Gå til innhold

Hvordan forholde seg til en psykotisk person?

Anbefalte innlegg

Gjest bølger
Skrevet

Hun har klare vrangforestillinger. Skal vi bare jatte med når hun snakker, eller skal vi gi klar beskjed om at det er feil? Hun blir sint når vi ikke tror på det hun sier.

Hun vil ikke til lege. Ser ikke selv at hun er syk. Hvordan forholder vi oss til det?

Kan det gå over av seg selv?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg har en kompis som fikk diagnosen akutt paranoid psykose.

Jeg jattet ikke med (etter råd her på forumet). Jeg kom med alternative forklaringer på mange av vrangforestillingene han kom med. Feks mente han at det kom giftige gasser fra asfalten- hvilket jeg avviste- og forklarte det som damp etter regnet pga solskinn. Jeg opplevde tillit- at han trodde meg når jeg forklarte ting nøye.

Men han nektet for at han var syk. Han ble tvangsinnlagt og fikk etter hvert medisiner. Han ble utskrevet og gikk på medisiner en stund. Etter et drøyt års tid kunne han selv se at han hadde vært syk. Han kunne plutselig selv se at han hadde vurdet ting feil. Han er helt frisk nå, og kom i full jobb raskt etter sykdommen.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Si at dere ser forskjellig på dette, men en trenger ikke gå i en konflikt hver gang.

2. Om det ikke går over på en uke, bør en vurdere tvang. Varsle fastlegen, så vil denne ta dette videre.

Gjest bølger
Skrevet

1. Si at dere ser forskjellig på dette, men en trenger ikke gå i en konflikt hver gang.

2. Om det ikke går over på en uke, bør en vurdere tvang. Varsle fastlegen, så vil denne ta dette videre.

Hun ble innlagt i dag, så nå kan vi puste lettet ut. Får vel medisiner og blir frisk igjen.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg har en kompis som fikk diagnosen akutt paranoid psykose.

Jeg jattet ikke med (etter råd her på forumet). Jeg kom med alternative forklaringer på mange av vrangforestillingene han kom med. Feks mente han at det kom giftige gasser fra asfalten- hvilket jeg avviste- og forklarte det som damp etter regnet pga solskinn. Jeg opplevde tillit- at han trodde meg når jeg forklarte ting nøye.

Men han nektet for at han var syk. Han ble tvangsinnlagt og fikk etter hvert medisiner. Han ble utskrevet og gikk på medisiner en stund. Etter et drøyt års tid kunne han selv se at han hadde vært syk. Han kunne plutselig selv se at han hadde vurdet ting feil. Han er helt frisk nå, og kom i full jobb raskt etter sykdommen.

Det er godt de blir friske med medisiner. Første gang hun fikk det var jeg redd det var demens og da hadde det ikke vært så mye å gjøre med det.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er godt de blir friske med medisiner. Første gang hun fikk det var jeg redd det var demens og da hadde det ikke vært så mye å gjøre med det.

Ja, det viktigste er å komme under kyndig behandling. Min kompis hadde bare denne episoden.

Jeg har kjent han i 20 år. Dette skjedde for 7-8 år siden. Han er i full jobb nå, og så vidt jeg vet er han ferdig å ta medisiner. Men dette vet jeg ikke. Ikke betyr det noe heller. Det viktigste er at han er frisk og fungerer som før. :-)

Skrevet

Sliter med det samme, en person som blir fortalt når ting skal skje. Blant annet ble den personen fortalt når jordskjelvet i Tokyo kom til å skje. Husker ikke at en avtale har blitt inngått, og lager derfor sin egen versjon av saken. Og forsøke å realitetsorientere den personen er ensbetydende med krasse svar siden det er "den personen" som vet best. Han har og fortalt at som liten så sydde den personen en grønn garn tråd i den harde huden som sitter under foten, bare for å se hva som skjedde. Det vil si ikke et reelt svar i det hele tatt.

Personen har opplevd tap av søsken i starten av 17-18 årene som stod den personen veldig nær. Har sin egen tanke om hvorfor en av søskene tok sitt liv som ikke samsvarer med politirapporten i det hele tatt.

Har og et verdenssyn om at alt bare er tall, enere og nuller. Binære tall. Skriver fortellinger som bare kommer når den personen lukker øynene.

Er det grunnlag for psykiatrisk kontakt? Og har den personen krav på å vite hvem som la inn en slik "bekymringsmelding"

Personen har gått til psykiater før, men har "the gift off gab", veldig flink med talen og å tilpasse seg ettersom hvem den personen snakker med. Så den personen fikk ikke så mye hjelp, heller 1 mg xanor som ble konsumert med alkohol..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...