Gå til innhold

NHD:Råd om medisin

Anbefalte innlegg

Gjest skalellerikke
Skrevet

Trenger er råd:

Kvinne, 38 år gammel, 2 barn. Nå sykmeldt i 6 uker, etter å ha kommet til et punkt der jeg ikke "greide mer". Har begynt hos psykolog som sier jeg er deprimert, og ber meg vurdere antidepressiva.

Bakgrunn: Ytre sett "vellykket", god jobb osv, har greid meg godt, på tross av vold/omsorgssvikt i oppveksten. Men etter at barna kom (5 og 3 år gamle) har jeg kjent mer og mer på det vonde fra fortiden. Nå tviler jeg alvorlig på meg selv og mine egne evner.

Men jeg synes det har hjulpet veldig å endelig begynne snakke med noen om alt som er inni meg, og begynne å nøste opp det vonde. Nå ser jeg LITTEGRANN lysere på ting, etter fire samtaler hos psykolog.

Har det da noe for seg med medisin i tillegg, eller kan jeg greie dette uten?

Som med alle typer medikamenter er jeg bekymret for eventuelle bivirkninger.

Jeg forstår at valget om å forsøke antidepresiva eller ikke til syvende og sist er mitt eget, men kan du gi meg et råd?

Hva er fordeler og ulemper ved å prøve?

Og ved å la være?

Skrevet

Jeg har erfaring med mange år i sykdom og flere runder med depresjon. Livet har lært meg og gitt meg den erfaring at jeg skulle ønske jeg i tidligere tider hadde takket ja til antidepressiva på tidligere tidspunkt.

Av og til kan det hende at man må prøve ut litt forskjellig for å finne den medisinen som passer, og tiden går. Jeg tror faktisk at noen av mine depressive episoder er blitt forlenget av at jeg ikke har tatt imot hjelp tidlig nok.

Antidepressiva kalles feilaktig "lykkepiller", men slik jeg ser det, blir man ikke utpreget lykkelig av dem. Men det de har gjort for meg, er å ha løftet meg opp fra den dypeste gropa og gjort meg i stand til å nyttiggjøre meg terapi på en mye mer hensiktsmessig måte.

Bakdelen kan være at det tar litt tid og at man ikke alltid merker at den virker med det samme, fordelen er at hvis man er tålmodig og fokuserer på jobben man har foran seg, vil man trolig i ettertid se at man har fått god hjelp.

Lykke til.

Gjest skalellerikke
Skrevet

Og dersom jeg skal prøve - hvilket medikament ville du anbefale?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Som alltid henviser jeg til offisielle behandlingsveiledere.

Depresjon. Førstegangs, mild(til moderat), kan behandles med psykoterapi alene. Om dette ikke gir ønsket effekt etter 6-12 uker, bør en bruke antidepressiva.

Ved alle andre depresjoner anbefales å starte med medisiner med en gang.

En starter med Cipralex/Zoloft, Efexor eller Remeron alt etter hvilke tilleggsplager en har evt hvilke bivirkninger en kan og ikke kan tolerere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...