Gå til innhold

Jeg er så skuffet

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg synes du heller skal fokusere på at Asperger en type kognitiv profil og ingen sykdom. Og det trenger ikke å være noe dårlig liv når en har Asperger, men du må finne ut hva som skaper mest problemer for deg, og hva som gir deg mest glede. Hvis du holder deg til det du mestrer og gjør ting du liker, så har du et like bra liv som alle andre.

Alle opplever vi å mislykkes. Men vi må velge det vi begir oss ut på så vi ikke får altfor mange negative opplevelser. Jeg er nok litt dårlig på nonverbal kommunikasjon. Med meg så må en være mest mulig direkte. Jeg kan fort bli usikker hvis jeg må forholde meg til veldig mange ansatte i en jobbsituasjon. Så min forrige jobb var ingen positiv opplevelse. Så derfor jobber jeg på et lite sted hvor det er mange menn. De er ofte mer tydelige enn kvinner, jeg har derfor funnet en jobb som passer meg bedre. Så kanskje du bør tenke sånn?

Hei!

Ja jeg skal prøve, det er bare det at det er noe så galt når jeg trenger hjelp og tilrettelegging hele tiden, faktisk ser det ut som jeg ikke kan klare meg uten.

I en vanlig jobb har min psykiater sagt at hun hele tiden har tenkt jeg trenger tilrettelegging, det overrasket meg, for jeg har gode karakterer og det burde ikke være en sånn svikt når jeg ellers ser så normal ut.

Men derfor vil det på mange måter være bra for meg å jobbe i en bedrift for aspergere, feks i unicus, ja for de fleste er gutter og man får vanlige lønnsvilkår, men mulighet for litt tilrettelegging.

Jeg liker ikke å føle meg annerledes og i en vanlig bedrift må alle vite hvorfor jeg trenger tilrettelegging, men kanskje går det bra også, jeg har jo ganske god erfaring med at mennesker er snille mot meg.

:)

Skrevet

Du har ikke en person i familien som du kan snakke med om sånne ting? Jeg har en voksen sønn med høytfungerende autisme. Han har også en tendens til å tro alt han leser, og han tror på alle råd han får. Men han kommer heldigvis til meg, da, og så forteller jeg ham at en ikke skal tro blindt på alt. og når jeg har fått snakket med ham en god stund, så roer ting seg, det virker som han slår seg til ro med det jeg sier. han stoler på meg. har du ingen beroligende person å snakke med?

Hei!

Håper du svarer meg mer.

Jeg har min psykiater, min mann er snill, men han ler så ofte av meg for han syns jeg har noe barnslig ved meg, fordi jeg spør om rare ting og jeg liker ikke å være rar.

Min psykiater beroliger meg alltid, men jeg trenger ofte at ting sies tydelig og tre ganger og gjerne skriftlig, derfor må hun si det på en bestemt måte for at jeg skal bli helt trygg.

Håper du kan svare på hvorfor din sønn har høyt-fungerende autisme og ikke asperger? Har han normal intelligens?

Jeg har lurt på om jeg har dette forstår du, det er en følelse i meg, jeg har mye andre sanseforstyrrelser som virker mer autistisk.

Jeg vil ikke ha noen ny utredning, men jeg lurer for jeg har av og til møtt høyt-fungerende autister og da har jeg oppdaget at de mer ser på det jeg ser på, men min psykiater tror ikke dette, så det er bare en tanke jeg får inni mellom :)

Jeg tror også så mye på andre, jeg føler meg naiv på en måte, men psykiater sier jeg mangler erfaring, men det virker ikke som jeg får den erfaringen heller, det er som om hver dag er som et nytt uskrevet blad, hvis du skjønner den følelsen. Som om jeg aldri lærer, ikke vet hvordan man mistenker, ikke skjønner følelser som sjalusi, de er fremmedord jeg ikke skjønner. Derfor er jeg annerledes enn andre med asperger.

Jeg er total åpen på en måte, litt sånn som barn er før de har opplevd at verden kan være vond, det er vanskelig å forklare for meg.

Gjest hermine grang
Skrevet

Hei!

Håper du svarer meg mer.

Jeg har min psykiater, min mann er snill, men han ler så ofte av meg for han syns jeg har noe barnslig ved meg, fordi jeg spør om rare ting og jeg liker ikke å være rar.

Min psykiater beroliger meg alltid, men jeg trenger ofte at ting sies tydelig og tre ganger og gjerne skriftlig, derfor må hun si det på en bestemt måte for at jeg skal bli helt trygg.

Håper du kan svare på hvorfor din sønn har høyt-fungerende autisme og ikke asperger? Har han normal intelligens?

Jeg har lurt på om jeg har dette forstår du, det er en følelse i meg, jeg har mye andre sanseforstyrrelser som virker mer autistisk.

Jeg vil ikke ha noen ny utredning, men jeg lurer for jeg har av og til møtt høyt-fungerende autister og da har jeg oppdaget at de mer ser på det jeg ser på, men min psykiater tror ikke dette, så det er bare en tanke jeg får inni mellom :)

Jeg tror også så mye på andre, jeg føler meg naiv på en måte, men psykiater sier jeg mangler erfaring, men det virker ikke som jeg får den erfaringen heller, det er som om hver dag er som et nytt uskrevet blad, hvis du skjønner den følelsen. Som om jeg aldri lærer, ikke vet hvordan man mistenker, ikke skjønner følelser som sjalusi, de er fremmedord jeg ikke skjønner. Derfor er jeg annerledes enn andre med asperger.

Jeg er total åpen på en måte, litt sånn som barn er før de har opplevd at verden kan være vond, det er vanskelig å forklare for meg.

Han er lettere psykisk utviklingshemmet, dette fant de ut ved en slags iq-test hos psykolog. det er veldig enkelt å finne ut. du kan ikke se på min sønn, eller merke at han er psykisk utviklingshemmet, ikke ved vanlig samtale. men det kan av og til komme standpunkt fra ham, eller uttrykk, som "røper" ham.

han spør aldri andre om hvordan de har hatt det f.eks. på jobb eller skole. selv spør vi han alltid om det, så det er ikke det at han ikke er oppdratt til å spør.

Skrevet

Han er lettere psykisk utviklingshemmet, dette fant de ut ved en slags iq-test hos psykolog. det er veldig enkelt å finne ut. du kan ikke se på min sønn, eller merke at han er psykisk utviklingshemmet, ikke ved vanlig samtale. men det kan av og til komme standpunkt fra ham, eller uttrykk, som "røper" ham.

han spør aldri andre om hvordan de har hatt det f.eks. på jobb eller skole. selv spør vi han alltid om det, så det er ikke det at han ikke er oppdratt til å spør.

Hei!

Okey, takk.

Vil gjøre deg oppmerksom på at jeg gjorde det svært dårlig på IQ tester som liten, tror de mente jeg var på grensen til å ha utbytte av vanlig skole. Ble plassert på spesialskole og mistet 3 år, hele ungdomskolen.

Som voksen tok jeg nye tester som viste det stikk motsatte, jeg tok artium og høyere utdanning med så gode resultater som ikke er mulig hvis jeg ikke har normal IQ/høyere IQ.

Jeg lærer svært fort visse ting som feks matematikk og systemer.

Jeg forteller deg dette fordi IQ testene som ble tatt av meg på Ullevål Sykehus konkluderte med at jeg ikke en gang skjønte det mest elementære av hvordan jeg skulle løse oppgavene.

Det de ikke forstod var at jeg var livredd og ikke kan få til noe under press. Jeg Hadde mer enn nok med å klare å puste i nye omgivelser.

Jeg er ganske skeptisk til testing av mennesker med asperger og høytfungerende autisme, jeg stiller spørsmål til i hvor stor grad man får frem et troverdig resultat.

Under press kan jeg ikke svare på noe, ikke det jeg kan en gang, slik er det å bli så fort stresset.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...