Gå til innhold

salmoella enteritt

Anbefalte innlegg

hei. For 2. gang på en mnd har jeg fått påvist salmonella. Jeg ble innlagt i 10 dager ved sir den første gangen, fordi jeg var dehydrert. Samtidig hadde jeg da en lettere tarmbetennelse. Etter to negative avføringsprøver ble jeg erklært frisk og smittefri, og ble utskrevet kort tid etter. Jeg fikk beskjed om å levere ny prøve etter to uker. Denne siste prøven skulle bare være en siste formalitet, men slo altså ut for fult, med ny oppblomstring av salmonella. For tredje gang går jeg nå på en kraftig antibiotikakur, og er etterhvert blitt lei av situasjonen... har gått på flagyl, ciproxin og tetracyklin(?)... Hvor lang tid vil det ta før denne infeksjonen er over for godt?? Matlyst, og dermed også matinntak, er minimalt. Det eneste magen tåler er loff og vann. Når kan et mer variert kosthold forsvarlig gjenopprettes? Og hvilke forholdsregler bør jeg ta med hensyn til smitte, da jeg bor og benytter bad og wc sammen med tre andre studenter?

Vennlig hilsen en som er lei..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36195-salmoella-enteritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Enkelte ganger kan salmonella infeksjoner være ganske langvarige. Vanligvis er man avventende med antibiotikabehandling fordi organismen kvitter seg uten behandling. Enkelte rapporter har antydet at antibiotikabehanlingen kan forlenge bakterieutskillelsen og øke risikåen for at pasienten utvikler en kronisk bærertilstand. Det er nødvendig med skikkelig hygiene, spesielt i relasjon til mattilbereding o.l., skikkelig håndvask, og god hygiene ved og etter toalettbesøk. Salmonella bakterier er relativt hardføre og kan overleve utenfor organismen i tørket materiale ganske lenge.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36195-salmoella-enteritt/#findComment-139576
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...