Gå til innhold

clamydia,- skal jeg bry meg?


Gjest tittimor

Anbefalte innlegg

Gjest tittimor

Nå er jeg virkelig i villrede og trenger råd fra kloke hoder. Under oppryddding i dag fant jeg papirer fra Helsestasjon for Ungdom som viser at datteren min på sytten er ferdigbehandlet for clamydia. Jeg er sånn i tvil; skal jeg ta det opp med henne? Har egentlig ikke noe problem med å snakke med henne. På den annnen side har hun da tatt ansvar og fått behadling. Hun har hatt en kjæreste i ett år, som det nå er slutt med. Trodde at man, stort sett fikk clamydia ved tilfelddig sex. Det er vel det som bekymrer meg mest. Trodde ikke DET om henne. Skal jeg ta det opp med henne eller late som ingenting?

Hilsen en bekymret mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med at man får chlamydia ved tilfeldig sex? Hvis ens partner er smittet så blir man smittet selv, uansett forholdets varighet. Sjangsen for å bli smittet er selvsagt større ved flere partnere, men det er jo noe annet.

Jeg synes ikke du skal ta dette opp spesifikt med din datter, men du kan ta opp parforhold mer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære bekymret mamma

Jeg tror datteren din ville blitt veldig skuffet om hun fikk vite at du visste at hun hadde klamydia. Hadde moren min funnet ut av jeg hadde hatt klamydia og konfrontert meg med det, ville jeg bare sagt at det var mitt liv og mitt problem. Jeg tror du skal slå deg med ro med tanken på at hun er så ansvarlig at hun går til kontroll og blir behandlet for det. Stol på at datteren din takler dette, for det virker slik. Da vil jeg si at du har gitt henne en god oppdragelse eller holdning, siden hun tar ansvan for kroppen sin.

Grunnen til at hun har fått klamydia kan jo være så mangt. Hun kan ha hatt et lite sidesprang (hvilket er vanlig) eller kjæresten hennes kan ha hatt det. Uansett er det tydeligvis gjort opp med.

Mitt råd til deg: Bare slapp helt av. Og er det noe hun føler at hun må snakke med deg om så kommer hun tidsnok til å gjøre det.

Lykke til.

Vennlig hilsen iam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære bekymret mamma

Jeg tror datteren din ville blitt veldig skuffet om hun fikk vite at du visste at hun hadde klamydia. Hadde moren min funnet ut av jeg hadde hatt klamydia og konfrontert meg med det, ville jeg bare sagt at det var mitt liv og mitt problem. Jeg tror du skal slå deg med ro med tanken på at hun er så ansvarlig at hun går til kontroll og blir behandlet for det. Stol på at datteren din takler dette, for det virker slik. Da vil jeg si at du har gitt henne en god oppdragelse eller holdning, siden hun tar ansvan for kroppen sin.

Grunnen til at hun har fått klamydia kan jo være så mangt. Hun kan ha hatt et lite sidesprang (hvilket er vanlig) eller kjæresten hennes kan ha hatt det. Uansett er det tydeligvis gjort opp med.

Mitt råd til deg: Bare slapp helt av. Og er det noe hun føler at hun må snakke med deg om så kommer hun tidsnok til å gjøre det.

Lykke til.

Vennlig hilsen iam

Helt enig. Det er ikke noe mer å bry seg om når behandlingen er utført. Synes du heller får ta din 'oppdagelse' som en stille bekreftelse på at hun tenker selv, og er en ansvarlig ung dame!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er at du ikke bringer dette opp med henne, hun er ferdig med behandlingen og tatt det ansvaret hun bør. Hva ønsker du skal komme ut av det da?? Det kommer jo ikke noe godt ut av det.

Hvorfor mener du at du ikke trodde at hun eventuelt har hatt tilfeldig sex???....tviler sterkt på at dine barn er så mye bedre enn andres:-)))

Ha en god dag:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neineinei

Jeg skjønner at du bekymrer deg, men IKKE nevn det for henne! Du risikerer å gjøre henne flau og forlegen og ikke minst føle at du "graver" i privatlivet hennes. Hun er jo over den seksuelle lavalder, så strengt tatt er det vel ikke din sak?

Jeg tipper legen henne allerede har forklart henne alt om sykdommen, og siden hun ikke har nevnt det for deg selv, så er nok det et tegn på at hun ikke vil at du skal vite om det.

Vær glad for at hun tar ansvar for seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tittimor

Takk for gode råd. Jeg visste vel innerst inne at jeg ikke skulle ha tatt dette opp med henne. Hun er en flott jente, og jeg er en MAMMA da. Jeg skulle likevel ha likt å visst hva spesialisten på dette forumet mener om en sak som denne?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berthold Grünfeld

Takk for gode råd. Jeg visste vel innerst inne at jeg ikke skulle ha tatt dette opp med henne. Hun er en flott jente, og jeg er en MAMMA da. Jeg skulle likevel ha likt å visst hva spesialisten på dette forumet mener om en sak som denne?!

For å komme tilbake til saken. Jeg tror ikke det er lurt å dvele for mye ved hennes chlamydia. Det kan lett føre deg litt på avveie, med for mye negativ opptatthet av noe forholdet mellom dere ikke fortjener.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Grünfeld

lege/psykiater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berthold Grünfeld

Ta det opp ved en passende anledning, kanskje helst i mer nøytrale vendinger, uten å peke henne ut som tidligere chlamydiapasient.Snakk i generelle vendinger om at du har lest om denne smitten, uten nødvendigvis å berøre det som hennes problem, så sant ikke hun selv kommer med sine betroelser. Da kan dere gå videre og snakke ut om tingenes tilstand.

Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Grünfeld

lege/psykiater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...