Gjest Avhengig_med_skam Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Blir tvangsspising tatt på alvor i psykiatrien i dag, eller blir det fremdeles omtalt som trøstespising, og sett på som en brist i selvdisiplinen? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Overspising/ binge-eating er en diagnose og en sykdom på linje med andre sf. 0 Siter
Gjest Avhengig_med_skam Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Overspising/ binge-eating er en diagnose og en sykdom på linje med andre sf. Snakker ikke om overspising, men tvangsspising. http://iks.no/iks/spiseforst/typer_spis/tvangsspising/ 0 Siter
Gjest PotetoPotato Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Snakker ikke om overspising, men tvangsspising. http://iks.no/iks/spiseforst/typer_spis/tvangsspising/ ''Noen overspiser mye i løpet av kort tid, som regel fet eller kaloririk mat. Andre kan småspise litt hele tiden, slik at det i sum blir mer enn det kroppen trenger.'' Etter hva som står der er jo overspising og tvangsspising det samme. 0 Siter
Gjest Avhengig_med_skam Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 ''Noen overspiser mye i løpet av kort tid, som regel fet eller kaloririk mat. Andre kan småspise litt hele tiden, slik at det i sum blir mer enn det kroppen trenger.'' Etter hva som står der er jo overspising og tvangsspising det samme. Hm, kanskje det. Tror allikevel det er høyst ulik "status" på de to? 0 Siter
frosken Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Hm, kanskje det. Tror allikevel det er høyst ulik "status" på de to? ''Tror allikevel det er høyst ulik "status" på de to? '' Kan du forklare nærmere hvordan du tenker rundt dette? 0 Siter
Gjest Avhengig_med_skam Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 ''Tror allikevel det er høyst ulik "status" på de to? '' Kan du forklare nærmere hvordan du tenker rundt dette? At bulemikere, anorektikere og overspisere blir tatt på alvor, at dette blir sett på som en "ordentlig" lidelse, mens tvangsspisere bare har liten viljestyrke, ferdig med det liksom... 0 Siter
frosken Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 At bulemikere, anorektikere og overspisere blir tatt på alvor, at dette blir sett på som en "ordentlig" lidelse, mens tvangsspisere bare har liten viljestyrke, ferdig med det liksom... Jeg tror det stemmer at anoreksi og bulemi ofte blir tatt "mer på alvor" enn tvangsspisning/overspisning, men skjønner ikke helt at det spiller noen rolle for den tredje typen problem om det kalles overspisning eller tvangsspisning. 0 Siter
Gjest Avhengig_med_skam Skrevet 17. april 2011 Skrevet 17. april 2011 Jeg tror det stemmer at anoreksi og bulemi ofte blir tatt "mer på alvor" enn tvangsspisning/overspisning, men skjønner ikke helt at det spiller noen rolle for den tredje typen problem om det kalles overspisning eller tvangsspisning. Nei, du har vel rett i det. Så mitt opprinnelige spørsmål blir da om tvangsspising/overspising blir tatt på alvor som lidelse, og det har jeg fått svar på. Selv om jeg ikke stoler på det som et generelt syn, det er jo bare NHD sin subjektive oppfatning 0 Siter
frosken Skrevet 18. april 2011 Skrevet 18. april 2011 Nei, du har vel rett i det. Så mitt opprinnelige spørsmål blir da om tvangsspising/overspising blir tatt på alvor som lidelse, og det har jeg fått svar på. Selv om jeg ikke stoler på det som et generelt syn, det er jo bare NHD sin subjektive oppfatning Jeg tror problemet delvis er at psykiatrien mener at de ikke har noen metoder som ser ut til å være til særlig hjelp for folk som sliter med overspisning. Dermed vil det heller ikke den typen problem bli prioritert høyt eller fokusert særlig mye på i en evt. behandling. 0 Siter
Gjest kjenner følelsen ja Skrevet 19. april 2011 Skrevet 19. april 2011 Jeg tror desverre ikke tvangsspising i seg selv får høyeste prioritet. Hvis du sulter deg eller kaster opp så rykker du oppover pga du kan pådra deg store helseproblemer. Hvis du er tvangsspiser uten store fedmeproblemer så er det nok ikke urgent nok desverre Desverre. Men det betyr ikke at man ikke skal ta _deg_ på alvor. Det er du som sliter med dette. Men tror at noen må lage en interessant studie om tvangsspising for at behandlere skal interessere seg spesielt for det. Når det er et ukjent fenomen så gjør det noe med behandlingsformene. Har du sjekket om du kan passe inn i noen av programmene til Modum Bad? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.