Gå til innhold

92 personligheter. Er dette mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er mulig. Det er en epidemi... De psykiatere som tror på multippel personlighetsforstyrrelser, finner det i mange pasienter. Ofte pasienter med ett behov for å bli sett. Psykiatere som ikke tror på dette, finner ingen slike tilfeller. Men i enkelte deler av U.S.A er dette en lidelse som vokser i epidemisk fart. Her i Norge finnes det og noen små miljøer som har vært på kurs og lært om dette.

Jeg har aldri møtt en person med flere personligheter.

Skrevet

Ja, det er mulig. Det er en epidemi... De psykiatere som tror på multippel personlighetsforstyrrelser, finner det i mange pasienter. Ofte pasienter med ett behov for å bli sett. Psykiatere som ikke tror på dette, finner ingen slike tilfeller. Men i enkelte deler av U.S.A er dette en lidelse som vokser i epidemisk fart. Her i Norge finnes det og noen små miljøer som har vært på kurs og lært om dette.

Glemte å ta med dette med att Thomas Quick den kjente svenske "seriemorderen", utga seg for å ha flere personligheter. Når han fikk en erindring, fikk han store doser benzo av legene. I ettertid har han sagt han bare spilte pga medisinene han ville ha.

Gjest Monicaen
Skrevet

Hva er definisjonen din på flere personligheter? Er det et krav at de ulike personlighetene tar ulike navn og ikke vet om hverandre?

Jeg kjenner en mann som har levd et dobbeltliv over mange år. Gift i det ene, singel i det andre. Ulike omgangskretser. Der han har opptrådt med fullstendig ulike personlighetstrekk, slik at de som kjenner ham fra de to ulike livene ikke kjenner igjen beskrivelsene til hverandre. Nå har boblen sprukket, han har flyttet fra kona og lever med en ny kvinne. Og har plutselig et tredje sett av verdier, helt ulikt de to andre. Har endret utseende, smak, interesser, politisk retning. Og ser ut til å ha helt gal virkelighetsoppfatning.

Kvalifiserer dette som ulike personligheter?

Gjest panikkangst
Skrevet

Jeg har heller aldri møtt en sånn person. Vet ikke hva jeg skal tro, det finnes jo "mange rare dyr i arken" :-)

Gjest panikkangst
Skrevet

Hva er definisjonen din på flere personligheter? Er det et krav at de ulike personlighetene tar ulike navn og ikke vet om hverandre?

Jeg kjenner en mann som har levd et dobbeltliv over mange år. Gift i det ene, singel i det andre. Ulike omgangskretser. Der han har opptrådt med fullstendig ulike personlighetstrekk, slik at de som kjenner ham fra de to ulike livene ikke kjenner igjen beskrivelsene til hverandre. Nå har boblen sprukket, han har flyttet fra kona og lever med en ny kvinne. Og har plutselig et tredje sett av verdier, helt ulikt de to andre. Har endret utseende, smak, interesser, politisk retning. Og ser ut til å ha helt gal virkelighetsoppfatning.

Kvalifiserer dette som ulike personligheter?

Å leve et dobbeltliv er det vel endel mennesker som gjør. Tror ikke dette har noe med forskjellige personlighetstyper å gjøre. Tror heller de tilpasser seg det miljøet de lever i til enhver tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...