Gå til innhold

plager og hva man bør gjøre med disse..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har "alltid" hatt en viss tilbøyelighet til litt fobi og perioder med uro og også panikkangstanfall.

Det startet i 12-13 årsalderen, og var/er veldig skremmende når det er ille, men etterhvert har jeg blitt kjent med hva som er hva, og vet stort sett _veldig_ godt hva som hjelper og hvilke situasjoner som skremmer meg, og hvordan jeg kan dempe angst.

Jeg kan dessuten være angstfri i årevis i strekk. Det er mulig jeg er noe arvelig disponert, min mor har alltid hatt nerveproblemer, men i MYE høyere grad enn meg, og hele tiden. Broren min har vært tidvis plaget, mye på samme måten som meg, kanskje litt hyppigere.

Jeg får valium, som jeg spiser innimellom, log dette fungerer godt. Men i det siste har det vært veldig mye angst og uro på meg, og selvom jeg vet/tror at dette kommer av store forandringer i livet (hyggelige, men allikevel) er det fryktelig ubehagelig i lengden, særlig når det er så hyppig og så overaskende tilbakevendene (Jeg pleier vanligvis ikke å være plaget om våren)

Jeg har litt motvilje mot å prøve antidepresiva som seroxat, zoloft etc, i og med at jeg er redd for å bli flat i følelsene av det, og i og med at jeg slettes ikke er deprimert. Jeg har heller ikke lyst til å bli feit eller miste sexlysten, sånn rett før bryllup og alt! ;)

På den annen side er jeg lei av å være så urolig, og jeg er litt redd for å legge meg til uvaner med valium. (Jeg spiser opp til en 10-15 i måneden, om jeg har en skikkelig dårlig måned, men kan ha lyst på flere. Noen ganger må jeg ta to på en gang, sånn hvis det er gjenstridig panikk)

Lurt å prøve seg på et antidepressiva, eller fortsette å forsøke å ta dette kognitivt (Jeg VET jo hva det er, og antagelig hva det kommer av) og brannslukke med valium her og der?

Takknemmelig for et råd :)

Skrevet

Jeg håper at nhd ser dette spørsmålet og svarer deg.

Jeg tror at det for de fleste er best å ikke bruke valium over lang tid. Du bruker jo fortsatt ingen stor dose, men såpass ung som du er, så synes jeg det er en fordel med andre løsninger.

Synes du bør ta en diskusjon med fastlegen din om hvordan ta tak i angstproblematikken.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Angst behandles best og mest varig med (meta)kognitiv psykoterapi. Kan du be fastlegen din om å henvise deg til en dyktig behandler?

Skrevet

Jeg håper at nhd ser dette spørsmålet og svarer deg.

Jeg tror at det for de fleste er best å ikke bruke valium over lang tid. Du bruker jo fortsatt ingen stor dose, men såpass ung som du er, så synes jeg det er en fordel med andre løsninger.

Synes du bør ta en diskusjon med fastlegen din om hvordan ta tak i angstproblematikken.

Takk for svaret! :) Det skal jeg.

(Og forresten, fint å høre at det ikke regnes som noen kjempedose:))

Skrevet

Angst behandles best og mest varig med (meta)kognitiv psykoterapi. Kan du be fastlegen din om å henvise deg til en dyktig behandler?

Takk for svar! :) det har jeg ikke kjennskap til, men det har sikkert fastlegen, så da skal jeg spørre om han kan gi meg en henvisning og forsøke en slik behandling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...