Gå til innhold

NHD tror du LSD kan bli lovlig mot smerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg så et program på Nation Geographic om at kronisk smertepasienter kan få hjelp av liten dose LSD.

Vet du noe om dette? tror du det noen gang vil bli lovlig på det grunnlaget?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Til det er bivirkningene for alvorlige.

Personlig hadde jeg ikke turt å ta en eneste liten dose.

Skrevet

Nei, jeg tror ikke det. Til det er bivirkningene for alvorlige.

Personlig hadde jeg ikke turt å ta en eneste liten dose.

men for en pasient som lever i smertehelvete så har vedkommende kanskje ikke så mye å tape?

Skrevet

men for en pasient som lever i smertehelvete så har vedkommende kanskje ikke så mye å tape?

''men for en pasient som lever i smertehelvete så har vedkommende kanskje ikke så mye å tape?

''

Det finnes en mengde andre medikamenter og smertelindringsmetoder som ikke i tilsvarende grad medfører risiko. Også kroniske smertepasienter trenger hjernen sin, de fleste har fortsatt _mye_ å tape.

Skrevet

Vet du hvilke alvorlige konsekvenser selv en liten dose LSD kan få for resten av livet? Det finnes mange skrekkhistorier.

Heller hadde jeg blitt morfinist!

Skrevet

Sikker på at det var snakk om LSD og ikke THC, dvs cannabis som er lovlig i flere land, bl.a Danmark og flere stater i USA.

THC blir brukt mye som smertestillende både lovlig og ulovlig og det går an å få det i Norge også på registreringsfritak.

Skrevet

Det er ikke nødvendig vis ren LSD som brukes mot smerter, det er noe de har utvinnet fra LSD, som ikke gir rus. Jeg husker ikke så mye om det, men jeg så en laaang dokumentar på youtube om LSD.

Vanlig LSD er jo dritskummelt.

Skrevet

''men for en pasient som lever i smertehelvete så har vedkommende kanskje ikke så mye å tape?

''

Det finnes en mengde andre medikamenter og smertelindringsmetoder som ikke i tilsvarende grad medfører risiko. Også kroniske smertepasienter trenger hjernen sin, de fleste har fortsatt _mye_ å tape.

jeg så på et program på National G om mennesker med klasehodepine. Det var en som hadde så vanvittige smerter at han hadde oksygentank tilgjengelig. Det var tydeligvis ikke noe særlig som fungerte. Men han hadde lovt barna sin at han aldri skulle røre stoffet, så han ville holde løftet. Men når en ser mennesker i slik smerte så kan jeg ikke klandre folk som i ren desperasjon forsøker noe mer utradisjonellt.

Jeg fikk bare sett deler av dokumentaren og fikk ikke helt med meg om det var noe de hadde erfaring med i terapeutiske doser.

Tar vanlig smertestillende alle typer smerter? Kan det være enkelte nerver som ikke blir påvirket av vanlig smertestillende?

Så ingen misforstår, jeg har ingen planer om å begynne med LSD, jeg har mine ting under kontroll;)

Skrevet

jeg så på et program på National G om mennesker med klasehodepine. Det var en som hadde så vanvittige smerter at han hadde oksygentank tilgjengelig. Det var tydeligvis ikke noe særlig som fungerte. Men han hadde lovt barna sin at han aldri skulle røre stoffet, så han ville holde løftet. Men når en ser mennesker i slik smerte så kan jeg ikke klandre folk som i ren desperasjon forsøker noe mer utradisjonellt.

Jeg fikk bare sett deler av dokumentaren og fikk ikke helt med meg om det var noe de hadde erfaring med i terapeutiske doser.

Tar vanlig smertestillende alle typer smerter? Kan det være enkelte nerver som ikke blir påvirket av vanlig smertestillende?

Så ingen misforstår, jeg har ingen planer om å begynne med LSD, jeg har mine ting under kontroll;)

Har en venninne med klasehodepine, eller Hortons som det heter, og hun har også oksygentank hjemme. Ikke noe smertestillende som hjelper der nei. Hun sier at en Irish coffee hjelper litt da. ;o)

Skrevet

Sikker på at det var snakk om LSD og ikke THC, dvs cannabis som er lovlig i flere land, bl.a Danmark og flere stater i USA.

THC blir brukt mye som smertestillende både lovlig og ulovlig og det går an å få det i Norge også på registreringsfritak.

Nei, det var ikke Cannabis. Jeg har hørt om kreftpasienter som har brukt det mot kvalme ved cellegiftkurer (ulovlig). På lengre sikt vet jeg ikke hvordan det går, men hvis personen har kort tid igjen så er det sikkert ikke så dumt.

Skrevet

Har en venninne med klasehodepine, eller Hortons som det heter, og hun har også oksygentank hjemme. Ikke noe smertestillende som hjelper der nei. Hun sier at en Irish coffee hjelper litt da. ;o)

Hvor lenge varer det når det først starter hos henne? Jeg er så glad for at jeg ikke sliter med migrene på noe vis.

Skrevet

Hvor lenge varer det når det først starter hos henne? Jeg er så glad for at jeg ikke sliter med migrene på noe vis.

Det kan vel vare opptil et par timer tror jeg. Helt grusomt.

Skrevet

Det kan vel vare opptil et par timer tror jeg. Helt grusomt.

Får hun noe slags varsel på forhånd når hodepinen begynner? Er det helt tilfeldig eller spiller stress og søvn også inn?

jeg hadde en helt skikkelig tannpine for noen år siden. Jeg hadde en operasjon, og etter operasjonen fikk jeg helt grusomt tannpine. Så smertene etter den opprinnelige operasjonen husker jeg ikke, alt jeg husker var at jeg hadde vondt i en tann.

Der var det ingenting en kunne gjøre. Det var noe med nerven, ikke noe de kunne fikse med å rotfylle. Heldigvis ga det seg etter noen uker. Jeg kan i perioder også kjenne murring fra denne tanna, men ikke så voldsom. heller ikke så langvarig.

Men tenk å skulle ha det sånn hele tiden? Skremmende tanke.

Skrevet

Får hun noe slags varsel på forhånd når hodepinen begynner? Er det helt tilfeldig eller spiller stress og søvn også inn?

jeg hadde en helt skikkelig tannpine for noen år siden. Jeg hadde en operasjon, og etter operasjonen fikk jeg helt grusomt tannpine. Så smertene etter den opprinnelige operasjonen husker jeg ikke, alt jeg husker var at jeg hadde vondt i en tann.

Der var det ingenting en kunne gjøre. Det var noe med nerven, ikke noe de kunne fikse med å rotfylle. Heldigvis ga det seg etter noen uker. Jeg kan i perioder også kjenne murring fra denne tanna, men ikke så voldsom. heller ikke så langvarig.

Men tenk å skulle ha det sånn hele tiden? Skremmende tanke.

''Får hun noe slags varsel på forhånd når hodepinen begynner? Er det helt tilfeldig eller spiller stress og søvn også inn?''

Hun sier hun merker at det kommer en halvtimes tid i forkant. Ganske tilfeldig når de kommer tror jeg, hun har perioder hun kaller gode, da har hun 2-3 anfall i uka, så hvordan hun har det i de dårlige periodene tør jeg egentlig ikke tenke på.

I tillegg har hun en annen hodepinediagnose også som gir "knivstikk" i det ene øyet ganske kontinuerlig. Stakkars jente.

Skrevet

''Får hun noe slags varsel på forhånd når hodepinen begynner? Er det helt tilfeldig eller spiller stress og søvn også inn?''

Hun sier hun merker at det kommer en halvtimes tid i forkant. Ganske tilfeldig når de kommer tror jeg, hun har perioder hun kaller gode, da har hun 2-3 anfall i uka, så hvordan hun har det i de dårlige periodene tør jeg egentlig ikke tenke på.

I tillegg har hun en annen hodepinediagnose også som gir "knivstikk" i det ene øyet ganske kontinuerlig. Stakkars jente.

Jeg vet ikke hvordan sakral nervestimulering fungerer i forhold til den slags type smerter, men kanskje det kan ha effekt? Jeg vet om folk som har operert inn et lite implantet, en slags pacemaker under huden. Den kontrollerer nervesignalene. jeg har hørt om folk med ryggsmerter som har det. Jeg har selv hatt et implantat pga en funksjonsforstyrrelse, men hvordan den fungerer i forhold til smerter vet jeg lite om.

I forhold til pasienter med Parkinson lidelse så har dette hatt effekt. Hun får håpe på hjelp fra Google.

For en tid siden så kom det en voldsom pipelyd fra implantatet. Umiddelbart trodde jeg at jeg hadde fått SMS, men det var batteriet som var dødt;)

Skrevet

kanskje dette kan hjelpe? vet ikke om de gjør det i Norge

http://www.google.com/#hl=en&sugexp=ldymls&pq=sacral%20nerve%20stimulation%20migrene&xhr=t&q=occipital+nerve+stimulation+migraines&cp=0&qe=bmVydmUgc3RpbXVsYXRpb24gbWlncmVuZQ&qesig=wXYpMxKh0wwaZRQlVCAFUg&pkc=AFgZ2tkL5aJYNXAavxa0GgFQK4pKI2vwugYdVdQdLQ3970yPVy-ptHzgpNnk1X1yXEWQA4v7rhWP8N5IYRKnVYEVPw81henAqg&pf=p&sclient=psy&source=hp&aq=0lm&aqi=&aql=&oq=nerve+stimulation+migrene&pbx=1&fp=6c0f3eb2b3784140&bs=1

Skrevet

Vet du hvilke alvorlige konsekvenser selv en liten dose LSD kan få for resten av livet? Det finnes mange skrekkhistorier.

Heller hadde jeg blitt morfinist!

Hva om morfin ikke fungerer? hva om ingenting fungerer?

Skrevet

Nei, det var ikke Cannabis. Jeg har hørt om kreftpasienter som har brukt det mot kvalme ved cellegiftkurer (ulovlig). På lengre sikt vet jeg ikke hvordan det går, men hvis personen har kort tid igjen så er det sikkert ikke så dumt.

THC er jo lovlig mange steder som smertestillende og jeg tror det er mindre farlig enn mange andre medikamenter.

Jeg har aldri hørt om LSD som smertestillende, jeg vet det ble brukt i psykiatrien for endel år siden, men ellers så ville jeg vel sett på LSD som noe man absolutt bør holde seg unna

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...