Gå til innhold

Hodelus

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Lus

Jeg har tatt to kurer med prioderm, den siste på lørdag (i dag er det onsdag). Mannen min har også sjekket meg i håret hver dag, og hver morgen har jeg kammet håret med lusekam.

I går dukket det opp en hel haug med knøttsmå hvite prikker, og enda flere i dag.

De ligner veldig på egg, bare at de er veldig små. De sitter klistret til håret.

Så det jeg lurer på er: Er luseeggene generelt store fra de er nylagte, eller vokser luseegg i størrelse etterhvert som dagene går?

Tok noen av eggene med til helsesøster, og hun sa at det lignet luseegg, men syntes også at det var rart at de var så små.

De sitter også litt lengt ute i håret.(Men kanskje jeg har skyvet dem ut når jeg har kammet håret om morgenen...?)

Et annet spørsmål er; hva f...n gjør jeg nå??! (Unnskyld ordbruken, men jeg begynner å bli temmelig fortvilet ettersom jeg allerde har hatt denne insektsgifta i håret to ganger)

Håper på at fastlegen min tar i mot meg til time i morgen, og da vil jeg spørre nøyaktig det samme. Men jeg synes at allmenleger og helsesøstre er generelt lite villige til å hjelpe oss luseoffer. Kan de for lite om dette insektet?

Jeg fnyser av at det er lett å oppdage om en har lus eller ikke. Jeg har ikke sett en eneste lus disse tre ukene, og "eggene" er ikke lette å diagnosere heller (helsesøstera hadde jo til og med problemer).

Nå vil jeg ha hjelp!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36302-hodelus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hvorvidt luseegg etterhvert øker i størrelse, vet jeg ikke, men vil forsøke å få tak i en spesialist på dette.

Eggene har gjerne en fast størrelse (cirka 0,8 millimeter). Det hender imidlertid at eggene blir brutt i stykker og da vil de enkelte delene naturligvis være mindre.

En annen mulighet er at du har observert talg festet til håret. Slikt talg er gjerne lysere enn lus-egg, men kan være festet til håret og derfor vanskelig å skille fra egg. Størrelsen på talgpartikler varierer mye - i motsetning til lus-egg.

Det er uvanlig med resistensproblemer hvis man bruker Prioderm liniment.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36302-hodelus/#findComment-138934
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...