Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gutt på 23 år og har hørt at det hvis den ene testikkelen er større enn den andre så kan det være tegn på kreft.

Den ene testikkelen min er større (synes jeg selv ihvertfall) og den henger en god del lenger ned enn den andre. Er det andre tegn som kan tyde på at det er kreft og hva er isåfall det? Lurte også på om det jeg har hørt stemmer eller om dette er vanlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36106-testikkelkreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Nick har rett i at den venstre testikkelen ofte henger lenger ned enn den høyre og at testiklene kan ha ulik størrelse.

Det er fint at du undersøker testiklene dine. Alle menn bør gjøre dette minst en gang i måneden. På den måten kan man oppdage sykdom på et tidlig tidspunkt. Det er ikke uvanlig at størrelsen på testiklene er ulik. Dette er sjelden tegn på noen farlig tilstand. Noen ganger er forklaringen en liten ufarlig vannansamling rundt testikkelen såkalt vannbrokk, men som regel skyldes den ulike størrelsen en medfødt forskjell på de to kroppshalvdelene.

Ondartete sykdommer derimot kjennetegnes ved at en del av testikkelens overflate er ujevn og spesielt hard eller at testikkelen stadig øker i størrelse. Smerter i pungen kan også være et symptom på en slik sykdom.

For sikkerhets skyld synes jeg at du bør la deg undersøke hos lege, så du får slått endelig fast at dette ikke er noe å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36106-testikkelkreft/#findComment-138343
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...