Gå til innhold

N.H.D.

Gjest Spørsmål om adhd og hjerte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som kan svare meg på dette?

Er det slik at de som har ADHD og hjerteklaffefeil at de ikke kan få ritalin mot ADHD?

Eller får de medisin mot hjerteklaffefeil i tilegg til medisin mot ADHD?

Skrevet

Unnskyld, men er det ikke noen som har lest spørsmålet mitt?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Felleskatalogen sier dette om Ritalin og kontraindiasjoner:

''Eksisterende kardiovaskulær sykdom, som alvorlig hypertensjon, hjertesvikt, arteriell okklusiv sykdom, angina, hemodynamisk signifikant medfødt hjertesykdom, kardiomyopati, myokardinfarkt, potensielt livstruende arytmier og kanalopatier (forstyrrelser forårsaket av dysfunksjon i ionekanaler) med mindre det er innhentet råd fra en spesialist innen hjertesykdom hos barn.''

Vanligvis vil en hjerteklaffefeil falle inn under noe av dette. Kun en kardiolog vil kunne svare sikkert på akkurat et konkret tilfelle, f. eks. deg.

Gjest Slektning til hjertesykt ADHD-barn
Skrevet

De som har hjertefeil bør ikke bruke ulike ADHD medisiner som Ritalin, Dexedrin, Straterra og Concerta. Dette pga av fare for hjerteproblemer, som hjerteflimmer, arytmier og i alvorlige tilfeleller hjertestans. Disse medikamentene kan gi forhøyet hjerterytme, og de med hjerteproblemer trenger ikke dette.

Skrevet

De som har hjertefeil bør ikke bruke ulike ADHD medisiner som Ritalin, Dexedrin, Straterra og Concerta. Dette pga av fare for hjerteproblemer, som hjerteflimmer, arytmier og i alvorlige tilfeleller hjertestans. Disse medikamentene kan gi forhøyet hjerterytme, og de med hjerteproblemer trenger ikke dette.

Hei slektning til hjertesykt ADHD barn.

Trenger ikke de med adhd medisin mot adhd slik som de med epilepsi trenger medisin mot epilepsi?

Jeg spør for diagnosene mine er FAS, adhd, diabetes, refluks og noe med hjerteklaffen.

Når jeg er uten ritalin, da er jeg urolig og impulssiv og stresset.

Burde det ikke vært laget medisin som virker mot adhd og mot hjerte?

Jeg får 20 mg ritalin morgen, 5 mg ritalin ca kl 12:00 og 20 mg ritalin kl 14:00.

Jeg får 20 mg nexium morgen og 20 mg nexium om kvelden.

Jeg har også angst.

Mot det får jeg 15 mg sobril morgen og 15 mg sobril om kvelden.

Jeg får 16 med insulin lantus om kvelden og 4, 5 og av og til 6 med insulin novorapid før hvert måltid.

Jeg er ca 57 kg og er voksen.

adhd medisiner skal jo doseres etter vekten.

Gjest Slektning til hjertesykt ADHD-barn
Skrevet

Hei slektning til hjertesykt ADHD barn.

Trenger ikke de med adhd medisin mot adhd slik som de med epilepsi trenger medisin mot epilepsi?

Jeg spør for diagnosene mine er FAS, adhd, diabetes, refluks og noe med hjerteklaffen.

Når jeg er uten ritalin, da er jeg urolig og impulssiv og stresset.

Burde det ikke vært laget medisin som virker mot adhd og mot hjerte?

Jeg får 20 mg ritalin morgen, 5 mg ritalin ca kl 12:00 og 20 mg ritalin kl 14:00.

Jeg får 20 mg nexium morgen og 20 mg nexium om kvelden.

Jeg har også angst.

Mot det får jeg 15 mg sobril morgen og 15 mg sobril om kvelden.

Jeg får 16 med insulin lantus om kvelden og 4, 5 og av og til 6 med insulin novorapid før hvert måltid.

Jeg er ca 57 kg og er voksen.

adhd medisiner skal jo doseres etter vekten.

På første del er svaret nei. Man må ikke ha medisin mot ADHD. Det er en avveiinngssak man må ta med legen. Men de med hjerteproblemer skal som regel ikke ha ADHD medisiner pga faren for farlige bivirkninger. Resten av spørsmålene kan jeg ikke svare på, det er altfor spesifikt. Det må du ta opp med legen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...