Gå til innhold

Nhd: Generika og kunnskap i systemet

Anbefalte innlegg

Gjest helt uten nick om dagen
Skrevet

Jeg er så glad for at du har skrevet disse innleggene om biotilgjengelighet. Det er et viktig emne synes jeg.

Jeg prøver å "lære opp" litt noen av de jeg omgås med om dagen, da jeg opplever at dette er totalt ukjent for dem, enten de er psykiatriske sykepleiere eller annet. Jeg har jo vært innlagt i lengre tid pga ecten, og er nå på en dagavdeling, så jeg omgås relativt mange i dette systemet. Ja, akkurat psykiateren selv vet jeg ikke om har denne kunnskapen eller ikke. Det kan hende, men ellers er det dårlig stelt dessverre. De begynner dessverre ofte å flakke med blikket når jeg begynner å snakke om biotilgjengelighet:o) De henviser også til at en ikke skal ta alt for god fisk når det kommer fra nettet. Det virker som om de ikke så lett vil ta det inn, selv om jeg får inntrykk av at de etter en stund med flakking forstår hva jeg snakker om. Spesielt når jeg gir det eksempelet på cipralex og generika som du kom med for litt siden. Tenk, det husker jeg, men ikke de nyeste støvlettene mine!!:o) Man må nesten le da det er så sykt.

Det er jo ikke så mye sykepleierene kan gjøre ved medisinutdeling, da de må gi de medisinene de har fått beskjed om og har til rådighet. Det skjønner jeg jo. Men det er jo irriterende for meg som pasient når de plutselig skal ta over å gi deg medisiner, du får ikke gjøre det selv, skapet ditt er fullt av serouquel, men de gir deg generika, da det er det eneste de har.

Uten at jeg har så mye peil, men spørsmål 1) kan ikke det være delvis dette som gjør at det får ekstra store og negative konsekvenser ved f.eks bruk av venlafaxin kontra efexor, all den tid denne medisinen har så kort halveringstid? Da blir på en måte konsekvensen ved bytte større og tydeligere, spesielt for oss som reagerer så sterkt at vi i utgangspunktet må ta efexor helt til samme tid hver dag, for ikke å bli dårlig på en eller annen måte? Det var bare en tanke.

Jeg lurer også på spørsmål 2) hva en gjør med denne kunnskapen i systemet. Hva blir gjort for å lære opp folk i systemet?

(Beklager om jeg er rotete og uklar. Jeg har prøvd å lese gjennom det og fikse litt her og der.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...