Gå til innhold

Regler for gratis tannbehandling.


Gjest tannhelse

Anbefalte innlegg

Gjest tannhelse

Hva er reglene nå for å motta gratis tannbehandling?

Før fikk man det hvis man hadde kontakt med psykisk helsearbeider i kommunen. Har det bltt endret? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gåten

Husker jeg fikk dekket så så mange prosent pga psykiske ting,ta det opp med tannlegen. Var han som sa jeg hadde rett på det. ikke vært på noen år nå,må gå snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbudet om gratis tannlege til brukere av hjemmesykepleie og tilsvarende, praktiseres noe forskjellig rundt om i landet. En del steder presiserer de at ordningen kun gjelder for de som har hjemmesykepleie minst en gang pr uke i over tre måneder. Andre steder er de mindre strenge.

Se f.eks http://www.akershus.no/tema/Tannhelse/

Her presiseres kravet om at det må være minst et såpass stort omfang av hemmesykepleie før det gir rett til gratis tannlege, mens det på hjemmesiden for Oslo ikke presiseres på samme måte (men det er mulig at det praktiseres på tilsvarende måte allikevel) :

http://www.tannhelsetjenesten.oslo.kommune.no/om_oss/article20713-9240.html

Ordningen er regulert av lov om tannhelsetjenesten, §1-3

Det virker forøvrig ulogisk at samtaler med psykisk helsearbeider ansatt i kommunen skal gi gratis tannbehandling, mens tilsvarende kontakt med dps ikke skal gi det.

Et annet regelverk som er aktuelt for en del, er refusjonsreglene som er regulert av folketrygdloven, og som kan gi rett til delvis refusjon dersom medikamenter gir en så stor munntørrhet at det gir økt tannråte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen nick denne gangen

''Før fikk man det hvis man hadde kontakt med psykisk helsearbeider i kommunen.'' I min kommune er det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannhelse

Tilbudet om gratis tannlege til brukere av hjemmesykepleie og tilsvarende, praktiseres noe forskjellig rundt om i landet. En del steder presiserer de at ordningen kun gjelder for de som har hjemmesykepleie minst en gang pr uke i over tre måneder. Andre steder er de mindre strenge.

Se f.eks http://www.akershus.no/tema/Tannhelse/

Her presiseres kravet om at det må være minst et såpass stort omfang av hemmesykepleie før det gir rett til gratis tannlege, mens det på hjemmesiden for Oslo ikke presiseres på samme måte (men det er mulig at det praktiseres på tilsvarende måte allikevel) :

http://www.tannhelsetjenesten.oslo.kommune.no/om_oss/article20713-9240.html

Ordningen er regulert av lov om tannhelsetjenesten, §1-3

Det virker forøvrig ulogisk at samtaler med psykisk helsearbeider ansatt i kommunen skal gi gratis tannbehandling, mens tilsvarende kontakt med dps ikke skal gi det.

Et annet regelverk som er aktuelt for en del, er refusjonsreglene som er regulert av folketrygdloven, og som kan gi rett til delvis refusjon dersom medikamenter gir en så stor munntørrhet at det gir økt tannråte.

''Det virker forøvrig ulogisk at samtaler med psykisk helsearbeider ansatt i kommunen skal gi gratis tannbehandling, mens tilsvarende kontakt med dps ikke skal gi det. ''

Psykisk helsearbeider kan komme hjem til deg, og i så fall kan det kanskje gå som hjemmetjeneste, i forhold til dps som ikke gir hjemmetjenester(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det virker forøvrig ulogisk at samtaler med psykisk helsearbeider ansatt i kommunen skal gi gratis tannbehandling, mens tilsvarende kontakt med dps ikke skal gi det. ''

Psykisk helsearbeider kan komme hjem til deg, og i så fall kan det kanskje gå som hjemmetjeneste, i forhold til dps som ikke gir hjemmetjenester(?)

Ja, det er derfor mange som har kontakt med psykisk helsearbeider i kommunen, får gratis tannlegetjeneste. Man skiller ikke mellom annen hjemmesykepleie og hjelp fra psykisk helsearbeider.

Mitt poeng er at jeg mener dette regelverket er lite logisk oppbyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingen nick denne gangen

Ja, det er derfor mange som har kontakt med psykisk helsearbeider i kommunen, får gratis tannlegetjeneste. Man skiller ikke mellom annen hjemmesykepleie og hjelp fra psykisk helsearbeider.

Mitt poeng er at jeg mener dette regelverket er lite logisk oppbyd.

Du tror ikke at det har å gjøre med at kommunene føler et ansvar for tannhelsen hos brukere av hjemmetjenestene / psykiatritjenesten? Det er nemlig der logikken ligger, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannfeee

Dette er reglene for de private tannlegene. I disse refusjonsordningene inngår ikke dem som har hjemmehjelp etc - disse er en av gruppene som har prioritet innen den offentlige tannhelsetjenesten.

Har man f.eks sykdommer som medfører tannskader kan de private tannlegene med Helfo-avtale sørge for tannbehandling med refusjon. Men det kommer likevel en egenandel på toppen da refusjonen = offentlig takst, og de private takstene ligger en del over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fylkeskommunen

Du tror ikke at det har å gjøre med at kommunene føler et ansvar for tannhelsen hos brukere av hjemmetjenestene / psykiatritjenesten? Det er nemlig der logikken ligger, tror jeg.

Nei, for det er ikke kommunene som betaler tannbehandlingen, det er fylkeskommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen nick denne gangen

Nei, for det er ikke kommunene som betaler tannbehandlingen, det er fylkeskommunen.

Ja, men det utelukker vel ikke kommunal interesse for tjenestemottakeres tannhelse? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta spyttprøve hos tannlegen for å få dekket 90% av offentlig takst. Det betydde at jeg betalte omtrent 1/4 av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fylkeskommunen

Ja, men det utelukker vel ikke kommunal interesse for tjenestemottakeres tannhelse? :)

Nei, men kommunen hadde selvfølgelig vært interessert i at f.eks alle sosialhjelpsmottakere også får gratis tannbehandling, og det får de jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fylkeskommunen

Ja, men det utelukker vel ikke kommunal interesse for tjenestemottakeres tannhelse? :)

Sukk, jeg ser jo at svaret under her blir helt på trynet når jeg leser ditt opprinnelige innlegg igjen. Et bedre svar er vel at det er jo ikke kommunen som bestemmer. Uansett hvor interessert de er i tannhelsen til brukerne sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke at det har å gjøre med at kommunene føler et ansvar for tannhelsen hos brukere av hjemmetjenestene / psykiatritjenesten? Det er nemlig der logikken ligger, tror jeg.

Kommunene kan ikke fritt velge hva de vil gjøre. Dette er lovpålagte tjenster, regulert av tannhelsetjenesteloven, §1-3 c. Det skal gis tilbud til : "Grupper av eldre, langtidssyke og uføre i institusjon og hjemmesykepleie. " Det er denne bestemmelsen som tolkes noe ulikt i de ulike fylkene; det er ikke gitt at alle som er i kontakt med kommunens psykiatritjeneste kvalifiserer for gratis tannbehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...