Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har ei venninne som fekk vite at hennar venninne nettopp har fått seg ny type. Ho ringte til meg då ho syntes han var litt merkelig. Han hadde nemleg sagt til denne venninna at han hadde ein infeksjonssjukdom ved namnet "lime" (uttalast iallefall på denne måten). Denne guten kjem opprinneleg frå Nederland og sjukdommen hadde han fått i Tyskland etter eit flåttbitt. Denne sjukdommen angrip hjernen og gjer han avhengig av store mengder antibiotika, noko som han får tilsendt frå utlandet då han ikkje trur nokon norske legar vil skrive det ut til han.

Han har også fortalt at han har høyrt om personar som har sjukdommen som har drept familien sin. Dette gjorde sjølvsagt venninna mi redd, og ho lurer no på om det faktisk er noko som heiter "lime", eller er nokon ute etter å lure venninna hennar?

For meg høyrest dette litt merkeleg ut, og då eg ikkje kunne finne noko informasjon om denne infeksjonssjukdommen på Internett prøver eg no her. Dersom det faktisk er ein sjukdom kan Doktoronline då hjelpe meg med kvar eg finn informasjon om denne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36074-lime/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Hei,

Borreliose er en sykdom som forårsakes av bakterier som overføres ved flåttbit. Denne sykdommen forekommer i Norge, men også i andre deler av verden. Den er ofte kalt "Lime disease" i engelskspråklig litteratur etter det stedet der den ble beskrevet første gang ( i alle fall i Amerika, fordi sykdommen er tidligere beskrevet av svenske leger). Denne sykdommen har flere faser, og hvis ikke behandles kan centralnervesystemet bli angrepet med meget kjedelige resultater. Hvorvidt det kan føre til "drap av familien" skal jeg ikke gi den noe sikker svar på. Infeksjonen kan behandles med penicillin og treng sikke spsielt dyrt antibiotika. Du kan finne mer opplysninger om det i Doktoronline.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36074-lime/#findComment-139274
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...