Gå til innhold

NHD- journalføring

Anbefalte innlegg

Gjest hmmm lurer...
Skrevet

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4540618

Jeg skrev tidligere dette innlegget om fastlegen som avviste meg med at det er bare psykisk. Jeg er nå til videre utredning via nevrologen min og det er dessverre fare for alvorlig sykdom. Håper ikke det da! Ba om journalutskrift fra fastlegen og der er det lite info. Hovedparten av de symptomene jeg har rapportert som er kommet til etterhvert er ikke ført. Legen har tydeligvis ikke syntes det har vært relevant info.

Er det da noe jeg kan gjøre i forhold til denne legen?

Håper du tar deg tid til å skrive noen ord. Saken er jo relevant for alle som blir syke og ikke når frem hos legen. Har fått inntrykk av at det skal veldig mye til for at en lege skal få en skrape.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om du ønsker å klage på dårlig journalføring, må du klage til Helsetilsynet v/Fylkeslegen i ditt fylke.

Gjest Nerda
Skrevet

Om du ønsker å klage på dårlig journalføring, må du klage til Helsetilsynet v/Fylkeslegen i ditt fylke.

Klageinstansene er jo som oppgitt - men kan ikke den nevrologen som nå utreder deg og bryr seg med symptomene dine faktisk attestere at du har de? Slik kan du bevise at du ikke ble tatt på alvor - tenker jeg.

Gjest hmmm lurer...
Skrevet

Klageinstansene er jo som oppgitt - men kan ikke den nevrologen som nå utreder deg og bryr seg med symptomene dine faktisk attestere at du har de? Slik kan du bevise at du ikke ble tatt på alvor - tenker jeg.

Tenkte å avvente endelig diagnose før jeg evt går videre. Men har jo en kjent/dokumentert tilstand med komplikasjoner.

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Det skal jeg gjøre. Men er det ikke normalt å dokumentere i journal medisinsk informasjon en pasient tar opp i timen? Er det helt opp til hver enkelt lege hva de vil føre?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det skal jeg gjøre. Men er det ikke normalt å dokumentere i journal medisinsk informasjon en pasient tar opp i timen? Er det helt opp til hver enkelt lege hva de vil føre?

Det finnes selvsagt regler for journalføring. Det re ikke opp til hver enkelt å sette standard for dette.

Uten regler hadde heller ikke Helsetilsynet kunnet vurdere regelbrudd.

Gjest lurer på det meste
Skrevet

Det finnes selvsagt regler for journalføring. Det re ikke opp til hver enkelt å sette standard for dette.

Uten regler hadde heller ikke Helsetilsynet kunnet vurdere regelbrudd.

Takk for at du tar deg bryet med å hjelpe meg. Det har vært veldig fortvilende å gå nesten et år med mye, tildels kraftige smerter og alle følgekonskvensene av lidelsen uten å bli hørt.

Jeg hadde lest helsepersonellloven før jeg spurte deg men nå fant jeg et regelverk for journalføring. Men slik jeg oppfatter det kan jo legen alikevel velge å ikke føre symptomer pasienten opplyser om? Det er jo vesentlig informasjon.

Skrevet

Kanskje en idé å ta kontakt med pasientombudet og/eller norsk pasientforening.

Det er en lei tendens til at det som står i en legejournal blir oppfattet som objektive fakta og sannhetsbevis. Pasienten stiller ofte svakt når det blir ord mot journal.

Derfor kan det være greit å få hjelp av noen som er godt inne i gemet om du skal fremme en klage.

mvh

Gjest hmmm lurer...
Skrevet

Kanskje en idé å ta kontakt med pasientombudet og/eller norsk pasientforening.

Det er en lei tendens til at det som står i en legejournal blir oppfattet som objektive fakta og sannhetsbevis. Pasienten stiller ofte svakt når det blir ord mot journal.

Derfor kan det være greit å få hjelp av noen som er godt inne i gemet om du skal fremme en klage.

mvh

Ja jeg tenkte å gjøre det men det hjelper å skaffe seg info fra flest mulig kilder. Har funnet info om journalføring to steder men det sies i henhold til god legeskikk og definisjonen på det har jeg ikke funnet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...