Gå til innhold

Forskjell på kolesterolmedisiner

Anbefalte innlegg

Hei, Doktor Online

Jeg har vært pasient hos en spesialist i indremedisin siden februar i år. Årsaken er behandling av for høy kolesterol. Denne har holdt seg jevnt på ca 7,5 i flere år. Jeg ble satt på Lipitor fra februar til juni i år og de stygge verdiene bedret seg betraktelig.

Jeg klaget over en bivirkning ved besøket i juni. Jeg hadde fått problemer med potensen. Jeg fikk derfor en ny type medisin, Pravachol, som jeg fremdeles bruker. Problemet med potensen hadde blitt merkbart bedre ved besøket i august.

Årsaken til at jeg skriver dette brevet er at jeg har sett litt på verdiene fra de forskjellige undersøkelsene. Jeg ber om en kopi hver gang. Så vidt jeg kan lese meg frem til, virker det som om Lipitor har en klart bedre virkning på kolesterol- og triglyseridvediene enn Pravachol. Det jeg vil spørre om, er om du synes jeg burde gå tilbake til å bruke Lipitor i stedet for Pravachol og heller besøke min almenlege (fastlege) for evt. å få ett eller annet for potensen. Jeg har også en svært høy lp(a)-verdi (lipoproteinverdi ble målt til 1400 i september 1999 og til 830 i juni 2001) og burde kanskje derfor prøve å holde kolesterol- og triglyseridverdiene så lave som overhodet mulig? Eller er de siste verdiene bra nok? Jeg har også ujevne verdier som iflg. Rikshospitalets lipidklinikk kan tyde på Hypothyreose.

Ser frem til svar fra deg.

Verdier for henholdsvis februar, juni og august 2001:

LDL 3,7 2,4 2,6

HDL 0,73 1,22 1,15

Kolesterol 5,8 4,2 5,1

Triglyserider 3,1 1,2 2,9

Klorid 112 109 108

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36107-forskjell-p%C3%A5-kolesterolmedisiner/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...