Gjest snøskredet Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 Hei! Jeg håper du kan svare meg på et par spørsmål. Jeg har egentlig innerst inne veldig lyst til å slutte å røyke, men da jeg prøvde nå sist ble jeg faktisk alvorlig psyk og måtte begynne å røyke igjen samt å trappe opp dosen Cipralex til 40 mg. Der har jeg vært noen uker nå, og jeg merker at det nå begynner å bedre seg. Et middel noen bruker til røykeslutt er Champix. Hvordan ville du gått fram (om jeg var din pasient) hvis jeg skulle begynt på det? Champix er jo et antidepressiva med bivrkningen at en ikke har lyst på røyk. Men jeg går jo nå på 40 mg Cipralex, så da må jeg vel trappe ned først? Evt slutte på dem før jeg evt begynner på Champix? Takknemlig for svar. Og ett til, hvis du har anledning: Er det skadelig å ta Orudis daglig? På boksen står det bare "ved behov", men behovet er jo nesten daglig... 0 Siter
Gjest snøskredet Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 Glemte å opplyse om at grunnlidelsen min psykisk, er dystymi og depresjoner. Det er derfor jeg tar Cipralex i utgangspunktet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 Jeg tør ikke å anbefale eller skrive ut Champix til noen. Jeg anbefaler i stedet Wellbutrin (= Zyban). Prøv 150 mg i tillegg til Cipralex. Orudis farlig? Spørsmålet blir i forhold til hva. En skal ha en meget god grunn for å bruke det daglig, men hva blir konsekvensen av ikke å ta det? 0 Siter
Gjest cand med in spe Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 Jeg tør ikke å anbefale eller skrive ut Champix til noen. Jeg anbefaler i stedet Wellbutrin (= Zyban). Prøv 150 mg i tillegg til Cipralex. Orudis farlig? Spørsmålet blir i forhold til hva. En skal ha en meget god grunn for å bruke det daglig, men hva blir konsekvensen av ikke å ta det? Er det pga interaksjonsfare med andre psykofarmaka, eller Champix i seg selv som gjør at du ikke anbefaler det? Etter å ha vært noen uker i praksis nå, ser jeg jo at dette medikamentet lovprises av både leger og pasienter. 0 Siter
Gjest snøskredet Skrevet 27. februar 2011 Skrevet 27. februar 2011 Jeg tør ikke å anbefale eller skrive ut Champix til noen. Jeg anbefaler i stedet Wellbutrin (= Zyban). Prøv 150 mg i tillegg til Cipralex. Orudis farlig? Spørsmålet blir i forhold til hva. En skal ha en meget god grunn for å bruke det daglig, men hva blir konsekvensen av ikke å ta det? Tusen takk for svar. Da kan jeg snakke med fastlegen utpå vårparten engang om å begynne på Zyban. :-) Når det gjelder Orudis så tar jeg det mot ryggsmerter i forbindelse med Bechterew. I perioder tar jeg det hver kveld før jeg legger meg for å få best mulig nattesøvn. Problemet er bare at det står "ved behov" på boksen. Hva da hvis jeg har et daglig behov noen uker? 0 Siter
Gjest snøskredet Skrevet 28. februar 2011 Skrevet 28. februar 2011 Er det pga interaksjonsfare med andre psykofarmaka, eller Champix i seg selv som gjør at du ikke anbefaler det? Etter å ha vært noen uker i praksis nå, ser jeg jo at dette medikamentet lovprises av både leger og pasienter. Tror det er fordi at Champix har blitt forbundet med økt selvmordsrisiko, og fått "skylden" for mange selvmord. Men spør meg ikke hvorfor. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.