Gå til innhold

Brystkreft

Anbefalte innlegg

Gjest SJensen
Skrevet

Jeg har oppdaget et 3-4 cm kul i øvre del av brystet. Det er tatt prøver av dette nå. Hvorfor blir slike prøver forsinket ? Jeg har fått beskjed om at min er satt på dyrking. Hva betyr det ? Er det normalt at man må vente over 14 dager på en diagnose, fra det tidspunkt man melder seg hos legen for første gang ? Hvor gode er egentlig sjansene for å overleve brystkreft ? Jeg er 43 år, og ingen i fam. har hatt dette før. Vennlig hilsen SJensen

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Det tar ofte en til to uker å undersøke materiale fra en kul. Det skyldes at prøven skal behandles på en rekke ulike måter (nedfrysning, kutting, fargeprosedyrer, vurderes av flere leger uavhengig av hverandre etc.) for å kunne ta stilling til cellene den inneholder. Hensikten er å kunne gi en så sikker vurdering av materialet som mulig.

Mulighetene til å overleve brystkreft avhenger av blant annet svulstens type, lokalisasjon, størrelse og eventuell spredning.

Skrevet

Det tar ofte en til to uker å undersøke materiale fra en kul. Det skyldes at prøven skal behandles på en rekke ulike måter (nedfrysning, kutting, fargeprosedyrer, vurderes av flere leger uavhengig av hverandre etc.) for å kunne ta stilling til cellene den inneholder. Hensikten er å kunne gi en så sikker vurdering av materialet som mulig.

Mulighetene til å overleve brystkreft avhenger av blant annet svulstens type, lokalisasjon, størrelse og eventuell spredning.

Jeg takker så mye for svar. Nå er det slik at jeg har fått svar på prøven, og diagnosen er brystkreft. Avhengig av hvem som kjenner på kulen, er den 2-3 eller 3-4 cm. Prøven er fortsatt på dyrking, så jeg vet ikke om det er den typen som sprer seg lett. Jeg legges inn på sykehuset idag. Kan det være et godt tegn at "den kom så brått" ? Den sitter jo i overkant av selve brystet, inn mot midten hvor jeg ikke har så mye fettvev - slik at den i mine øye ikke kunne vært der så lenge uten å bli oppdaget.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed
Skrevet

Jeg takker så mye for svar. Nå er det slik at jeg har fått svar på prøven, og diagnosen er brystkreft. Avhengig av hvem som kjenner på kulen, er den 2-3 eller 3-4 cm. Prøven er fortsatt på dyrking, så jeg vet ikke om det er den typen som sprer seg lett. Jeg legges inn på sykehuset idag. Kan det være et godt tegn at "den kom så brått" ? Den sitter jo i overkant av selve brystet, inn mot midten hvor jeg ikke har så mye fettvev - slik at den i mine øye ikke kunne vært der så lenge uten å bli oppdaget.

Det var leit å høre at du fikk påvist brystkreft.

Samtidig er det viktig å være klar over at brystkreft ikke er en ensartet sykdom. Det finnes mange ulike forløp.

Som jeg nevnte er det kjennetegn kreftsvulsten som avgjør prognosen - deriblant type, hormonfølsomhet, lokalisasjon, tendens til spredning osv.

Jeg har ikke annet råd enn du må få informasjonen vedrørende behandlingstilbudene og utsiktene til helbredelse fra legen som besitter alle opplysningene om deg og svulsten.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...