Gå til innhold

Tvangsspising på alvor?

Anbefalte innlegg

Gjest Avhengig_med_skam
Skrevet

Blir tvangsspising tatt på alvor i psykiatrien i dag, eller blir det fremdeles omtalt som trøstespising, og sett på som en brist i selvdisiplinen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Overspising/ binge-eating er en diagnose og en sykdom på linje med andre sf.

Gjest PotetoPotato
Skrevet

Snakker ikke om overspising, men tvangsspising.

http://iks.no/iks/spiseforst/typer_spis/tvangsspising/

''Noen overspiser mye i løpet av kort tid, som regel fet eller kaloririk mat. Andre kan småspise litt hele tiden, slik at det i sum blir mer enn det kroppen trenger.''

Etter hva som står der er jo overspising og tvangsspising det samme.

Gjest Avhengig_med_skam
Skrevet

''Noen overspiser mye i løpet av kort tid, som regel fet eller kaloririk mat. Andre kan småspise litt hele tiden, slik at det i sum blir mer enn det kroppen trenger.''

Etter hva som står der er jo overspising og tvangsspising det samme.

Hm, kanskje det. Tror allikevel det er høyst ulik "status" på de to?

Skrevet

Hm, kanskje det. Tror allikevel det er høyst ulik "status" på de to?

''Tror allikevel det er høyst ulik "status" på de to?

''

Kan du forklare nærmere hvordan du tenker rundt dette?

Gjest Avhengig_med_skam
Skrevet

''Tror allikevel det er høyst ulik "status" på de to?

''

Kan du forklare nærmere hvordan du tenker rundt dette?

At bulemikere, anorektikere og overspisere blir tatt på alvor, at dette blir sett på som en "ordentlig" lidelse, mens tvangsspisere bare har liten viljestyrke, ferdig med det liksom...

Skrevet

At bulemikere, anorektikere og overspisere blir tatt på alvor, at dette blir sett på som en "ordentlig" lidelse, mens tvangsspisere bare har liten viljestyrke, ferdig med det liksom...

Jeg tror det stemmer at anoreksi og bulemi ofte blir tatt "mer på alvor" enn tvangsspisning/overspisning, men skjønner ikke helt at det spiller noen rolle for den tredje typen problem om det kalles overspisning eller tvangsspisning.

Gjest Avhengig_med_skam
Skrevet

Jeg tror det stemmer at anoreksi og bulemi ofte blir tatt "mer på alvor" enn tvangsspisning/overspisning, men skjønner ikke helt at det spiller noen rolle for den tredje typen problem om det kalles overspisning eller tvangsspisning.

Nei, du har vel rett i det. Så mitt opprinnelige spørsmål blir da om tvangsspising/overspising blir tatt på alvor som lidelse, og det har jeg fått svar på. Selv om jeg ikke stoler på det som et generelt syn, det er jo bare NHD sin subjektive oppfatning :(

Skrevet

Nei, du har vel rett i det. Så mitt opprinnelige spørsmål blir da om tvangsspising/overspising blir tatt på alvor som lidelse, og det har jeg fått svar på. Selv om jeg ikke stoler på det som et generelt syn, det er jo bare NHD sin subjektive oppfatning :(

Jeg tror problemet delvis er at psykiatrien mener at de ikke har noen metoder som ser ut til å være til særlig hjelp for folk som sliter med overspisning. Dermed vil det heller ikke den typen problem bli prioritert høyt eller fokusert særlig mye på i en evt. behandling.

Gjest kjenner følelsen ja
Skrevet

Jeg tror desverre ikke tvangsspising i seg selv får høyeste prioritet. Hvis du sulter deg eller kaster opp så rykker du oppover pga du kan pådra deg store helseproblemer. Hvis du er tvangsspiser uten store fedmeproblemer så er det nok ikke urgent nok desverre :(

Desverre. Men det betyr ikke at man ikke skal ta _deg_ på alvor. Det er du som sliter med dette. Men tror at noen må lage en interessant studie om tvangsspising for at behandlere skal interessere seg spesielt for det. Når det er et ukjent fenomen så gjør det noe med behandlingsformene.

Har du sjekket om du kan passe inn i noen av programmene til Modum Bad?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...