Gå til innhold

Ect

Anbefalte innlegg

Gjest sivera
Skrevet

Hvorfor kan ikke de som sliter med ptsd få ect når depresjonen har vart i veldig lang tid og medisiner er utprøvd og utprøvd og feilet?

Kan det forverre en ptsd? Jeg tror at hjernen min trenger en "re-start".

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes ingen holdepunkter for at ECT virker ved PTSD. Siden bivirkningene sannsynligvis vil være de samme, men intet positivt kan oppnås, bruker en det ikke.

Gjest sivera
Skrevet

Det finnes ingen holdepunkter for at ECT virker ved PTSD. Siden bivirkningene sannsynligvis vil være de samme, men intet positivt kan oppnås, bruker en det ikke.

:-). Ser at spørsmålet ble litt dårlig formulert.

Det jeg mente å spørre om var at når man har en dyp depresjon samtidig med ptsd. Hvorfor ikke da behandle selve depresjonen med ect? Blir en ptsd evt forverret?

Skrevet

:-). Ser at spørsmålet ble litt dårlig formulert.

Det jeg mente å spørre om var at når man har en dyp depresjon samtidig med ptsd. Hvorfor ikke da behandle selve depresjonen med ect? Blir en ptsd evt forverret?

Ved alvorlige depresjoner der mediisner og psykoterapi ikke har virket, bør ECT vurderes. Jeg ser ikke PTSD som en kontraindikajon mot ECT.

Gjest sivera
Skrevet

Ved alvorlige depresjoner der mediisner og psykoterapi ikke har virket, bør ECT vurderes. Jeg ser ikke PTSD som en kontraindikajon mot ECT.

Er det en kontraindikasjon når man svinger ved bipolar sykdom? At man er veldig deprimert om vinteren, men om sommeren er man normal og noen ganger hypoman?

Skrevet

Er det en kontraindikasjon når man svinger ved bipolar sykdom? At man er veldig deprimert om vinteren, men om sommeren er man normal og noen ganger hypoman?

Nei, det er ikke en kontraindikasjon.

Gjest sivera
Skrevet

Nei, det er ikke en kontraindikasjon.

Neivel, tusen takk ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...