Gå til innhold

Hvetefri mat det samme som glutenfri?


Gjest gomle

Anbefalte innlegg

vi har en sønn som sliter veldig med magesmerter. Han er masse borte fra skolen, legene finner ingenting, men en naturterapeut sier han ikke tåler hvete, noe vi selv har mistenkt en stund. Det er ikke lett å leve uten hvete, han er vant til å spise brød og elsker pasta. Nå skal vi prøve en periode uten hvete, men jeg er i tvil om hva han kan spise. Kan han spise glutenfri pasta? Det er ikke cøliaki han har, det er matintoleranse mot hvete, så jeg er usikker på om dette blir samme diett? Han tåler visstnok heller ikke ris, så det bør ikke være produkter der hveten er erstattet med ris. Jeg vil gjerne slippe å bake saker og ting, så hvis det er ting man kan kjøpe ferdig, så er det topp :-) Han er vant til å spise brød til lunsj, og ofte havrefras til kvelds. Knekkebrød er han ikke så glad i. Han er straks 12 år. Noen som har gode forslag til noe som kan erstatte det han er vant til å spise? Han ser ut til å tåle melk. Jeg har prøvd å google, men får opp mest ting som er uten egg, melk, gluten osv, alt på en gang, pluss er økologisk, og dette trenger han jo ikke. Det er bare hvete vi skal holde oss unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest magene

Ja han kan spise glutenfri pasta. Brød kan du lage selv. Det finnes glutenfrie toroposer i de fleste matbutikker som du kan lage brød av. Ganske enkelt. De er litt dyre og billgere i Sverige.

Det finnes også glutenfrie brød i frysedisken men tror de er dyre og ikke så veldig sunne. Men her vet jeg litt for lite. Men det finnes i såfall. Glutenfrie knekkebrød finnes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfritt er hvetefritt. Men hvis han skal holde seg unna ris også, må du være oppmerksom på at mye glutenfritt mel inneholder rismel. (Jeg har forøvrig aldri hørt før at man kan være allergisk/intolerant mot ris).

Havre er jo hvetefritt og glutenfritt (riktignok bare den glutenfrie havren, men ettersom han ikke har cøliaki ville jeg nok prøvd om det gikk bra med vanlig havre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutenfritt er hvetefritt. Men hvis han skal holde seg unna ris også, må du være oppmerksom på at mye glutenfritt mel inneholder rismel. (Jeg har forøvrig aldri hørt før at man kan være allergisk/intolerant mot ris).

Havre er jo hvetefritt og glutenfritt (riktignok bare den glutenfrie havren, men ettersom han ikke har cøliaki ville jeg nok prøvd om det gikk bra med vanlig havre).

Jeg tror han tåler havre ja, så det bør gå bra.

veldig mange asiater er faktisk allergisk/intolerante mot ris, så det er ikke uvanlig. Nå er ikke vi asiater da, men likevel :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja han kan spise glutenfri pasta. Brød kan du lage selv. Det finnes glutenfrie toroposer i de fleste matbutikker som du kan lage brød av. Ganske enkelt. De er litt dyre og billgere i Sverige.

Det finnes også glutenfrie brød i frysedisken men tror de er dyre og ikke så veldig sunne. Men her vet jeg litt for lite. Men det finnes i såfall. Glutenfrie knekkebrød finnes også.

Så bra. Kanskje jeg bør dra innom en butikk med litt større utvalg, f.eks Meny, og se hva de har av slike ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magene

Beklager jeg så ikke de du skrev om ris. Da er jeg ikke helt sikker men du ser jo om det er i ingredisensene.

Det finnes glutenfri havregryn i butikken. I vanlig havregryn kan det være litt gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

matildes mor

Jeg ville først fått testa gutten for hva han har intoleranse for. Jeg har selv god erfaring med en intoleranse test fra eubiotek (http://www.eubiotek.net/PrickTest.htm Det er forskjellige plasser du kan få utført testen(søk på nettet).På legekontoret utfører de ettersom jeg har skjønt bare deler av testen,og du skal måtte mase bra mye for å få tatt den. Det som er bra med testen er at du får vite hva han er intolerant mot og det vil bli satt opp en rotasjonsdiett. Du vil få vite hvilke matvarer han kan spise. Det vil gjøre arbeidet mye lettere for dere. Det er et enkelt stikk i fingeren (blodprøve) som kreves,men den er forholdsvis dyr(nesten 4000 kr,men kan være verdt det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først fått testa gutten for hva han har intoleranse for. Jeg har selv god erfaring med en intoleranse test fra eubiotek (http://www.eubiotek.net/PrickTest.htm Det er forskjellige plasser du kan få utført testen(søk på nettet).På legekontoret utfører de ettersom jeg har skjønt bare deler av testen,og du skal måtte mase bra mye for å få tatt den. Det som er bra med testen er at du får vite hva han er intolerant mot og det vil bli satt opp en rotasjonsdiett. Du vil få vite hvilke matvarer han kan spise. Det vil gjøre arbeidet mye lettere for dere. Det er et enkelt stikk i fingeren (blodprøve) som kreves,men den er forholdsvis dyr(nesten 4000 kr,men kan være verdt det)

Vi har vært hos en naturterapeut som har testet ham (men ikke med den testen du sier her tror jeg). Han slo der ut på ris, hvete og en del nøtter. Ellers så det bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

matildes mor

Vi har vært hos en naturterapeut som har testet ham (men ikke med den testen du sier her tror jeg). Han slo der ut på ris, hvete og en del nøtter. Ellers så det bra ut.

Ok da vet dere jo det. Tanken bak mitt forslag var at ved å ta denne testen ville dere samtidig får vite HVA han kan spise,altså erstatte hveten med. Noe som kan være vanskelig å finne ut av selv.

http://www.naturterapier.no/Produksjon/intol_matintoleranse.htm Jeg anbefaler deg å lese litt mere om det her. Synes kanskje at dersom du har vært å testa gutten din hos noen som tar slike tester,så burde de jo i høyeste grad kunne tilby deg litt veiledning videre i forhold til hva han kan erstatte maten han må kutte ut med. Håper virkelig at mageproblematikken hans bedrer seg :-) Ønsker dere lykke til på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da vet dere jo det. Tanken bak mitt forslag var at ved å ta denne testen ville dere samtidig får vite HVA han kan spise,altså erstatte hveten med. Noe som kan være vanskelig å finne ut av selv.

http://www.naturterapier.no/Produksjon/intol_matintoleranse.htm Jeg anbefaler deg å lese litt mere om det her. Synes kanskje at dersom du har vært å testa gutten din hos noen som tar slike tester,så burde de jo i høyeste grad kunne tilby deg litt veiledning videre i forhold til hva han kan erstatte maten han må kutte ut med. Håper virkelig at mageproblematikken hans bedrer seg :-) Ønsker dere lykke til på veien.

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reagerer også på hvete

Glutenfritt er hvetefritt. Men hvis han skal holde seg unna ris også, må du være oppmerksom på at mye glutenfritt mel inneholder rismel. (Jeg har forøvrig aldri hørt før at man kan være allergisk/intolerant mot ris).

Havre er jo hvetefritt og glutenfritt (riktignok bare den glutenfrie havren, men ettersom han ikke har cøliaki ville jeg nok prøvd om det gikk bra med vanlig havre).

Stemmer det altså? Jeg tåler heller ikke hvete, og jeg kan ikke spise glutenfritt hvis det er hvete i det. Så jeg kan ikke be om glutenfritt, og når jeg ber om uten hvete så TROR alle at det er glutenfritt jeg skal ha. Men det er faktisk ikke det samme. Jeg har gitt opp jeg litt, nå lever jeg heller med litt plager. Men jeg er voksen og bestemmer selv. Spiser jeg hvete så får jeg problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

Hvetefritt er kun hvetefritt, og ikke nødvendigvis glutenfritt, da det er gluten i rug og bygg også. Havre er fra naturens side uten gluten, men forurenses ofte fra fabrikker der annen type korn bearbeides samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en i nær familie med liknende problemstilling. Glutenfritt er ikke alltid trygt, innholdsfortegnelsen må leses nøye. Men han tåler faktisk urhvete (spelt). Ellers går det i bygg, rug og havre. Og ris, som han heldigvis tåler.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en i nær familie med liknende problemstilling. Glutenfritt er ikke alltid trygt, innholdsfortegnelsen må leses nøye. Men han tåler faktisk urhvete (spelt). Ellers går det i bygg, rug og havre. Og ris, som han heldigvis tåler.. :-)

Så den i din familie tåler spelt? Jeg lurte litt på det, og kjøpte noen speltrundstykker i går, som han fikk meg på maten i dag. Dersom han virkelig tåler dette, så gjør jo det saken litt lettere. Jeg regner med det går bra at det er bittelitt hvete i ting, han bør tåler det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det altså? Jeg tåler heller ikke hvete, og jeg kan ikke spise glutenfritt hvis det er hvete i det. Så jeg kan ikke be om glutenfritt, og når jeg ber om uten hvete så TROR alle at det er glutenfritt jeg skal ha. Men det er faktisk ikke det samme. Jeg har gitt opp jeg litt, nå lever jeg heller med litt plager. Men jeg er voksen og bestemmer selv. Spiser jeg hvete så får jeg problemer.

Dette har jeg hørt før, når du sier det. Jeg kjenner også flere som reagerer på hvete, men som også reagerer på glutenfritt.(hadde helt glemt det inntil du sa det, så takk for det!) Kan du spise speltmel? Jeg kjøpte noen rundtstykker av dette i går, og prøver det til skolematen i dag. Min sønn ser ut til å tåle litt hvete, men jeg skal prøve å holde det på et absolutt minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det altså? Jeg tåler heller ikke hvete, og jeg kan ikke spise glutenfritt hvis det er hvete i det. Så jeg kan ikke be om glutenfritt, og når jeg ber om uten hvete så TROR alle at det er glutenfritt jeg skal ha. Men det er faktisk ikke det samme. Jeg har gitt opp jeg litt, nå lever jeg heller med litt plager. Men jeg er voksen og bestemmer selv. Spiser jeg hvete så får jeg problemer.

Det skal ikke være hvete i glutenfritt, men det kan være hvetestivelse. Ettersom noen med cøliaki ikke tåler hvetestivelse heller, finnes det glutenfrie produkter uten dette. Det kalles ofte "naturlig glutenfritt". Hvis man leser på pakken, skal det stå om det inneholder hvetestivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reagerer også på hvete

Dette har jeg hørt før, når du sier det. Jeg kjenner også flere som reagerer på hvete, men som også reagerer på glutenfritt.(hadde helt glemt det inntil du sa det, så takk for det!) Kan du spise speltmel? Jeg kjøpte noen rundtstykker av dette i går, og prøver det til skolematen i dag. Min sønn ser ut til å tåle litt hvete, men jeg skal prøve å holde det på et absolutt minimum.

Jeg spiser spelt, og det går greit. Jeg får jo i meg litt hvete også, siden jeg har gitt opp å unngå det helt. Det er jo fordi jeg ikke er av de som har det verst selvfølgelig. Så får jeg heller ta oppblåst mage og annet med poå kjøpet i de periodene jeg ikke er flink nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den i din familie tåler spelt? Jeg lurte litt på det, og kjøpte noen speltrundstykker i går, som han fikk meg på maten i dag. Dersom han virkelig tåler dette, så gjør jo det saken litt lettere. Jeg regner med det går bra at det er bittelitt hvete i ting, han bør tåler det tror jeg.

Ja, han tåler spelt. Det er egentlig litt rart siden det er hvete det også, men vi er glade til, og regner med det har noe med at ihvertfall en del spelt-sorter fortsatt er lite odlet. Det koster jo mye da, så går mye i ris (som dessverre ikke din kan spise) og bygg-havre-vafler. :-)

Lykke til med speltforsøk, krysse fingra for at det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han tåler spelt. Det er egentlig litt rart siden det er hvete det også, men vi er glade til, og regner med det har noe med at ihvertfall en del spelt-sorter fortsatt er lite odlet. Det koster jo mye da, så går mye i ris (som dessverre ikke din kan spise) og bygg-havre-vafler. :-)

Lykke til med speltforsøk, krysse fingra for at det går greit.

Har laget både kake og pizza med spelt de siste dagene, og har også gitt ham speltpasta, og han har ikke klaget over vondt i magen, så nå krysser vi fingrene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget både kake og pizza med spelt de siste dagene, og har også gitt ham speltpasta, og han har ikke klaget over vondt i magen, så nå krysser vi fingrene! :-)

Så kult! Krysse fingrene for at det fortsetter å gå bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...