Gå til innhold

Bombesikkert låsesystem?

Anbefalte innlegg

Gjest panikkangst
Skrevet

Vi må få skiftet låsene i huset. Har et par familiemedlemmer som går på fylla og forsurer livet vårt. Kommer de først inn i huset er det nesten umulig å få de ut.

Nå har vi vært bortreist og mine ungdommer har hatt store problemer med en full person som kom på besøk. De ble da fri han etter en kveld, natt + en dag. Nå er de også blitt utrygge og vil ikke være hjemme alene uten at de er helt sikre på at ingen kan ta seg inn i huset uten at de ønsker det.

Dette er også min og min manns problem. Det er vi som bor her til vanlig, og vi blir jevnlig plaget av dette. Ettersom vi bor veldig landlig til hender det ofte at dørene er oppe på sommeren og når det er varmt.

Jeg sitter nå her alene og selv om jeg har sjekket om dørene er låste flere ganger, føler jeg meg ikke helt trygg. Er på vakt.

Så hvilket låssystem er det som er bombesikkert? Det virker som om disse menneskene noen ganger kommer inn vinduer, over verandaen og finner de mest utenkelige steder. Det har skjedd at de er voldelige. Fulle mennesker kan være "morsomme" i små porsjoner, dette er ikke morsomt.

Jeg tørr nesten ikke be venner om å komme på besøk heller. Da må jeg jo låse opp døren. Hvis det er mange her og jeg ikke har kontroll over dette, får jeg angst. Ettersom jeg sliter psykisk, både bipolar og det ene med det andre, er ikke dette så gunstig. Både mine ungdommer og jeg trenger trygghet. Flytting er for tiden uaktuellt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg hadde en pasient med omtrent samme problem. Hos han og hans familie gjorde vi følgende:

Vi bestilte en ekspert fra Securitas direct. Han ga råd om låser og sikring av diverse andre innganger som kjellerdør, terassedør, verandadør ol. Videre ble det satt inn "øye" i hoveddøren. Alarmsystemet omfattet også to kamera inne i huset. Utenfor huset ble det satt opp lys med bevegelsessensor. I tillegg et overvåkingskamera ved inngangen med skjerm på kjøkkenet. Til alarmsystemet var det en fjernkontroll slik at en kunne aktivere/deaktivere alarmen f. eks fra soverommet. På fjernkontrollen var det også en mulighet for å utløse alarmen manuelt. Alt var selvsagt koblet direkte til alarmsentralen. Jeg tror prisen for det hele var ca 10 kroner per døgn.

Gjest panikkangst
Skrevet

Jeg hadde en pasient med omtrent samme problem. Hos han og hans familie gjorde vi følgende:

Vi bestilte en ekspert fra Securitas direct. Han ga råd om låser og sikring av diverse andre innganger som kjellerdør, terassedør, verandadør ol. Videre ble det satt inn "øye" i hoveddøren. Alarmsystemet omfattet også to kamera inne i huset. Utenfor huset ble det satt opp lys med bevegelsessensor. I tillegg et overvåkingskamera ved inngangen med skjerm på kjøkkenet. Til alarmsystemet var det en fjernkontroll slik at en kunne aktivere/deaktivere alarmen f. eks fra soverommet. På fjernkontrollen var det også en mulighet for å utløse alarmen manuelt. Alt var selvsagt koblet direkte til alarmsentralen. Jeg tror prisen for det hele var ca 10 kroner per døgn.

Det høres veldig godt ut å ha kunnet få til et slikt system. Å endelig kunne ha fått slappe av litt.

Vi er jo nødt til å gjøre noe, så takk for rådet. Det setter jeg pris på.

Skrevet

10 kr pr døgn hørtes jo rimelig ut. Men så kom jeg på at det jo ikke står noe om hvor mange døgn. Er det i ett år blir det 3600, er det i ti år er det 36000 og er det for resten av livet, så blir det jo dyrt hvis en er 30 nå. Hadde vært deilig å ha et slikt system, så ble litt nysgjerrig på prisen, skjønner du. ;o)

Skrevet

10 kr pr døgn hørtes jo rimelig ut. Men så kom jeg på at det jo ikke står noe om hvor mange døgn. Er det i ett år blir det 3600, er det i ti år er det 36000 og er det for resten av livet, så blir det jo dyrt hvis en er 30 nå. Hadde vært deilig å ha et slikt system, så ble litt nysgjerrig på prisen, skjønner du. ;o)

Det blir omtrent 300 kroner per måned :-)

Gjest panikkangst
Skrevet

Det er jo ingenting når man kan få litt trygghet i retur :).

Kan jeg få stille et spørsmål til? Jeg har et gammelt gevær uten ammunisjon. Får man mye straff for å putte dette i øret på en full, kranglete person som ikke vil forlate huset ditt. Vedkommende vet jo ikke om den er ladd eller ei.

Jeg har blitt rådet av flere til å gjøre dette, men jeg har enda ikke blitt så sint at jeg har "sprukket" så ille. Litt fristende er det ihvertfall...

Skrevet

Det er jo ingenting når man kan få litt trygghet i retur :).

Kan jeg få stille et spørsmål til? Jeg har et gammelt gevær uten ammunisjon. Får man mye straff for å putte dette i øret på en full, kranglete person som ikke vil forlate huset ditt. Vedkommende vet jo ikke om den er ladd eller ei.

Jeg har blitt rådet av flere til å gjøre dette, men jeg har enda ikke blitt så sint at jeg har "sprukket" så ille. Litt fristende er det ihvertfall...

Dette vil jeg sterkt fraråde. I vårt til dels uforståelige rettssystem er mulighetene til å forsvare seg selv særdeles små. Ring heller Politiet.

Gjest panikkangst
Skrevet

Dette vil jeg sterkt fraråde. I vårt til dels uforståelige rettssystem er mulighetene til å forsvare seg selv særdeles små. Ring heller Politiet.

Du har helt sikkert rett. Hadde bare vært veldig godt å en gang fått satt disse menneskene på plass. Men det blir nok bare i mine drømmer...sukk :).

Vi bor så langt vekk ifra politiet at de ville ikke være her før om en time, om de i det hele tatt orket å prioritere oss. Har dårlig erfaring fra den kanten. Jeg tror mere på låste dører. Skal gjøre noe med dette ihvertfall.

Skrevet

Takk! Det er jo til å leve med for de fleste. 3 øl på byen med hovedstadens ville priser. ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...