Gjest Fjellvandrer Skrevet 2. oktober 2001 Del Skrevet 2. oktober 2001 Har nettopp kommet hjem fra en helg med fjellvandring i området rundt Lillehammer/Dokka. Under turen drakk jeg en del vann fra fjellbekker. Leser i dag at det advares mot å drikke fjellvann i år pga lemmenår. Jeg har en venninne som har utviklet noe som ligner på leddgikt, og legene lurer på om dette kan ha blitt utløst av at hun har drukket infisert vann. Disse opplysningene tilsammen førte til at jeg sjekket opp litt om dette (kom blandt annet over en artikkel om NEPHROPATHIA EPIDEMICA. Mitt spørsmål er da som følgende: HVis jeg har drukket smågnagerinfisert fjellvann, hva kan da skje? Finnes det forskjellige sykdommer jeg kan få? Hva slags symptomer har disse, og finnes det noen form for prevantiv behandling eller medisinering som kan taes mot disse? Venter spent på svar. Hilsen en som trodde fjellvann var sunt og rent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36186-infisert-fjellvann/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 7. oktober 2001 Del Skrevet 7. oktober 2001 Kjære fjellvandrer, Nephropatia epidemica er en sykdom som er forårsaket av en sk. Hantavirus. Dette virus forekommer i norden, inkludert Norge. Viruset utskilles i urin, spytt og avføring fra klatremus og noen slektninger, og kan overføres til mennesket på denne måten.Smitte via forurenset drikkevann og fjellvann kan forekomme. Det har vært en vis stigning av antall tillfeller av denne infeksjonen her i landet i de senere år. De vanligste symptomer er plutselig feber og frysninger, med smerter i mave og rygg og rikelig vannlatning. Sykdommen går over av seg selv, selv om den kan være plagsomt mens den står på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36186-infisert-fjellvann/#findComment-139279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.