Gå til innhold

Kommunikasjon og utvikling av språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal man kunne kommunisere med andre mennesker på en akseptert måte, er man avhengig av å ha og å mestre en god språkbruk.Å skulle være sosialt bevisst og å kunne gjennomføre en god samtale krever også at man behersker en god språkføring.

Begynner man på en høyere ytdanning, er det avgjørende for om man får gode karakterer at man behersker en selvstendig språkføring.

På hvilken måte kan man selv være bevisst på sin egen språklige utvikling?

Noen tanker?

Skrevet

Jeg tenker at det å kunne delta i utfordrende diskusjoner (diskusjoner sammen med folk en føler en kan lære noe av) utvikler ens evne til å reflektere, se sammenhenger etc. Dette bidrar nok sterkt til ens egen språklige utvikling.

Skrevet

Jeg tenker att på tross av att jeg har levd som enslig, arbeidsløs i mange år, med veldig få venner. Så har jeg beholdt ett brukbart språk, pga att jeg aktivt har fulgt med i media, deltatt i debatter på internett forum o.l.

Men det har også ført til misforståelser, feks har mange leger betvilt min schizofreni, når de møter meg, for du virker ikke schizofren. Rent kognitivt sett, tilslutt ble jeg sendt til en nevropsykolog, og joda, språket var over normalen, men resten av det kognitive var som forventet hos en med schizofreni.

Skrevet

Jeg tenker att på tross av att jeg har levd som enslig, arbeidsløs i mange år, med veldig få venner. Så har jeg beholdt ett brukbart språk, pga att jeg aktivt har fulgt med i media, deltatt i debatter på internett forum o.l.

Men det har også ført til misforståelser, feks har mange leger betvilt min schizofreni, når de møter meg, for du virker ikke schizofren. Rent kognitivt sett, tilslutt ble jeg sendt til en nevropsykolog, og joda, språket var over normalen, men resten av det kognitive var som forventet hos en med schizofreni.

hvordan føler du at du fungerer i hverdagen da, på bakgrunn av det du forteller her?

Skrevet

Jeg tenker at det å kunne delta i utfordrende diskusjoner (diskusjoner sammen med folk en føler en kan lære noe av) utvikler ens evne til å reflektere, se sammenhenger etc. Dette bidrar nok sterkt til ens egen språklige utvikling.

Takk for svar:)

Gjest segunda
Skrevet

For å utvikle språk er lesing av bøker å anbefale. Etter det se på tv dvs. på ordentlige programmer hvor det er godt språk.

Grunnlaget er å høre og se språk og så gå over til å snakke og skrive.

Skrevet

hvordan føler du at du fungerer i hverdagen da, på bakgrunn av det du forteller her?

Jeg fungerer nok til å klare meg selv, bortsett fra inntekt, så jeg er trygdet. Ikke spes. velfungerende, men det er leenge siden jeg har vært innlagt eller psykotisk.

Skrevet

Jeg fungerer nok til å klare meg selv, bortsett fra inntekt, så jeg er trygdet. Ikke spes. velfungerende, men det er leenge siden jeg har vært innlagt eller psykotisk.

ok

Skrevet

For å utvikle språk er lesing av bøker å anbefale. Etter det se på tv dvs. på ordentlige programmer hvor det er godt språk.

Grunnlaget er å høre og se språk og så gå over til å snakke og skrive.

Takk for svaret:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...