Gå til innhold

Er så sliten, kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er nesten så du burde skrive bok om det å ha asberger! Som lærer treffer jeg fra tid til annen på elever med asberger, og jeg prøver å forstå hva disse sliter med. Dine beskrivelser er så klare og tydelige - mye bedre enn det en lærebok kan gi meg!

Takk for at du deler dine tanker med oss - så vi kan prøve å forstå:)

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

32

• Mirabell

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

3

• frosken

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Slik at jeg vil nok savne henne veldig når en lov liksom forhindrer henne og hun ellers har lyst. Har hun ikke lyst når hun skrev, "tusen takk for at du inviterer meg, jeg blir helt rørt jeg", betyr det at hun egentlig hadde villet hvis jeg ikke var hennes pasient og loven forbyr det?

''

Jeg tror det betyr at hun skjønner at du forsøkte å gi henne en flott gave, og at hun blir rørt over omtanken og viljen din til å yte. Selv om hunne kunnne hatt lyst til å gå på konserten, så tror jeg hun er enig i at man har et regelverk som fraråder sammenblanding av behandling og privat kontakt.

Hei!

Jeg tenkte ikke på det som en flott gave, jeg tenkte, hun er den personen jeg mest av alt vil ha med meg" hun forstår seg på musikk og det har vi felles, hun ble glad da hun fikk en cd med Glenn Gould av meg, Beethoven. Også så sa hun at hun ble interessert i å ta den omvisningen i Operaen og da jeg fortsatt husker nesten alle detaljer fra den omvisningen for den tok jeg i januar tror jeg, så kunne jeg jo fortalt henne om dette i pausen.

Jeg syns virkelig dette er rart, men jeg må som flere er inne på

1) akseptere loven. 2) være glad for at min psykiater følger loven.

:)

Skrevet

''Det er jeg fordi jeg ikke blir kvitt asperger syndrom og det føles som om jeg kveles!''

Men hvis du manglet en fot, og argumenterte mot alle som sier at "du mangler jo den foten", så ville du også vært sliten! Du slåss jo mot virkeligheten - virkeligheten er at du har Aspergers, og ferdig med det.

I stedet for å slåss mot den, aksepter den slik den er, og lag en plan for hvordan du skal leve best mulig med det. Det er en langt bedre plan enn en endeløs slåsskamp hvor du insisterer at du ikke har Aspergers. :-)

Så slipper du å bli så sliten!

Jeg er enig!

Til Madelenemie: Som du vet er jeg døv, that's it. Dette kunne jeg ikke gjort noe med uansett om jeg ville det eller ei, så hva er poenget med å gruble på hvorfor akkurat jeg ble døv? ;) Kanskje fordi jeg alltid har levd godt med døvheten min, og aldri sett på det som noe negativt, så har jeg heller aldri følt at det kan være vanskelig å mangle en sans. Jeg kjenner tunghørte som sliter med å akseptere at de hører dårlig....de har det tøft i hverdagen pga dette. De som aksepterer seg selv med de utfordringer livet gir dem, er nok ganske sikkert lykkeligere enn de som grubler på hvorfor dette skjedde akkurat dem...

Skrevet

Det er nesten så du burde skrive bok om det å ha asberger! Som lærer treffer jeg fra tid til annen på elever med asberger, og jeg prøver å forstå hva disse sliter med. Dine beskrivelser er så klare og tydelige - mye bedre enn det en lærebok kan gi meg!

Takk for at du deler dine tanker med oss - så vi kan prøve å forstå:)

Hei!

Jeg tror da at jeg printer ut dette innlegget ditt for min psykiater har spurt meg om hvilke responser jeg har fått på det jeg har skrevet på nettet, men jeg husker ikke alltid når hun spør sånn for jeg husker best ting når jeg er alene. Jeg tror det vil være oppklarende for henne siden hun spør og tenker ut ting. Hun fikk ideer og det er jo bra for ideer mangler jeg. Håper det er i orden for deg?

Skrevet

Hei Madelenemie!

Jeg har ikke lest noen andre innlegg som du har skrevet her inne, tror jeg, men jeg vil bare si at jeg blir veldig berørt av det du skriver her nå. Synes du er utrolig flink til å sette ord på din situasjon og tankene dine, og den annerledesheten du synes det er så trist og slitsomt å ha. Jeg har sjelden lest noe som har gjort sånn inntrykk på meg.

Jeg håper virkelig du kommer til å få en fantastisk konsertopplevelse, og at du klarer å glede deg over det, selv om du egentlig gjerne skulle gått med psykiateren din.

Hei!

Tusen takk, ja det er rart for jeg skriver jo bare det jeg føler og tenker.

Men det er hyggelig å høre når man ellers ikke er den flinkeste sosialt.

:)

Skrevet

Jeg er enig!

Til Madelenemie: Som du vet er jeg døv, that's it. Dette kunne jeg ikke gjort noe med uansett om jeg ville det eller ei, så hva er poenget med å gruble på hvorfor akkurat jeg ble døv? ;) Kanskje fordi jeg alltid har levd godt med døvheten min, og aldri sett på det som noe negativt, så har jeg heller aldri følt at det kan være vanskelig å mangle en sans. Jeg kjenner tunghørte som sliter med å akseptere at de hører dårlig....de har det tøft i hverdagen pga dette. De som aksepterer seg selv med de utfordringer livet gir dem, er nok ganske sikkert lykkeligere enn de som grubler på hvorfor dette skjedde akkurat dem...

Hei!

:) takk det skal jeg tenke på i natt for å være døv er jammen ikke bare enkelt vil jeg tro.

det er jeg glad jeg slipper som er så glad i musikk.

Skrevet

''nå som jeg vet at hun virkelig vil, men ikke kan pga av en lov så føler jeg kanskje jeg burde gitt henne billettene.''

Jeg er ganske sikker på at den samme loven gjør at hun ikke kan ta imot en sånn dyr gave. Gå selv du, f.eks. sammen med mannen din! Og prøv å glemme at psykiateren ikke kan gå sammen med deg.

''Har hun ikke lyst når hun skrev, "tusen takk for at du inviterer meg, jeg blir helt rørt jeg", betyr det at hun egentlig hadde villet hvis jeg ikke var hennes pasient og loven forbyr det?''

Det betyr at hun ble rørt og glad for at du inviterte henne, men ikke nødvendigvis at hun gjerne vil gå. (På samme måte som at man kan bli glad for at noen gir en gave, selv om man ikke nødvendigvis blir glad for selve tingen. "det er tanken som teller" (Men hvis hun liker musikken, hadde hun sikkert lyst.)

Hei!

Ja okey, hun elsker musikken.

Jeg bare tenkte på om hun tenker at jeg trenger mye hjelp, det gjør jeg ikke, jeg er godt kjent der og finner som regel frem, jeg bare bruker mer tid enn andre fordi jeg leser på skilt og oversikter og det er det mange som ikke gjør.

Når jeg kommer til et sted, finner jeg oppslagstavler og kart, også finner jeg frem, men jeg finner ikke frem hvis jeg bare skal begynne å lete, jeg liker å få en oversikt over feks et senter eller et sykehus før jeg skal dit.

Når jeg skal på Ullevål med mine barn, får jeg detaljerte kart i posten hver gang, der det er merket av hvor man skal, jeg syns dette gjør det enklere å finne frem.

Likevel måtte jeg spørre da jeg en gang kom på Rikshospitalet, men beskrivelsen kontorsøsteren ga meg på den ene avdelingen var helt feil og førte inn i et lager. Men da kom det en lege og spurte hvor jeg skulle og han smilte til meg, jeg så at han smilte selv om jeg var mest opptatt av hva det stod på kortet som hang ut fra den ene lommen, så det var et hyggelig menneske tenkte jeg. Det endte med at han fulgte meg helt frem fordi jeg fikk ikke forklart alt ferdig før han viste hvor jeg skulle og hvordan man kommer seg dit. Slik at det hender andre mennesker oppdager at man er på villspor og da får man hjelp.

Skrevet

Har du sett filmen Adam? Anbefaler deg å gjøre det. Der vil du se hvordan vi andre kan se det.

Hei!

Jeg håper du vil se filmen "My name is Khan", man kan leie den i videobutikken nå oppdaget jeg, hvis du ser den kunne du da si til meg om du likte filmen?

Det er litt interessant at de har laget denne filmen i India for da har altså diagnosen blitt kjent der også. Den fikk god kritikk.

Hvis du vil kan jeg sende den til deg også, til sykehuset der du jobber, hvis du vil.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei!

Jeg håper du vil se filmen "My name is Khan", man kan leie den i videobutikken nå oppdaget jeg, hvis du ser den kunne du da si til meg om du likte filmen?

Det er litt interessant at de har laget denne filmen i India for da har altså diagnosen blitt kjent der også. Den fikk god kritikk.

Hvis du vil kan jeg sende den til deg også, til sykehuset der du jobber, hvis du vil.

Ja, jeg skal skaffe meg den.

Skrevet

Hei!

Jeg tror da at jeg printer ut dette innlegget ditt for min psykiater har spurt meg om hvilke responser jeg har fått på det jeg har skrevet på nettet, men jeg husker ikke alltid når hun spør sånn for jeg husker best ting når jeg er alene. Jeg tror det vil være oppklarende for henne siden hun spør og tenker ut ting. Hun fikk ideer og det er jo bra for ideer mangler jeg. Håper det er i orden for deg?

Klart det er i orden :)

Skrevet

Hei!

:) takk det skal jeg tenke på i natt for å være døv er jammen ikke bare enkelt vil jeg tro.

det er jeg glad jeg slipper som er så glad i musikk.

Jeg har jo aldri vært noen annen enn jeg er og da kan jeg heller ikke savne noe (vet jo ikke hva jeg går glipp av :P)

Jeg kan bli dødsirritert over manglende teksting av tv-programmer, men velger heller da å unngå å prøve å se disse programmene... man velger seg strategier som er tilpassa den man er:)

Skrevet

Ja, jeg skal skaffe meg den.

Hei!

Okey.

Lurer på hvorfor min psykiater enda ikke har sett filmen/ene, det kan kanskje hende at hennes særboer vinner alle kamper om DVDen for hun sa det en gang at han ser actionfilmer. Heldigvis at min mann og jeg liker samme filmer, stort sett, men det hender han har leid romantisk thriller, men akkurat det syns jeg høres kjedelig ut så jeg orker ikke, jeg liker heller ikke drama, det var derfor nytt for meg å se slike typer filmer som "Adam", "My name is Khan" og noen andre slike filmer noen anbefalte oss.

Jeg har sett noen drama-filmer som jeg har likt når jeg tenker meg om, men den sjangeren er ikke det som får meg interessert, mye av det blir veldig kjedelig.

Jeg kan også anbefale deg Avatar, men den er en sånn film som gjør seg bra på kino, men jeg likte den fordi jeg liker sciene fiction og temaet om urbefolkning liker jeg, det går litt inn på meg når jeg tenker på regnskogene, men jeg prøver å tenke at det må opp på et politisk nivå hvis vi skal få stoppet nedhogging og brenning, men man blir jo opprørt av å tenke på tap av arter hver dag i det tempoet som det er snakk om der.

Skrevet

Jeg har jo aldri vært noen annen enn jeg er og da kan jeg heller ikke savne noe (vet jo ikke hva jeg går glipp av :P)

Jeg kan bli dødsirritert over manglende teksting av tv-programmer, men velger heller da å unngå å prøve å se disse programmene... man velger seg strategier som er tilpassa den man er:)

Hei!

Ja jeg er nok ikke så flink som deg der, men jeg skal tenke på dette for som deg er det nok sannsynlig at jeg er født med dette selv om enkelte mener jeg har fått det som følge av feil kosthold.

Jeg tror man bør ha bedre vitenskapelige beviser før man kommer med slike utspill da det er tungt nok om man ikke skal gå å tenke at man burde bare ikke spist hvetemel og melk som barn osv...

Det høres ut som min psykiater mener jeg griper etter stjernene, men jeg får av og til sånn tvil også mister jeg oversikt og helhetssyn og i de situasjonene skjønner jeg ikke at jeg har asperger, kanskje fordi jeg ser et området der jeg ikke har noen vansker.

Også har vel min mann hatt litt håp om at jeg skulle fungere slik at jeg kunne ta den utdanningen jeg/han ville, og ikke for å gi han skylden, jeg lot meg innbille sikkert av meg selv at det er ikke grenser for hva jeg kan klare.

Men det har vist min psykiater aldri ment, hun har ment jeg nok trenger tilrettelegging osv...og hvis alle har rett og jeg har asperger, så er det lite sannsynlig at jeg vil klare meg bedre enn andre med å få jobb, slippe misforståelser osv...Alle er nok tjent med at de vet hvorfor jeg feks ser feil vei, slik at de ikke da tror jeg er uinteressert fordi jeg har feil kroppsspråk i en situasjon.

Jeg ser vekk når jeg tenker og jeg ser det komiske der andre ikke gjør det og slikt blir det misforståelser av.

:) takk for tankene.

Skrevet

Hei!

Ja jeg er nok ikke så flink som deg der, men jeg skal tenke på dette for som deg er det nok sannsynlig at jeg er født med dette selv om enkelte mener jeg har fått det som følge av feil kosthold.

Jeg tror man bør ha bedre vitenskapelige beviser før man kommer med slike utspill da det er tungt nok om man ikke skal gå å tenke at man burde bare ikke spist hvetemel og melk som barn osv...

Det høres ut som min psykiater mener jeg griper etter stjernene, men jeg får av og til sånn tvil også mister jeg oversikt og helhetssyn og i de situasjonene skjønner jeg ikke at jeg har asperger, kanskje fordi jeg ser et området der jeg ikke har noen vansker.

Også har vel min mann hatt litt håp om at jeg skulle fungere slik at jeg kunne ta den utdanningen jeg/han ville, og ikke for å gi han skylden, jeg lot meg innbille sikkert av meg selv at det er ikke grenser for hva jeg kan klare.

Men det har vist min psykiater aldri ment, hun har ment jeg nok trenger tilrettelegging osv...og hvis alle har rett og jeg har asperger, så er det lite sannsynlig at jeg vil klare meg bedre enn andre med å få jobb, slippe misforståelser osv...Alle er nok tjent med at de vet hvorfor jeg feks ser feil vei, slik at de ikke da tror jeg er uinteressert fordi jeg har feil kroppsspråk i en situasjon.

Jeg ser vekk når jeg tenker og jeg ser det komiske der andre ikke gjør det og slikt blir det misforståelser av.

:) takk for tankene.

Så vidt jeg vet er asberger alltid medfødt! Vær åpen om det og bruk galgenhumor :) La folk forstå at dette er en del av deg og at du er åpen for spørsmål - da har du kommet langt på vei :)

*klem*

Skrevet

Så vidt jeg vet er asberger alltid medfødt! Vær åpen om det og bruk galgenhumor :) La folk forstå at dette er en del av deg og at du er åpen for spørsmål - da har du kommet langt på vei :)

*klem*

Hei!

Takk, så fint det er med mennesker,

synd jeg oppdaget dem så sent, og synd jeg har så vanskelig for å forstå meg på dem.

Min psykiater sa at jeg mangler erfaring fordi jeg har hatt fokus på andre ting enn det normalt mennesker har fokus på, altså hverandre, jeg viste ikke hvor interessant det er å ha fokus på mennesker, bare at jeg blir mer sliten av det.

Det beste er nok hvis jeg greier å gjøre som du sier, og at jeg prøver å ha perspektivet som filmen Adam viser litt i bakhodet (som det er vanlig å si) det er bare det at mennesker har litt sånn smilt av meg hele livet og nå som jeg prøver å forstå ting mer og mer så kommer lengselen om å være som andre, for jeg syns det ser så fint ut å le og være sammen og bare være vanlig:)

Likevel er det som om jeg ikke får det til, til tross for at min psykiater og andre hjelper meg så mye.

Skrevet

Hei!

Nei det var ikke en god sammenligning for jeg merker godt når jeg ikke følger rytmen i en dans, jeg kommer ut av den når jeg må tenke på hvilken vei jeg skal snurre.

Men takk for at du prøve å forklare meg:)

Jeg tror det er noe jeg skriver, det tror jeg av mange grunner, mest fordi flere har sagt det, men uten konkrete eksempler.

kanskje jeg skal skrive til den psykologen å spørre han, han husket jo bare ikke sa han fordi han ikke hadde min mail foran seg:)

Men jeg skjønner at jeg avslører noe ved det jeg skriver, men det gjør jeg faktisk også ved det jeg sier, flere ganger skjer det rare ting, derfor sier mange til min mann "så flott at du er åpen om at din kone har asperger" det er ikke så mange som ikke tror dette, slik at det er vel klønetheten min da, også ser jeg vel av og til for mye bort, jeg ser bort når jeg tenker.

:) takk for hjelpen.

Hei,

Her er et svært talende eksempel på at du har asperger. Det at du ikke forstod den sammenligningen denne personen prøvde å gi deg, er nok et typisk eksempel på at du ikke er som oss andre.

Jeg holder på med å snakke om "bilder i språket" i klassen min og syntes bildet med de marsjerende mennene var ¨så bra at vi diskuterte det i klassen. Samtlige 29 15-åringer forstod dette bildet svært godt og mente det var en ypperlig måte å prøve å få deg til å forstå din annerledeshet.

Skrevet

Hei,

Her er et svært talende eksempel på at du har asperger. Det at du ikke forstod den sammenligningen denne personen prøvde å gi deg, er nok et typisk eksempel på at du ikke er som oss andre.

Jeg holder på med å snakke om "bilder i språket" i klassen min og syntes bildet med de marsjerende mennene var ¨så bra at vi diskuterte det i klassen. Samtlige 29 15-åringer forstod dette bildet svært godt og mente det var en ypperlig måte å prøve å få deg til å forstå din annerledeshet.

''Hei, Her er et svært talende eksempel på at du har asperger. Det at du ikke forstod den sammenligningen denne personen prøvde å gi deg, er nok et typisk eksempel på at du ikke er som oss andre. ''

Akkurat det tenkte jeg også da jeg leste svaret her.

Skrevet

Hei,

Hei!

Ja beklager, det er så mange sånn ting i hverdagen at jeg greier ikke å lære dem alle og vite når de kommer i språket.

Du mener altså at dette var et bildet, vel jeg ser det, men samtidig var det jo snakk om hvorfor ikke JEG skjønner hvorfor andre merker at jeg har asperger syndrom.

Eks er ikke ukjent jeg har gjort den samme feilen mange ganger men med andre typer situasjoner, det er ubehagelig. Håper du skjønner det.

Så du brukte eks i klassen , men da håper jeg ingen lo? For jeg liker ikke at andre ler av ting jeg skriver.

Jeg lurer på hvordan i alle dager du brukte eks.

Vel jeg skal prøve å ikke tenke på det for mye, jeg prøver bare å akseptere at jeg har mere asperger enn jeg selv til nå har tenkt og forstilt meg.

Det er jo min mann mer enn meg som ser visse likhetstreff med feks filmene "Adam" og "My name is Khan", jeg ser mer at jeg ikke ligner på de to mennene da jeg ikke er akkurat sånn, men jeg ligger jo litt sånn i sengen, det gjør jeg, med begge hendene over magen, for jeg tenker, helt til min mann kommer og tuller med meg, det venner man seg jo til og endrer seg litt etter litt, eller prøver i vertfall. Når jeg så det på den filmen prøvde jeg å ligge mer på siden istedet.

Skrevet

Hei,

Hei!

Hvordan rakk du å diskutere dette i klassen når du skrev svaret kl 08.46?

Jeg skrev jo dette på søndag?

Skrevet

Hei!

Hvordan rakk du å diskutere dette i klassen når du skrev svaret kl 08.46?

Jeg skrev jo dette på søndag?

''Hvordan rakk du å diskutere dette i klassen når du skrev svaret kl 08.46?

Jeg skrev jo dette på søndag?''

Jeg forstod det slik at "inif" hadde brukt eksempelet på marsjering som et eksempel på "språkbilder". Altså at det med marsjeringen kunne være eksempel på en situasjon der en person ikke forstår hvorfor han/hun skiller seg ut.

Eksempelet kan brukes om mye annet enn på asberger.

Inif har altså ikke på noen måte latterliggjort det å ha asberger, men vist eksempel på en situasjon der den det gjelder ikke merker at han/hun har en annen adferd enn andre.

Det kan gjelde språk (f.eks. det mange sier lyden sch i stedet for kj og ikke hører at de gjør det), at de har et annet kroppsspråk enn andre uten å merke det, osv.

Forstår du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...