Gå til innhold

vet du nhd?

Anbefalte innlegg

nitty-gritty
Skrevet

Vel, vi har forskjellig syn på hva som er virkelig og ikke.

Se forøvrig svar til togli.

''Vel, vi har forskjellig syn på hva som er virkelig og ikke.''

Spekulasjoner om hva som er virkelig burde holdes unna psykiatri-forumet. Ikke ta i bruk syke mennesker for alternative diskusjoner og rådgivning.

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kim78

7

• Nils Håvard Dahl, psykiater

1

• miakami

1

• nitty-gritty

1

Skrevet

Trådstarter føler at h*n ikke har fått den hjelp h*n trenger, derfor har jeg svart som jeg har gjort.

Ser derimot at jeg kunne vært mer klar på at alternative metoder kan benyttes _i tillegg_ til skolemedisinen. Ikke enten eller, men både og!!

Siden du refererer til dette svaret, så svarer jeg her:

Men ser du ikke at det du er med på å gjøre er å finne "andre ting enn behandling" (altså, unnskyldninger for å forsøke alt annet)?

Og du vet like godt som meg at hvis man ikke vil/tør gå til behandleren er det du skriver akkurat som å spørre en 12-åring om de ikke heller vil henge ute, enn sitte inne å gjøre lekser.

"Alternativ behandling" heter jo nettopp det fordi den er udokumentert, og det er den fordi den ikke virker. Hadde den virket, ville den vært dokumentert, og da ville det vært skolemedisin allerede.

Skrevet

Vel, vi har forskjellig syn på hva som er virkelig og ikke.

Se forøvrig svar til togli.

Virkeligheten er det som fremdeles er der, selv om man ikke tror på det.

Utover det signerer jeg nitty-gritty - ikke bruk mennesker med psykiske problemer til å fremme/forsøke "alternativ" behandling.

Skrevet

Trådstarter føler at h*n ikke har fått den hjelp h*n trenger, derfor har jeg svart som jeg har gjort.

Ser derimot at jeg kunne vært mer klar på at alternative metoder kan benyttes _i tillegg_ til skolemedisinen. Ikke enten eller, men både og!!

Da er vi enige! :)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Var overmedisinert i to år,livet mitt var ikke så bra da.

Du svarte ikke på spørsmålet. Har du forsøkt gjøre nøyaktig som behandler sier i et års tid?

Jeg leser at du er villig til å være åpen til diverse kvakksalveri.

Er du villig til å ta åpent i mot kyndig hjelp? det er nemlig bare det som vil hjelpe deg.

Gjest Er litt sint
Skrevet

Du svarte ikke på spørsmålet. Har du forsøkt gjøre nøyaktig som behandler sier i et års tid?

Jeg leser at du er villig til å være åpen til diverse kvakksalveri.

Er du villig til å ta åpent i mot kyndig hjelp? det er nemlig bare det som vil hjelpe deg.

''Er du villig til å ta åpent i mot kyndig hjelp?''

Tror du ikke jeg har prøvd?

Gjorde som de sa i hele to år. Ble ikke bedre av det,mistet meg selv...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

''Er du villig til å ta åpent i mot kyndig hjelp?''

Tror du ikke jeg har prøvd?

Gjorde som de sa i hele to år. Ble ikke bedre av det,mistet meg selv...

Du sa du ble overmedisinert. Snakket du med behandler om dette?

Du sier du mistet deg selv. Snakket du med behandler om dette også?

Hva er det å miste seg selv? Miste det å føle "andres energi"?

Gjest Er litt sint
Skrevet

Det er naturlig å bli redd, men det er ikke farlig. Ingenting får skjedd, det er bare veldig ubehagelig for deg.

Tror du må jobbe med aksept og redselen din. Si klart ifra at du kun tar imot det positive.

''Tror du må jobbe med aksept og redselen din.''

Skal det,vil ikke være redd dette for det er naturlig. Må akseptere at det er meg.

Gjest Er litt sint
Skrevet

Du sa du ble overmedisinert. Snakket du med behandler om dette?

Du sier du mistet deg selv. Snakket du med behandler om dette også?

Hva er det å miste seg selv? Miste det å føle "andres energi"?

Snakket med han om det ja,når jeg sa jeg følte meg rar økte de medisinene. Til slutt sa jeg ingenting om noe,da var dosen høy nok. Miste meg selv betyr å miste alt,inkludert tanker og følelser. Folk sa det en stund "Hvor er du"? De kjente meg ikke igjen,det var bra det sa psykologen,var da jeg var bra mente han.

Svarte kort når folk spurte meg om noe. Var ikke bare energiene som forsvant,alt forsvant.

Gjest Forstår mellom linjene
Skrevet

Siden du refererer til dette svaret, så svarer jeg her:

Men ser du ikke at det du er med på å gjøre er å finne "andre ting enn behandling" (altså, unnskyldninger for å forsøke alt annet)?

Og du vet like godt som meg at hvis man ikke vil/tør gå til behandleren er det du skriver akkurat som å spørre en 12-åring om de ikke heller vil henge ute, enn sitte inne å gjøre lekser.

"Alternativ behandling" heter jo nettopp det fordi den er udokumentert, og det er den fordi den ikke virker. Hadde den virket, ville den vært dokumentert, og da ville det vært skolemedisin allerede.

Jeg ser ingen grunn til å kommentere dette annet enn at det har tatt lang tid å komme dit vi er nå også, en gang var jorda flat.

Utover det er jeg ferdig med den delen av diskusjonen.

Gjest Forstår mellom linjene
Skrevet

''Tror du må jobbe med aksept og redselen din.''

Skal det,vil ikke være redd dette for det er naturlig. Må akseptere at det er meg.

Ønsker deg lykke til. Dette klarer du!

Gjest Er litt sint
Skrevet

Ønsker deg lykke til. Dette klarer du!

Tusen hjertelig takk for forståelse

Ja,jeg skal klare det. Godt at du ikke ser på meg som syk,det er jeg ikke. Det hadde alle her sett hvis de traff meg. De kunne selv prøvd å "tatt inn ting",en blir veldig sliten av det,og til tider utmattet og fysisk uvel.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Snakket med han om det ja,når jeg sa jeg følte meg rar økte de medisinene. Til slutt sa jeg ingenting om noe,da var dosen høy nok. Miste meg selv betyr å miste alt,inkludert tanker og følelser. Folk sa det en stund "Hvor er du"? De kjente meg ikke igjen,det var bra det sa psykologen,var da jeg var bra mente han.

Svarte kort når folk spurte meg om noe. Var ikke bare energiene som forsvant,alt forsvant.

Til slutt sa du ingenting- fordi du som ufaglært mente dosen var høy nok.

Vel, du har ikke prøvd nok. Du burde sagt dette til behandler og også hva omgivelsene dine sa til deg. Kanskej behandler ville gitt deg tilbud om annen type medisin.

Gjest Er litt sint
Skrevet

Vel, du har ikke prøvd nok. Du burde sagt dette til behandler og også hva omgivelsene dine sa til deg. Kanskej behandler ville gitt deg tilbud om annen type medisin.

Sa ALT til behandler jeg,det førte til innleggelser og overmedisinering og mye ant negativt. Jeg sa ingenting fordi jeg var blitt et tomt skall,da var behandler fornøyd. Så ikke selv hvordan jeg var blitt,andre sa det til meg. Sa hva andre mente til behandler,de de mente var feil,det han sa var rett.

Har jeg ikke prøvd nok? Neivel,hva foreslår du da? Har vært i psykiatrien mesteparten av mitt liv,tatt imot "hjelp" = medisiner. Har det hulpet,føler jeg meg bra?

Nei,de forstår ikke.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Sa ALT til behandler jeg,det førte til innleggelser og overmedisinering og mye ant negativt. Jeg sa ingenting fordi jeg var blitt et tomt skall,da var behandler fornøyd. Så ikke selv hvordan jeg var blitt,andre sa det til meg. Sa hva andre mente til behandler,de de mente var feil,det han sa var rett.

Har jeg ikke prøvd nok? Neivel,hva foreslår du da? Har vært i psykiatrien mesteparten av mitt liv,tatt imot "hjelp" = medisiner. Har det hulpet,føler jeg meg bra?

Nei,de forstår ikke.

Jeg vet ikke hva du sliter med.

Men tenk deg om mht til hva du velger når du nå vil velge mellom kvakksalveri og legevitenskap

Gjest Er litt sint
Skrevet

Jeg vet ikke hva du sliter med.

Men tenk deg om mht til hva du velger når du nå vil velge mellom kvakksalveri og legevitenskap

Jeg må ta et valg og stå for det.

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å kommentere dette annet enn at det har tatt lang tid å komme dit vi er nå også, en gang var jorda flat.

Utover det er jeg ferdig med den delen av diskusjonen.

I den grad noen trodde at Jorden var flat var det nettopp Vitenskapen som beviste at den er rund.

Hele årsaken til at en bestemt behandlingsmåte kalles "alternativ" er jo nettopp at den ikke virker. Hadde den virket så ville det vært skolemedisin. Så enkelt er det.

Det som dog er problemet her er at du forleder en behandlingstrengende person vekk fra behandling, og over på kvakksalveri som ikke fungerer. Og det er alvorlig - mest av alt for personen som ikke får adekvat behandling.

Skrevet

Jeg må ta et valg og stå for det.

Med tanke på at valget ditt nå står mellom "noe man vet ikke fungerer" og "det som har den aller beste mulighet for å fungere", burde jo ikke valget være vanskelig?

Selvsagt finnes det dårlige behandlere innen skolemedisin, og det finnes feilmedisinering og bivirkninger. ALT det finnes (i langt større utstrekning innen det "alternative") også.

Hvis du ønsker å bli bedre, selv om det kanskje er skremmende, så taler alt for at du oppsøker en proff offentlig behandler, og med et åpent og ærlig sinn.

Lykke til!

Skrevet

''Til slutt sa du ingenting- fordi du som ufaglært mente dosen var høy nok.

''

Jeg synes det blir pussig å bruke betegnelsen "ufaglært" om den personen som kjenner både sykdommen og virkningene av medikamentene på kroppen.

Jeg er i utgangspunktet opptatt av å aldri få noen til å slutte med medisiner forordnet av kompetent lege. I denne tråden synes jeg imidlertid det ser ut som om flertallet tar for gitt at alle blir bedre av å bruke medisiner. Dersom folk ikke er så syke at de er ute av stand til å ta ansvar for seg selv, så mener jeg at man også innen psykiatrien må akseptere at for noen gir medikamenter såpass mange uønskede virkninger, at de muligens har bedre livskvalitet uten.

Gjest Forstår litt mellom linjene
Skrevet

I den grad noen trodde at Jorden var flat var det nettopp Vitenskapen som beviste at den er rund.

Hele årsaken til at en bestemt behandlingsmåte kalles "alternativ" er jo nettopp at den ikke virker. Hadde den virket så ville det vært skolemedisin. Så enkelt er det.

Det som dog er problemet her er at du forleder en behandlingstrengende person vekk fra behandling, og over på kvakksalveri som ikke fungerer. Og det er alvorlig - mest av alt for personen som ikke får adekvat behandling.

Nok en gang anser jeg trådstarter som en _voksen_ oppegående person som kan ta ansvar for sine egne avgjørelser, om ikke så hadde jeg unngått å svare i denne tråden!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...