Gå til innhold

Igjen har jeg sagt feil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mente at de med Asperger fikk mer kjeft totalt, ikke bare av foreldre, men av alle andre også.

Jeg har en jobb, hvor det å lære om Asperger og autismespekter forstyrrelser er viktig. Jeg har også truffet flere med AS. Og de er like forskjellige som alle andre.

Har du lest noe av Gro Dahle? Hun er forfatter og dikter, og har Asperger. livelig dame!

Hei!

Ja jeg har lest Gro Dahle, jeg har alle bøker hun har utgitt, fra dikt til barnelitteratur.

Hun er en livlig dame, ulik meg, jeg har sett henne og jeg tenkte aldri om jeg vil gå med musefletter når jeg blir så voksen, det gjør jeg ikke nå heller.

Jeg er ytre sett mer formel, blir oppfattet litt formel, men jeg er egentlig ikke det, jeg tuller mye, men ofte er det min form for humor og vanskelig for andre å skjønne,

Jeg tror nok jeg har litt mer asperger enn hun og mange, det er synd men en realitet, jeg er nok mer av den typen hvis du har sett filmen "Adam".

Men hvilken type jobb har du?

Skrevet

Hei!

Ja jeg har lest Gro Dahle, jeg har alle bøker hun har utgitt, fra dikt til barnelitteratur.

Hun er en livlig dame, ulik meg, jeg har sett henne og jeg tenkte aldri om jeg vil gå med musefletter når jeg blir så voksen, det gjør jeg ikke nå heller.

Jeg er ytre sett mer formel, blir oppfattet litt formel, men jeg er egentlig ikke det, jeg tuller mye, men ofte er det min form for humor og vanskelig for andre å skjønne,

Jeg tror nok jeg har litt mer asperger enn hun og mange, det er synd men en realitet, jeg er nok mer av den typen hvis du har sett filmen "Adam".

Men hvilken type jobb har du?

Asperger syndrom er ikke noe en kan påvise. Det består av en rekke symptomer som til sammen danner diagnosen. Og får en nok symptomer så får en diagnosen. men det er ingen klar grense mellom en som har AS og en som ikke har det. Det er mange som har Aspergertrekk uten at de skårer høyt nok for diagnosen. Jeg har også en del sære trekk, men jeg har nok ikke Asperger. Jeg er bare sær og spesiell:)

Så de som har AS kan være like forskjellige som alle andre.

jeg har jobbet forskjellige steder men min siste jobb har vært i psykiatrien.

Skrevet

Asperger syndrom er ikke noe en kan påvise. Det består av en rekke symptomer som til sammen danner diagnosen. Og får en nok symptomer så får en diagnosen. men det er ingen klar grense mellom en som har AS og en som ikke har det. Det er mange som har Aspergertrekk uten at de skårer høyt nok for diagnosen. Jeg har også en del sære trekk, men jeg har nok ikke Asperger. Jeg er bare sær og spesiell:)

Så de som har AS kan være like forskjellige som alle andre.

jeg har jobbet forskjellige steder men min siste jobb har vært i psykiatrien.

Hei!

Ja akkurat ja du er sær, det må være kjedelig for dine omgivelser.

Jeg er ikke sær, finner bare på ting som andre ikke tenker på, alt fra praktiske løsninger på ting, til mer teoretiske betraktninger jeg har på visse områder.

Dette er morsomt for andre og opplevdes før ydmykende da jeg jo tror jeg vet best og ikke skjønte hvorfor andre lo. Det tror jeg nok ofte enda, men nå vet jeg imidlertid at andre ikke ler av meg, men av ideen.

Dette har jeg fått utførlig forklart av min psykiater.

Har lest i litteraturen at mange med asperger kan oppleves sære, men jeg tror det er andre menneskers oppfatning ikke slik det er i virkeligheten. Jeg syns ikke jeg selv er sær.

Jeg har jobbet med og jobber med å skjønne meg bedre på feks hvorfor andre tar så lett på løgn, dette sklir fort over fra overdrivelser, til nødløgner (de hvite og spanske) til svarte skurkeløgner som jeg hater. Jeg øver meg på å forstå det morsomme i å si at, "Jeg ser reven hver uke" når jeg sa til en person, "Vi så reven en gang og det var et flott syn". Personen hevdet han så den hver uke, og jeg skjønte dette måtte dreie seg om en overdrivelse da vi bor i Oslo, og ikke en løgn, en overdrivelse for å glede meg? Ikke vet jeg, men jeg liker ikke sånne overdrivelser.

Jeg jobber derfor hardt med å forstå dem, akseptere at slik er det osv...

Hva gjør du med din særhet, hvordan er du sær?

Jeg har egentlig mye jeg jobber med, men det vet du kanskje.

Feks sette av tid til en personlig samtale hver dag med barna der mitt ikke er tema. Ikke astronomi, ikke naturvitenskap av noe slag, bare lytte.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...