Gå til innhold

Spiseforstyrrelser og tvang?

Anbefalte innlegg

Gjest god påske
Skrevet

Jeg har alltid vært litt "smårar" når det gjelder mat. Da jeg vokste opp var det ikke alltid noen som laget mat til meg pga forskjellige omstendigheter. Jeg spiste da det jeg fant og gikk rundt og var sulten og frossen til tider.

Etter endel mobbing og overgrep begynte jeg å kontrollere ting i 11-års alderen. Jeg spiste f.eks en gang pr dag og da alltid en ting av hver ting som ble servert.

Dette greide jeg å gjøre noe med da jeg var i 16-års alderen, men jeg har fortsatt noe tvang i meg når det gjelder mat. Enten må jeg la være og spise (noe som har vist seg umulig), eller jeg er nødt til å ta 3 ting av hver sort som blir servert. Det har altså gått over fra å spise veldig lite til å spise litt for mye.

Dette er sikkert ikke så veldig skadelig, men vekten min tilsier at jeg bør spise mindre. Problemet blir da at jeg ikke greier å redusere porsjonen. Jeg får angst og masse symptomer om ting og tang.

Noen råd?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

SF og tvang er en vanlig kombinasjon. Medisiner av typen SSRI hjelper godt mot dette. Det kan du få av legen din.

Om dette ikke er nok, bør du søke hjelp hos en spesialist på dette.

Gjest god påske
Skrevet

SF og tvang er en vanlig kombinasjon. Medisiner av typen SSRI hjelper godt mot dette. Det kan du få av legen din.

Om dette ikke er nok, bør du søke hjelp hos en spesialist på dette.

yes, I know :-).

Glemte å si at jeg er bipolar og tåler veldig lite SSRI. Jeg kommer da i en blandet tilstand med stor angst og selvmordstanker.

Jeg bruker nå 4 mg trilafon og dette hjelper litt. Jeg teller fra jeg står opp om morgenen, til jeg legger meg. Dette er en vane for meg.

Det jeg kanskje aner er at jeg har et problem. Da jeg var i arbeid (med mere stress), så var dette ikke helt bra. Jeg måtte gjøre alt så nøyaktid at jeg arbeidet 2 timer overtid hver dag. Det var kamera som overvåket meg og jeg arbeidet overtid pgs dette..

Er dette sykt, eller er jeg kanskje normal? Ved stress blir jeg alltid litt "rar".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...