Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste lenger nede her et sted at grubling ikke er av det gode. Våknet i dag med harehjerte og en vond følelse i magen. Vanligvis ville jeg latt meg sause ned å gå hvileløst omkring. I dag tenkte jeg anderledes. Jeg tvang meg selv til å ta en god varm dusj, jeg tvang meg selv til å rydde ordentlig på kjøkkenet, jeg tvang meg selv til å gå tur det deilige vårværet. Det hjalp! Nå sitter jeg her å tar en pause fra skrivingen min.

Poenget med dette innlegget er å si at jeg aldri har klart å gjennomføre dette før. Kanskje dette er en av mange løsninger på vonde tilstander? Rydde i kommoden. Kaste nylonstrømper med hull i. Rydde i kjøleskapet og vaske det med klorin. Rydde i verktøykassen. Rake løv for de som er heldige å har have. Og for gutta; ta en tur i garasjen og kvitte seg med rask. Vokse bilen. Listen er uendelig.

Men selvfølgelig. Det krever et minimum av energi. Hvis man ikke har det kan man gjøre små ting. Bruke en hel dag på å ryddde kjøkkenet. Hvile innimellom. Sminke seg. Barbere seg ( for damer og herrers vedkommende). Gå en bitteliten tur rundt kvartalet eller i skogen. Kjøpe et enkelt ukeblad og kose seg med det.

Hvorfor skriver jeg dette egentlig? Litt selvgratulering er det nok. Men også, helt ærlig, et håp om at kanskje bare en blir inspirert til å prøve det samme.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

En "gratulering" fra meg også :-)

Det er slikt som skal til. Et godt råd til etterfølgelse for andre med lignende problemer.

Skrevet

En "gratulering" fra meg også :-)

Det er slikt som skal til. Et godt råd til etterfølgelse for andre med lignende problemer.

Jeg har en liten ekkel følelse av at det ikke er jeg som får til dette , men at det er medisinene. Hvor ville jeg vært uten dem?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har en liten ekkel følelse av at det ikke er jeg som får til dette , men at det er medisinene. Hvor ville jeg vært uten dem?

Det er vel kombinasjonen :-)

Har du hørt denne: "Nybrottsmannen står ute på jordet når presten kommer forbi. "Her har du fått en fin gård med guds hjelp", sier presten. "Ja, det er korrekt", sier bonden, "men det ble ikke mye gjort da han holdt på her alene."

Skrevet

Det er vel kombinasjonen :-)

Har du hørt denne: "Nybrottsmannen står ute på jordet når presten kommer forbi. "Her har du fått en fin gård med guds hjelp", sier presten. "Ja, det er korrekt", sier bonden, "men det ble ikke mye gjort da han holdt på her alene."

Det var en fin historie. Medisinene hjelper meg enormt. Jeg tror jeg har fått den optimale kombinasjonen. Men jeg er jo fremdeles meg selv. Jeg har ikke skiftet personlighet. Det er JEG som gjør jobben. Kanskje jeg bare skal være takknemlig for at det finnes medisiner som hjelper meg så godt. Akkurat som de med somatiske sykdommer. Merkelig at psykiske lidelser skal bli satt i en kategori for seg selv.

Takk for svar! Nå skal jeg ut å nyte våren.

Skrevet

Bare du ikke våkner med påskeharehjerte så er det greit;-)

Men, du er flink altså! God påske! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...