Gå til innhold

"Theory of mind"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg mangler veldig theory of mind og jeg lurer på om det kan være grunnen til at jeg ikke er sjalu eller lyver? Jeg syns av og til at jeg har det, men tror det er mer tilfeldighetene. For da noen satt og gråt sa jeg "er du så forkjølet?" og dette i en situasjon der det vist nok var innlysende at menneske var lei seg.

Jeg prøver å finne ut hva som er grunnen fordi min psykiater sa at "du er nok ikke sjalu" og jeg har tenkt på det og funnet ut at jeg tenker ikke sånne tanker fordi jeg ikke skjønner hvorfor jeg skal være sjalu for at noen andre har det bedre enn meg (kort sagt)

Jeg er glad om andre kan kjøpe seg drømmehuset, jeg vil også det, men jeg er glad om andre får det til. (tror man ikke er det hvis man er sjalu) feks fikk min venninne mange millioner (hun fikk dem fordi hun er en business kvinne og kan investeringer, med andre ord, hun er flink), mens jeg tapte 200 000 på et salg, jeg er jo glad at hun slapp å tape mange millioner.

Så kom jeg over på dette med løgn og manipulasjon, det siste klarer jeg ikke og da kom jeg på at mulig at man da må ha en viss innsikt i andres sinn? Jeg vet ikke, men jeg kom på det nå.

Tror dere det? Jeg vil svært gjerne ha svar på det.

Jeg har løyet noen ganger, men det er svært vanskelig og jeg får slike magesmerter og blir så urolig at jeg blir avslørt fort. samt at jeg ikke tenker nok over alt jeg da må tenke på, også blir det lett å avsløre at jeg prøver å lyve. Jeg har feks prøvd å skjule at jeg ikke blir glad for overraskelsebesøk, men da ler de som kommer for jeg er dårlig på mine forklaringer.

Jeg blir syk og ulykkelig av løgn og jeg vet ikke hvorfor, for jeg er ikke et bedre menneske, jeg har jo til og med tenkt på å drepe noen, men det er noen år siden (siden jeg ikke gjennomførte dette og sa det til min psykiater og fikk forklart at dette er normale menneskelig fortvilelse som kan komme, så tror ikke hun at jeg hadde gjort det, da jeg er redd for blod og høye lyder og da holder meg for ørene). Slik at forklaringen er dermed ikke at jeg er snillere enn andre,, men at jeg mangler en evne til å tenke den type tanker.

Jeg vet ikke % av befolkningen som er sjalu (sur fordi andre har det bedre) som lyver, som manipulerer osv... Det er sikkert noen som lyver, men ikke er sjalu osv... jeg har løyet, men ble fort tatt da jeg ble uvel og rastløs og svært lei meg, det var nok derfor jeg fikk vondt i magen tror jeg. Jeg har en slags prinsippfasthet som universet hviler på som rokkes ved om man lyver, derfor er dette noe som gjør meg syk tror jeg.

Håper noen har svar.

Skrevet

Manglende evne til å sette seg inn i andres mennesker emosjonelle tilstand? Etter det jeg har blitt fortalt om aspergers så høres det ut som at det er det dreier seg om?

Det å lese, forstå sosiale koder. Eksempel, når du kommer inn i et rom og det er noen som viser med kroppen at de fryser. Og du skjønner ikke at det er pågrunn av vinduet som står oppe bak den personen som fryser. Så derfor lar du vinduet stå oppe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...