Gå til innhold

Alkoholkonsum ved hepatitt A

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjæresten min fikk Hepatitt A ved en reise i México, og fekk der beskjed av noen leger om å halde seg unna alkohol i eit år, av andre om at han kunne ta seg en øl eller et glas vin og ta noen piller som han fekk utlevert som skulle "beskytte" leveren. Han har akkurat begynt å studere her i Noreg, og mye av det sosiale inkluderer alkohol. Det jeg lurer på er om det er farlig at han drikker litt, det er nå ca. 5 mnd siden han ble syk (utbrudd) og han har følt seg helt fin nå etterpå. (etter at viruset hadde gått ut av kroppen)

Han tok blodprøver for to mnd siden som var innenfor normalverdiene, men litt høy på ett punkt.

Det er så forvirrende med all motstridende informasjon, og jeg er litt bekymret hvis noe skulle gå galt med leveren, siden den ikke er så lett å erstatte.

Fint om dere har noen synspunkter på dette, ev. om dere kunne fortelle meg hvor jeg kan henvende meg for å få vite mer om dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36209-alkoholkonsum-ved-hepatitt-a/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg vil tro at det ikke medfører noen risiko å drikke et glass øl eller vin i ny og ne hvis prøvene er normale.

Ettersom jeg ikke kjenner hans sykehistorie, foreslår jeg imidlertid at han kontakter legen sin for en samtale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...