Gå til innhold

Sykdom og med.attføring


tyggis

Anbefalte innlegg

Har gått på med.attføring i tre år. Har vært syk i fire.

P.g.a vanskelig og kronisk sykdomstillfelle, har jeg verken kunne studere eller jobbe. Er 23 år og ble syk rett etter videregående. Nå har jeg tenkt å prøve å ta to vektall fjernundervisning frem til jul. Legen min skrev dette til mitt lokale trygdekontor, som svarte med at da kommer jeg til å bli trukket 20% av trygden min. Jeg sa da at det er veldig dyrt å ta fjernundervisning, men at det er eneste mulighet jeg har til å forsøke å gjøre noe. Sett fra mitt synspunt er det trygdekontoret som til syvende og sist vil tjene på at jeg prøver å ta en utdannelse. Problemet er at visst de begynner å trekke meg i "lønn", så har jeg jo ikke råd å studere litt. Jeg trodde faktisk at det var mulig å få støtte av trygdekontoret til å gjennomføre dette. Synes det er rart at bekjente som er arbeidsledige p.g.a ikke bestått videregående får gratis utannelse, men vi som blir syke i ung alder har ingen rettigheter. Det mest samfunnsøkonomiske må jo være at jeg studere litt med tanke på å bli bedre en dag og slippe trygd. Synes hele systemet svikter og det skal jammen mye krefter til for å være syk når man hele tiden må kjempe for selve livsgrunnlaget. Håper du kan gi meg noen svar rundt dette.

Mvh tyggis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg håper du får svar fra de som steller med denne siden. Jeg måtte bare komentere for deg at det er helt vanvittig at du som er under attføring IKKE kan ta utdanning. Dagene blir jo fylt med mismot og frykt for hva fremtiden bringer. Det jeg tror er at hvis du skal starte med utdanning skal du ha rehabiliteringspenger og ikke gå på medisinsk attføring. Jeg er selv akkurat kommet over på med. attføring.. men ser jo at det yrket jeg har ikke kan kombineres med den skaden jeg har.. Etter en kamp med trygdekontorer og hvilker rettigheter jeg hadde vant jeg fram. Dette var i forbindelse med et "skjønn", men det tok meg ett år og mange tårer og forbannelse. Det som jeg desverre sitter igjen med er at de lokale trygdekontorer kan ha lav kompetanse og er voktere av sine fastsatte regler. For meg har heldigvis min nærmeste(mann) og advokat og faktisk ordfører i kommunen stått på for en rettferdig behandling.

Du er ennå ung, villig til å ta utdanning... men det spørs om du ikke må over på yrkesrettet attføring.. problemet som jeg ser er at man skal først være ferdig behandlet før det skjer.. altså en ekstra kostnad for skattebetaler og medlemmer av folketrygden. Et tunggrodd system!!! Jeg håper som sagt du får et presist svar fra de som steller med denne siden.

Lykke til videre i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du får svar fra de som steller med denne siden. Jeg måtte bare komentere for deg at det er helt vanvittig at du som er under attføring IKKE kan ta utdanning. Dagene blir jo fylt med mismot og frykt for hva fremtiden bringer. Det jeg tror er at hvis du skal starte med utdanning skal du ha rehabiliteringspenger og ikke gå på medisinsk attføring. Jeg er selv akkurat kommet over på med. attføring.. men ser jo at det yrket jeg har ikke kan kombineres med den skaden jeg har.. Etter en kamp med trygdekontorer og hvilker rettigheter jeg hadde vant jeg fram. Dette var i forbindelse med et "skjønn", men det tok meg ett år og mange tårer og forbannelse. Det som jeg desverre sitter igjen med er at de lokale trygdekontorer kan ha lav kompetanse og er voktere av sine fastsatte regler. For meg har heldigvis min nærmeste(mann) og advokat og faktisk ordfører i kommunen stått på for en rettferdig behandling.

Du er ennå ung, villig til å ta utdanning... men det spørs om du ikke må over på yrkesrettet attføring.. problemet som jeg ser er at man skal først være ferdig behandlet før det skjer.. altså en ekstra kostnad for skattebetaler og medlemmer av folketrygden. Et tunggrodd system!!! Jeg håper som sagt du får et presist svar fra de som steller med denne siden.

Lykke til videre i livet.

JeaSI!

Tusen takk for støtte. Håper alt står bra til med deg.

Rart at et slikt rikt land som Norge ikke kan ha midre byråkrati, og i stedet virkelig hjelpe de som trenger det!

Det er virkelig så galt at jeg begynner å forstå de som går fra Ap til Frp!

Problemet med yrkesrettet attføring (som det nå faktisk diskuteres) er at de sa at jeg måtte yte 100%, skulle tro de ikke hadde forstått noen ting. Hadde jeg kunnet det så hadde jeg jo ikke vært syk. De biter seg stadig i halen...

Mvh tyggis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

JeaSI!

Tusen takk for støtte. Håper alt står bra til med deg.

Rart at et slikt rikt land som Norge ikke kan ha midre byråkrati, og i stedet virkelig hjelpe de som trenger det!

Det er virkelig så galt at jeg begynner å forstå de som går fra Ap til Frp!

Problemet med yrkesrettet attføring (som det nå faktisk diskuteres) er at de sa at jeg måtte yte 100%, skulle tro de ikke hadde forstått noen ting. Hadde jeg kunnet det så hadde jeg jo ikke vært syk. De biter seg stadig i halen...

Mvh tyggis

Det du skriver om her er dessverre et utbredt problem. Det virker ikke som aetat tar inn over seg at de faktisk jobber med syke mennesker.

Trygdekontoret har ikke noen hjemmel for å trekke deg i "lønn". Rehab.pengene skal graderes ut fra inntekt og _arbeids_evne. Regner med du ikke har inntekt fra skolen !?

Arbeidsevnen din kan legen si noe om. Det vil også være en fordel hvis han kan si noe om hvorfor du kan klare å ta en deltidsutdanning men ikke være i deltidsarbeid.

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-034.html#10-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...