av høye nivåer av karbondiksyd i lufta over lengre tid. Altså ikke så høyt at man får akutt åndenød, men sånn at man gradvis venner seg til lufta.

Hun har dessverre passert det punktet hvor det går an å snakke fornuft, og foreslå at hun lufter oftere, siden en av personlighetsendringene er at hun ikke lenger vil høre på et eneste råd fra noen som helst om å flytte. Er det noen boligmyndigheter man som 3. person kan tipse om den tvilsomme leiligheten, slik at utleier pålegges å sette opp et ventilasjonsanlegg, evt. å avslutte eventuelle leieforhold.

Vil eventuelle skader som følger av den dårlige lufta eventuelt være reversible og gå tilbake når hun flytter derfra, eller er dette mer eller mindre permanente hjerneskader?

Vi er alvorlig bekymret for helsa hennes og håper på seriøse svar på dette innlegget, altså vennligst ingen svar med "jordstråling" som 'forklaring' på dette...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36042-kronisk-karbondioksidforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Dette høres helt forferdelig ut. Jeg kan selvsagt ikke si noe spesielt om dette, kun generelt. For lavt oksygeninnhold er helt klart skadelig, men ofte reversibelt, altså går det over når problemet er over. Oksygeninnholdet må være ekstremt lavt for at skaden skal være ubotelig. Men det er helt klare regler for hva som er regnet for beboelige leiligheter og hva som ikke er det. Så her kan du/dere sjekke litt. Ta kontakt med nærmeste helsemyndighet og be om råd, jeg er ikke helt sikker på hva den spesifikke myndighet kalles. Det er ofte ikke tillatt å bruke kjellerrom til leiligheter nettopp på grunn av luftingsmuligheter og tilgang på dagslys. Jeg håper dere finner ut av dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...