Gå til innhold

Allergisk reaksjon på alkohol?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer fælt

De siste par årene har jeg ofte fått diffuse smerter i huden etter at jeg har drukket alkohol, ofte både en og to dager etterpå.

Smerter er vel kanskje ikke riktig betegnelse, heller en viss sensitivitet for trykk, det er ubehagelig å ta på/ komme borti huden i seg selv. Det er altså ikke snakk om smerter som kommer innefra.

Dette kan forekomme over hele kroppen, men særlig på bryst, rygg og armer, og jeg opplever dette kun i forbindelse med inntak av alkohol.

Nå drikker ikke jeg verken spesielt ofte eller spesielt mye. Det jeg lurer på er om jeg kan ha en slags allergisk reaksjon på alkohol? Eller at kroppen utfører en slags egen avgiftningsprosess gjennom huden?

Jeg har snakket med venner og kjente, men ingen andre har hatt noe lignende. Etter 1-2 dager er alt som før igjen. Det er ikke spesielt vondt, men plagsomt i og med at all type berøring forårsaker en viss smerte.

Kan legen gi noe fornuftig svar på dette? Er det evt. noen andre her som har opplevd det samme?

Blir svært takknemlig for svar!

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36173-allergisk-reaksjon-p%C3%A5-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

En rekke av stoffene i alkoholholdige drikkevarer kan utløse allergilignende reaksjoner. Vanligvis er det ikke alkoholen som er årsaken til slike problemer. Personer som har asiatisk opprinelse er imidlertid et unntak fra denne regelen. De har ikke sjelden en enzymmangel i leveren som gjør at de får ubehagelige varmefølelse og hjertebank ved bruk av alkohol.

Blant personer med vestlig bakgrunn skyldes plagene vanligvis ulike tilsettingsstoffer som er nøvendig for drikkevarens holdbarhet og farge. Dette gjelder særlig svoveldioksyd og sorbinsyre i søte hvitviner med kort lagringstid og fargestoffet tartrazin i coctailbar og drinkmixer. Under lagring av viner blir det også dannet kjemiske forbindelser, såkalte biogene aminer. De ligner på stoffet histamin, som i kroppen er ansvarlig mange av de allergiske symptomene ved høysnue, elveblest og astma. Biogene aminer forekommer særlig rødvin og er sannsynligvis årsaken til din erfaring. De finnes dessuten i musserende viner og i øl. Forøvrig bør personer avstå fra øl hvis de har sykdommen cøliaki og derfor ikke tåler bygg.

Det er vanskelig ved hjelp av medisinske tester og gi den enkelte råd om hva han tåler. Man må derfor gjøre sine egne erfaringer og avstå fra det man reagerer på. Personer som bruker allergimedisiner bør ikke kombinere disse med alkohol. Årsaken er at alkohol påvirker nedbrytning av legemiddelet og omvendt. Det kan medføre kraftigere og uvanlige bivirkninger.

Jeg har dessverre ingen god forklaring på følsomheten for trykk som du/dere er plaget av etter inntak av alkohol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...