Gå til innhold

Bipolare lidelser og ME?

Anbefalte innlegg

Gjest fru Mas
Skrevet

''det mange ikke er klar over er jo at bipolar lidelse er en fysisk hjernesykdom, så det er like like fysisk med bipolar som med ME''

Må spørre litt igjen. Dette svaret fikk jeg på et spørsmål jeg stillte her inne tidligere om dette temaet.

Er det sånn at disse sykdommene kan opptre samtidig? Og kan de forveksles? Min datter blir utredet for ME, og jeg har bipolar lidelse. Vi har veldig mye like symptomer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Samtidig kan de sikkert oppstå. Det er dog ingen overhyppighet i samsykelighet (komorbiditet).

Jeg synes heller ikke de ligner det spor på hverandre hva gjelder symptomer.

Gjest fru Mas
Skrevet

Samtidig kan de sikkert oppstå. Det er dog ingen overhyppighet i samsykelighet (komorbiditet).

Jeg synes heller ikke de ligner det spor på hverandre hva gjelder symptomer.

''Jeg synes heller ikke de ligner det spor på hverandre hva gjelder symptomer.''

Nei, kanskje ikke. Det jeg ser er at min datter sover mye, det gjør også jeg. Hun er mye sliten, det er også jeg. Vi får begge to "alle" virus som går. Vi er syke med feber veldig ofte i forhold til andre mennesker. Der stopper likheten.

Hun har planer og er livsglad. Hadde hun ikke slitt med alt dette hadde hun kunne vært i jobb og fullført studier.

Jeg har planer i perioder. Men jeg har perioder hvor jeg ikke føler noen ting, ingenting som gir meg noe, alt er grått og trist. Dette har ikke hun. Men vi er ganske like, da vi begge svinger når det gjelder den fysiske formen.

Min bipolare lidelse gir en masse fysiske symptomer, svingninger i formen fra høyt til lavt. I tillegg har jo jeg selvsagt den psykiske biten, men denne har ikke vært så utpreget. Jeg tror nok at om den fysiske formen hadde vært så bra at jeg kunne være i jobb og trene mere, så hadde jeg ikke vært så deprimert. Hva kom først av høna og egget?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...