Gå til innhold

Hvor lang tid tar det etter operasjon?


Gjest segunda

Anbefalte innlegg

Gjest segunda

Hvor lang tid tar det etter en operasjon å bli som før? Hvor lenge må en være forsiktig med løft, strekning osv. Når kan en regne med å være i samme form og full aktivitet? Jeg vet at det er individuelt, men er det noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest segunda

Det avhenger jo av om operasjonen er i lilletåen, eller om det er en hjertetransplantasjon du snakker om! ;-)

En galleblære operasjon. Dvs. full narkose og åpning av buken. To døgn på overvåking etterpå. En hjerteoperasjon er antageligvis mye mer alvorlig og risikofylt, men operasjon er en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerringskinn

99% av galleblæreoperasjoner blir operert med kikkhullskirurgi. Da skrives man oftest ut samme dag og er sykmeldt en uke. Deretter ingen begrensninger.

Ved åpning av buk er det vanlig med 2-3 dager på sykehus og 2-3 uker sykmelding avhengig av type jobb, alder og om det er ytterligere komplikasjoner. Det var info jeg fikk fra sykehuset når jeg ble operert for et par år siden.

To døgn på overvåkning lyder mye, så det kan tyde på at det har vært ytterligere komplikasjoner, men selve operasjonssåret på fullt buksnitt er mindre enn på keisersnitt så jeg vil tro at innen 6 uker har det grodd såpass at det ikke er fysiske restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacoba

En galleblære operasjon. Dvs. full narkose og åpning av buken. To døgn på overvåking etterpå. En hjerteoperasjon er antageligvis mye mer alvorlig og risikofylt, men operasjon er en operasjon.

Jeg har vært i narkose flere ganger, bare relativt korte, dagkirurgiske inngrep. Men for min del er narkosen ganske tøff, jeg blir kvalm og spyr av morfinpreparater (smertestillende) og anti-kvalmemidler fungerer ikke særlig bra.

Regn med å være ganske slått ut i minst en uke eller to etterpå bare pga "drugsene" du får. Selve inngrepet vet jeg altså ikke noe om.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

99% av galleblæreoperasjoner blir operert med kikkhullskirurgi. Da skrives man oftest ut samme dag og er sykmeldt en uke. Deretter ingen begrensninger.

Ved åpning av buk er det vanlig med 2-3 dager på sykehus og 2-3 uker sykmelding avhengig av type jobb, alder og om det er ytterligere komplikasjoner. Det var info jeg fikk fra sykehuset når jeg ble operert for et par år siden.

To døgn på overvåkning lyder mye, så det kan tyde på at det har vært ytterligere komplikasjoner, men selve operasjonssåret på fullt buksnitt er mindre enn på keisersnitt så jeg vil tro at innen 6 uker har det grodd såpass at det ikke er fysiske restriksjoner.

Det var ikke bare gallesteiner, men alvorlig betennelse i galleblæren. Jeg var tre dager på sykehuset før jeg ble operert, siden de prøvde å få betennelsen ned for å gjøre et laposkopisk inngrep. De prøvde det og det gikk ikke og da åpnet de. Det var ingen alvorlige komplikasjoner etterpå, og et døgn er vanlig. Det var bl.a. svingende blodtrykk som gjorde at jeg var et døgn til.

Det har vært store belastninger underveis. Dagen før jeg kom på sykehus ble min bror diagnostisert med kreft i magen. Da jeg våknet opp av narkosen fikk jeg vite at den hadde spredd seg bl.a. til leveren. Han døde tyve dager etter første diagnosen.

I tillegg til alt dette var jeg i USA og havnet på sykehus der, og det var en tung erfaring så langt fra alle mine nærmeste.

Det er fem uker i dag siden jeg ble innlagt på sykehuset, og disse fem ukene er uvirkelig i tankene mine. Jeg er tilbake hjemme hos meg selv nå, og føler meg fremdeles svak. Håper at det ikke tar mer enn to uker til å ligne på meg selv. For øvrig er jeg sykemeldt ut april, men det er også pga. sjokket da min bror døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Jeg har vært i narkose flere ganger, bare relativt korte, dagkirurgiske inngrep. Men for min del er narkosen ganske tøff, jeg blir kvalm og spyr av morfinpreparater (smertestillende) og anti-kvalmemidler fungerer ikke særlig bra.

Regn med å være ganske slått ut i minst en uke eller to etterpå bare pga "drugsene" du får. Selve inngrepet vet jeg altså ikke noe om.

Lykke til!

Jeg har hatt slike narkoser flere ganger før, og det er noe helt annet. Jeg har ikke noen særlige problemer med narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjerringskinn

Det var ikke bare gallesteiner, men alvorlig betennelse i galleblæren. Jeg var tre dager på sykehuset før jeg ble operert, siden de prøvde å få betennelsen ned for å gjøre et laposkopisk inngrep. De prøvde det og det gikk ikke og da åpnet de. Det var ingen alvorlige komplikasjoner etterpå, og et døgn er vanlig. Det var bl.a. svingende blodtrykk som gjorde at jeg var et døgn til.

Det har vært store belastninger underveis. Dagen før jeg kom på sykehus ble min bror diagnostisert med kreft i magen. Da jeg våknet opp av narkosen fikk jeg vite at den hadde spredd seg bl.a. til leveren. Han døde tyve dager etter første diagnosen.

I tillegg til alt dette var jeg i USA og havnet på sykehus der, og det var en tung erfaring så langt fra alle mine nærmeste.

Det er fem uker i dag siden jeg ble innlagt på sykehuset, og disse fem ukene er uvirkelig i tankene mine. Jeg er tilbake hjemme hos meg selv nå, og føler meg fremdeles svak. Håper at det ikke tar mer enn to uker til å ligne på meg selv. For øvrig er jeg sykemeldt ut april, men det er også pga. sjokket da min bror døde.

Jeg tror det er tilleggsbelastningene som gjør at du bruker ekstra tid på å komme til hektene, for totalt sett har du hatt mange belastninger i den perioden.

Kanskje du bør kontakte legen og få en helsjekk for å se at alt er i orden med blodprøver og sånt, så du ikke går og venter mens du kanskje trenger medisin for å bli helt frisk.

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

99% av galleblæreoperasjoner blir operert med kikkhullskirurgi. Da skrives man oftest ut samme dag og er sykmeldt en uke. Deretter ingen begrensninger.

Ved åpning av buk er det vanlig med 2-3 dager på sykehus og 2-3 uker sykmelding avhengig av type jobb, alder og om det er ytterligere komplikasjoner. Det var info jeg fikk fra sykehuset når jeg ble operert for et par år siden.

To døgn på overvåkning lyder mye, så det kan tyde på at det har vært ytterligere komplikasjoner, men selve operasjonssåret på fullt buksnitt er mindre enn på keisersnitt så jeg vil tro at innen 6 uker har det grodd såpass at det ikke er fysiske restriksjoner.

''men selve operasjonssåret på fullt buksnitt er mindre enn på keisersnitt ''

Selve galleblæreoperasjonen er mye mer omfattende enn et keisersnitt fordi legene må "flytte" på leveren for å komme til galleblæren, det tok omtrent fire timer på operasjonsbordet. Jeg har fått utført begge type operasjoner og arret etter galleblæreoperasjonen er ca tretti centimeter langt og arret etter keisersnitt er vel omtrent halvparten (bikinisnitt), keisersnittet var overstått på under timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Jeg tror det er tilleggsbelastningene som gjør at du bruker ekstra tid på å komme til hektene, for totalt sett har du hatt mange belastninger i den perioden.

Kanskje du bør kontakte legen og få en helsjekk for å se at alt er i orden med blodprøver og sånt, så du ikke går og venter mens du kanskje trenger medisin for å bli helt frisk.

God bedring!

Jeg går regelmessig til helsesjekk til legen, og du har nok rett i at jeg bruker ekstra tid pga. alle belastningene.

Jeg antar at jeg vil komme meg nå i påsken og være som før til !1. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

''men selve operasjonssåret på fullt buksnitt er mindre enn på keisersnitt ''

Selve galleblæreoperasjonen er mye mer omfattende enn et keisersnitt fordi legene må "flytte" på leveren for å komme til galleblæren, det tok omtrent fire timer på operasjonsbordet. Jeg har fått utført begge type operasjoner og arret etter galleblæreoperasjonen er ca tretti centimeter langt og arret etter keisersnitt er vel omtrent halvparten (bikinisnitt), keisersnittet var overstått på under timen.

Det er helt riktig, og så er vanligvis de som får utført keisersnitt friske i utgangspunktet. Det var en omfattende operasjon i mitt tilfelle som tok mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tar sin tid

Sikkert litt samme som ved keisersnitt,

ikke tunge løft første seks ukene og være forsiktig med mageøvelser første seks mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Sikkert litt samme som ved keisersnitt,

ikke tunge løft første seks ukene og være forsiktig med mageøvelser første seks mnd.

Ja du har sikkert rett i dette med å unngå tunge løft de første seks ukene. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har hatt flere operasjoner med full bukåpning. Ene gangen med infeksjon i kroppen, dvs veldig dårlig form i forkant, samt endel psykiske påkjenninger i den perioden.

Det tok tid å komme seg. 6 uker bør du tenke på løft, ca en kg i uka kan det økes, sånn generelt i følge fysioteraputer ved sykehuset der jeg var.

Ta gjerne god tid på løft allikevel, bruk sekk, ikke tunge poser, ta heller litt i hver handlepose, en og en pose inn i bilen fra handlevogna. Osv.

Fysioteraputen min sier at mtp på mageøvelser, strekk osv må jeg selv kjenne. Det skal ikke være vondt. Da skal jeg legge det på is, så prøve igjen, kjenne på at jeg ikke skal gjøre kroppen vondt.

Det har gått endel uker før jeg er fit for fight igjen. Cluet er å ta det gradvis. Samt huske på at det skal bearbeides, både inngrepet, oppholdet, andre påkjenninger. Ta små steg, små oppgaver, kjenn heller på mestringsfølelsen av en liten oppgave enn oppgitthet over at kropp og sjel ikke mestret så mye som en vil.

Det ligger info på nett om dette med bæring, løft osv etter bukoperasjoner.

God bedring! Husk på at kroppen din her har vært ute for mye påkjenninger, fysisk og psykisk, det tar tid å komme seg.

Andre store bukoperasjoner har jeg derimot vært oppe utrolig raskt, men ett moment der var at alt var planlagt, lysbetont, jeg skulle få det bedre. Så alt spiller nok inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En galleblære operasjon. Dvs. full narkose og åpning av buken. To døgn på overvåking etterpå. En hjerteoperasjon er antageligvis mye mer alvorlig og risikofylt, men operasjon er en operasjon.

Hvorfor gjør de ikke operasjonen laparoskopisk? Det er vel det mest vanlige nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Hvorfor gjør de ikke operasjonen laparoskopisk? Det er vel det mest vanlige nå.

De prøvde, men greide det ikke. For mye betennelse. Jeg visste da jeg fikk narkose at de ville prøve laposkopisk, men ellers få full operasjon. Da jeg våknet opp fikk jeg vite at det var ikke mulig å komme til laposkopisk. De prøvde med antibiotika tre dager før operasjonen, men det gikk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De prøvde, men greide det ikke. For mye betennelse. Jeg visste da jeg fikk narkose at de ville prøve laposkopisk, men ellers få full operasjon. Da jeg våknet opp fikk jeg vite at det var ikke mulig å komme til laposkopisk. De prøvde med antibiotika tre dager før operasjonen, men det gikk ikke.

Ok. Da forstår jeg.

Vil tro du må påregne å være forsiktig i rundt 6 uker etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...