Virgin25 Skrevet 3. oktober 2001 Del Skrevet 3. oktober 2001 Hei!Min mor har fått diagnosen astma bronkiale, eller kronisk obstruktiv lungesykdom.For meg virker det ikke som denne typen astma er lik den astmaen jeg kjenner til fra før, der personen heser,kan få anfall osv. Forstår det slik at denne astmaen har oppstått i bronkiene.Har jeg forstått det riktig?Lurte på om du kunne beskrive astma bronkiale og hva en kronisk obstruktiv lungesykdom er. Hva menes med obstruktiv? På forhånd takk for hjelpen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36269-kronisk-obstruktiv-lungesykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 4. oktober 2001 Del Skrevet 4. oktober 2001 Hei! Det gjør det litt vanskelig å si noe om hva likheten mellom din mors astma og f eks min astma er, når du ikke sier hva det er som gjør at du synes den er annerledes. Er hun kronisk obstruktiv, betyr det at hun er "tett" i lungene det meste av tiden. Da har hun, såvidt jeg forstå, på en måte anfall hele tiden. Kronisk betyr jo vedvarende, obstruktiv betyr at hun har problemer med pusten - at hun er tett. Så det KOLS betyr er at hun har en sykdom i lungene som hun vil ha sannsynligvis for alltid, og denne sykdommen gjør at hun sliter med å puste normalt. (Dette ble visst litt klønete forklart, men..) Jeg anbefaler deg å søke litt på nettet etter info. Pass på så du ikke feilbedømmer din mors sykdom, og tror at det er en bagatell. Fra Lungenettets side har jeg klippet dette (og ser at min forklaring var i grunnen ganske bra den! ;o) ): "KOLS er en forkortelse for Kronisk Obstruktiv Lungesykdom. KOLS defineres som en sykdom karakterisert med vedvarende luftveisobstruksjon (dvs. FEV1/FVC Vi kan si at en person med KOLS er kronisk tett i brystet. En har en vedvarende tilstand med pusteproblemer som resulterer i at oksygeneringen eller eliminasjonen av karbondioksid ikke svarer til kroppens behov. Tilstanden kan i verste fall føre til svekkelse eller ødeleggelse av funksjonen til livsnødvendige organer. Symptomene på KOLS vil være: Kortpusthet (dyspnê) ved anstrengelse Kortpusthet i hvile Hoste med oppspytt av slim Piping i brystet Sykdommen er nesten alltid forårsaket av tobakksrøyking. KOLS omfatter ikke en ren astma bronkiale, der man forlanger at luftstrømsobstruksjonen skal være fullstendig reversibel (FEV1 over 80% av forventet) enten ved behandling eller spontant. Imidlertid kan betydelig kronisk astma over tid progrediere til en delvis irreversibel tilstand. Overlappende former mellom astma og KOLS er ikke sjeldne. Dette kan føre til at KOLS-pasienter behandles etter astmaretningslinjer, hvilket igjen kan føre til overbehandling." Lykke til! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36269-kronisk-obstruktiv-lungesykdom/#findComment-138870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 5. oktober 2001 Del Skrevet 5. oktober 2001 Astma og KOLS er to forkjellige sykdommer, men med endel likhetstrekk. Astma er en variabel sykdom hvor du kan ha mange gode dager i lange perioder, altså ikke kronisk tett, mens KOLS er en tilstand som ikke byr på store variasjoner, pasienten er stort sett tungpusten og "syk". Dog er det mange pasienter som seiler under diagnosen astma hvor de i virkeligheten har KOLS. Dette fordi KOLS av og til har en komponent av astma, nemlig at han har krampeliknende tilstander i luftveiene, og får symptomer på astma. Det er ikke alltid lett å skille disse to tilstander fra hverandre. Hvis det er KOLS din mor har, altså som Poetica skriver (les dette), så er det av største viktighet at hun slutter å røyke. Da vil den skadelige prosessen i hennes luftveier med tiden avta, og den vanlige aldringsprosessen overta. Fordi KOLS med meget få unntak er forårsaket av røyking. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36269-kronisk-obstruktiv-lungesykdom/#findComment-139099 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virgin25 Skrevet 7. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2001 Astma og KOLS er to forkjellige sykdommer, men med endel likhetstrekk. Astma er en variabel sykdom hvor du kan ha mange gode dager i lange perioder, altså ikke kronisk tett, mens KOLS er en tilstand som ikke byr på store variasjoner, pasienten er stort sett tungpusten og "syk". Dog er det mange pasienter som seiler under diagnosen astma hvor de i virkeligheten har KOLS. Dette fordi KOLS av og til har en komponent av astma, nemlig at han har krampeliknende tilstander i luftveiene, og får symptomer på astma. Det er ikke alltid lett å skille disse to tilstander fra hverandre. Hvis det er KOLS din mor har, altså som Poetica skriver (les dette), så er det av største viktighet at hun slutter å røyke. Da vil den skadelige prosessen i hennes luftveier med tiden avta, og den vanlige aldringsprosessen overta. Fordi KOLS med meget få unntak er forårsaket av røyking. Lungespesialisten som min mor har konsultert, har stilt en foreløpig diagnose, der det virker som om han har brukt både begrepet "astma bronkiale" og "kronisk obstruktiv lungesykdom". Som utenforstående, er det virkelig vanskelig å forstå hva som er tilfellet. Det hører med til historien at min mor for ca. 3 år siden fikk diagnosen lungeemfysem etter kun å ha vært til en røntgenundersøkelse av lungene. Hennes primærlege konkluderte da med at det ikke var noe å gjøre for henne. I forbindelse med jobbsituasjon 2 år senere, ble hun av sin primærlege anbefalt å søke uføretrygd. Dette førte med seg et pålegg om å søke spesialist for å få utredet tilstanden hennes bedre. Det ble da tatt nytt røntgenbilde av lungene hennes, samt en rekke pustetester (ved resp.fys.lab). Spesialisten kunne på røntgenbildene ikke se noe som utelukkende kunne bekrefte diagnosen som hadde blitt stilt nesten 2 år tidligere. Dette syns jeg er meget betenkelig. Du skriver også at slike tilstander (KOLS, bl.a) nesten utelukkende kommer av røyking. Min mor har så og si aldri røyket. Har vært utsatt for endel passiv røyking. Kanskje dette kan ha samme virkning? Kan tilstanden også være forårsaket av visse arveegenskaper (noe astma og lungesykdom i familien)? På forhånd takk for tilbakemelding! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36269-kronisk-obstruktiv-lungesykdom/#findComment-139246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 8. oktober 2001 Del Skrevet 8. oktober 2001 Lungespesialisten som min mor har konsultert, har stilt en foreløpig diagnose, der det virker som om han har brukt både begrepet "astma bronkiale" og "kronisk obstruktiv lungesykdom". Som utenforstående, er det virkelig vanskelig å forstå hva som er tilfellet. Det hører med til historien at min mor for ca. 3 år siden fikk diagnosen lungeemfysem etter kun å ha vært til en røntgenundersøkelse av lungene. Hennes primærlege konkluderte da med at det ikke var noe å gjøre for henne. I forbindelse med jobbsituasjon 2 år senere, ble hun av sin primærlege anbefalt å søke uføretrygd. Dette førte med seg et pålegg om å søke spesialist for å få utredet tilstanden hennes bedre. Det ble da tatt nytt røntgenbilde av lungene hennes, samt en rekke pustetester (ved resp.fys.lab). Spesialisten kunne på røntgenbildene ikke se noe som utelukkende kunne bekrefte diagnosen som hadde blitt stilt nesten 2 år tidligere. Dette syns jeg er meget betenkelig. Du skriver også at slike tilstander (KOLS, bl.a) nesten utelukkende kommer av røyking. Min mor har så og si aldri røyket. Har vært utsatt for endel passiv røyking. Kanskje dette kan ha samme virkning? Kan tilstanden også være forårsaket av visse arveegenskaper (noe astma og lungesykdom i familien)? På forhånd takk for tilbakemelding! Det finnes noen ganske få tilstander av emfysem som ikke skyldes røyking, men som er medfødt. Bl a et enzym som heter @1antitrypsin.Mangel på dette enzym kan være årsaken. Denne mangel sjekkes med en blodprøve. Spør legen om denne blodprøven kan tas. Hvis hun omtrent aldri har røkt, er det veldig spesielt å få emfysem, som du skjønner. Jeg ville på nytt kontaktet lungespesialist, slik at man kan ta lungefunksjonsprøver- dvs pusteprøver. Disse prøvene vil kunne gi en meget god pekepinn på om det er snakk om emfysem eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36269-kronisk-obstruktiv-lungesykdom/#findComment-139461 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym Skrevet 8. oktober 2001 Del Skrevet 8. oktober 2001 Lungespesialisten som min mor har konsultert, har stilt en foreløpig diagnose, der det virker som om han har brukt både begrepet "astma bronkiale" og "kronisk obstruktiv lungesykdom". Som utenforstående, er det virkelig vanskelig å forstå hva som er tilfellet. Det hører med til historien at min mor for ca. 3 år siden fikk diagnosen lungeemfysem etter kun å ha vært til en røntgenundersøkelse av lungene. Hennes primærlege konkluderte da med at det ikke var noe å gjøre for henne. I forbindelse med jobbsituasjon 2 år senere, ble hun av sin primærlege anbefalt å søke uføretrygd. Dette førte med seg et pålegg om å søke spesialist for å få utredet tilstanden hennes bedre. Det ble da tatt nytt røntgenbilde av lungene hennes, samt en rekke pustetester (ved resp.fys.lab). Spesialisten kunne på røntgenbildene ikke se noe som utelukkende kunne bekrefte diagnosen som hadde blitt stilt nesten 2 år tidligere. Dette syns jeg er meget betenkelig. Du skriver også at slike tilstander (KOLS, bl.a) nesten utelukkende kommer av røyking. Min mor har så og si aldri røyket. Har vært utsatt for endel passiv røyking. Kanskje dette kan ha samme virkning? Kan tilstanden også være forårsaket av visse arveegenskaper (noe astma og lungesykdom i familien)? På forhånd takk for tilbakemelding! Litt begrepsopprydding: Astma bronkitt kan noen ganger betegnes som KOLS. KOLS er forkortelse for Kronisk obstruktiv lungesykdom. KOLS er ingen diagnose, men en betegnelse på endel lungesygdommer. Lungeemfysem er en diagnose som kommer i kategorien KOLS. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36269-kronisk-obstruktiv-lungesykdom/#findComment-139493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.