Gå til innhold

Hva kjennetegner ADD?

Gjest nysgjerrig på emnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når oppdages det aldersmessig hos jenter og gutter?

Ei jente vi kjenner har alltid hatt avvikende atferd; bæsjer seg ut, klarer ikke knytte vennskap, fjern, gjør mye rart, ingen tålmodighet, løgn osv. Hun fikk en plutselig vektøkning på 10 kg på 5 måneder, da hun var 8 år.

Så fant folk i BUP ut at hun skulle begynne på Concerta, og ila 8 måneder er vekten normal. Dosen reguleres hver 4. måned hos lege.

Ungen er ikke "slitsom" lengre. Hun er som en ny person!

Hva er grunnen til den plutselige vektøkningen? Vi vet i etterpåklokskapens lys, at jenta skulle hatt hjelp for lenge siden, og det er ikke foreldrene det har stått på. De har vært runde og runde innom legekontoret. Først da de fikk gehør via BUP, så ordnet det seg med å finne årsak og medisin. PPT er bare å glemme, der får de kun motstand, og ingen hjelp.

Er ADD arvelig? Kan det hoppe over et ledd? Er det store karakterforskjeller ihht. til kjønn og denne diagnosen? (oppfører gutter seg forskjellig fra jenter med ADD)

Om det sosiale samspillet med andre er på stell, er det nok til å utelukke ADD?

Hva skjer om unger ikke får diagnosen i oppveksten, når de har behov for medisin for å takle hverdagen? Blir de bipolare som voksne?

Skrevet

Hei!

det høres litt alvorlig ut når hun bæsjer på seg?

Tror det er noe annet da enn bare add.

Jeg trodde at jeg selv kanskje hadde dette, men da sa min psykiater nei, igjen, jeg har asperger og ikke noe annet.

Men jeg har hørt at en del får denne diagnosen som egentlig har asperger.

Jeg vet mange jenter med asperger kan leve lenge med denne diagnosen uten å få den.

Jeg har tenkt på det at, mens jeg ble fridd til av en mann som både ville gifte seg med meg og forsørge meg:) så er det ikke sånn for guttene tror jeg. Derfor blir det kanskje mere synlig når en mann forblir ugift enn for en jente.

Har noen venner med asperger (gutter) som gjerne vil ha kjæreste, men de vet ikke hvordan de skal greie det, men for meg var det lett, for min manna spurte bare "vil du gifte deg med meg?" jeg svarte ja, men etter på angret jeg meg, men fordi jeg holder løfter giftet jeg meg.

Det var bra, min mann er snill og jeg elsker han mer og mer.

Om natten når han sover ser jeg på han og jeg tenker, "så fint at han hjelper meg og elsker meg, han vil jeg hjelpe resten av mitt liv, uansett skal jeg være der for han, for bestandig, og jeg holder løfter".

Skrevet

Hei!

det høres litt alvorlig ut når hun bæsjer på seg?

Tror det er noe annet da enn bare add.

Jeg trodde at jeg selv kanskje hadde dette, men da sa min psykiater nei, igjen, jeg har asperger og ikke noe annet.

Men jeg har hørt at en del får denne diagnosen som egentlig har asperger.

Jeg vet mange jenter med asperger kan leve lenge med denne diagnosen uten å få den.

Jeg har tenkt på det at, mens jeg ble fridd til av en mann som både ville gifte seg med meg og forsørge meg:) så er det ikke sånn for guttene tror jeg. Derfor blir det kanskje mere synlig når en mann forblir ugift enn for en jente.

Har noen venner med asperger (gutter) som gjerne vil ha kjæreste, men de vet ikke hvordan de skal greie det, men for meg var det lett, for min manna spurte bare "vil du gifte deg med meg?" jeg svarte ja, men etter på angret jeg meg, men fordi jeg holder løfter giftet jeg meg.

Det var bra, min mann er snill og jeg elsker han mer og mer.

Om natten når han sover ser jeg på han og jeg tenker, "så fint at han hjelper meg og elsker meg, han vil jeg hjelpe resten av mitt liv, uansett skal jeg være der for han, for bestandig, og jeg holder løfter".

Hun har diagnosen ADD, og alle problemer jeg ramset opp, er rettet på etter at hun startet på Concerta.

Jeg stiller disse spørsmålene fordi jeg undres over at vektproblemene kom så brått. Da hun fikk medisin gikk vekten raskt tilbake, og atferden ble normalisert.

Fakta er at ungen skulle hatt medisin for flere år siden, da ville hun vært spart for mye trøbbel i skolegang og sosialt.

Skrevet

ADD er oppmerksomhet og konsentrasjonsproblemer, man kan ofte over tid utvikle tilleggsymptomer, som angst, depresjon, spiseforstyrrelser mm.

ADD er enkelt forklart som ADHD uten hyperaktivitet.

Det du forklarer har ikke jeg hørt om før, men mulig at det er tilleggsymptomer. Det er vanskelig å leve med noe man ikke forstår hva er, og man vet at man egentlig kan så mye bedre enn man enkelte ganger presterer.

Ubehandlet er det bevist tilfeller av rusmisbruk.

Fikk selv denne diagnosen i en alder av 27 år, og alle brikkene i puslespillet falt på plass for min del.

Godt at jenta fikk hjelp og at hun har det bra med medisiner. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...