Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hvilken Mac var det du kjøpte? Jeg pælmer snart pcen min ut vinduet her jeg sitter! Så, nå har jeg så og si bestemt meg for Mac. Jeg liker jo både Iphonen min og Ipaden, samt at jeg snoket på lillesøster sin og likte det jeg så. Jeg skal kjøpe den i USA, så jeg kan forsåvidt gå for en hakket større modell enn den minste, da det er endel tusen billigere, men jeg er blond, sambo som har peil har stukket for å leke seg i ett helikpoter i hele dag, og jeg må straks få sendt avgårde mail med ønsket maskin til den som skal handle for meg. Så, navn og modell takk Mister SDD. Ja, så har jeg fått meg en Tamron linse, 18-270 så jeg har sett lyset der, så maskina må tåle litt bildebehandling, men der stoler jeg på deg! *smask* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Jeg kjøpte en 15 tommer MacBook Pro med 2.2 ghz prosessor, 8 gb ram (standard er 4), 750 gb hd med 5400 rpm, og under skjerm valgte jeg en antiglarebehandlet HiRes-skjerm (kosta vel 1200 eller noe sånt ekstra). Hva ram angår leser jeg at du kan slippe rimeligere unna ved å kjøpe ekstra RAM selv, for Apple tar seg visst godt betalt. Hva HD angår er den jeg valgte den største og tregeste av det jeg hadde valget mellom. Tenkte som så at disse superraske harddiskene som begynner å komme på markedet nå (men som koster flest og litt til) snart vil bli rimeligere, og da kan jeg eventuelt skifte ut. Jeg gikk for størrelse i stedet for hastighet. Så vidt jeg leste var ikke hastighetsforskjellen mellom 5400 og 7200 (som i så fall ville gitt meg 500 gb i stedet for 750 gb) merkbar uansett. Disse SSD-diskene deres er latterlig dyre. Det ser du når du går inn på Apple.no, velger maskin og oppsett. Den største de kan tilby (512 gb) koster mer enn 9000 kroner ekstra. Det er vannvidd. Her er den jeg valgte (med moderasjonene du ser over): http://store.apple.com/no/configure/MC723H/A?mco=MjEyOTcxODU Til bildebehandling duger den veldig godt. Skjermen (med antiglare, og ikke glossy) gjengir farger veldig godt (her leste jeg meg fram til hva ekspertene anbefalte), og den er ikke et speil. Det er den første laptopen jeg kan bruke uten å speile meg i den når lyset er litt kjipt. Og den er veldig rask. Kjører Lightroom 3 og Photoshop CS5 uten noen problemer. Lightroom kan være spesielt tungt, men er her en fryd. Det hender jeg kjører et opprensningsprogram (CleanMyMac, som koster et par hundre kroner, tror jeg det var) når diverse catcher og sånne ting jeg knapt vet hva er begynner å fylles opp, og Lightroom blir tregere. Sammenlignet med den forrige jeg hadde er det hele en drøm. Ellers har jeg ikke hatt noen problemer så langt. Alt er prikkfritt, maskinen er svært rolig (det hender vifta gir lyd fra seg etter lang tid i Lightroom, men det er ikke ofte jeg har hørt den), og batteriet ser ut til å holde i rundt 4-5 timer (uten at jeg reduserer lysstyrken). Apple sier 7 timer, og det ville jeg nok fått hvis jeg skrudde av det eksterne skjermkortet (du kan velge!) og gikk for det integrerte (som bruker mye mindre strøm, og som duger til surfing og word og lett arbeid), samt dempet lyset litt (jeg foretrekker mer lys, og 4-5 timer holder uansett for meg). Sammenlignet med plastsakene jeg har hatt tidligere, oser denne kvalitet. Den imponerer. Og det å gå fra PC til Mac gikk som en lek, selv om jeg fortsatt glemmer enkelte ting som at @ nå ligger redd ved siden av æ-en (noe som faktisk er veldig praktisk), i stedet for oppe i tallene. Men den koster jo flesk, så den bør f ... meg holde i noen år. Gratulerer med nytt objektiv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Jeg kjøpte en 15 tommer MacBook Pro med 2.2 ghz prosessor, 8 gb ram (standard er 4), 750 gb hd med 5400 rpm, og under skjerm valgte jeg en antiglarebehandlet HiRes-skjerm (kosta vel 1200 eller noe sånt ekstra). Hva ram angår leser jeg at du kan slippe rimeligere unna ved å kjøpe ekstra RAM selv, for Apple tar seg visst godt betalt. Hva HD angår er den jeg valgte den største og tregeste av det jeg hadde valget mellom. Tenkte som så at disse superraske harddiskene som begynner å komme på markedet nå (men som koster flest og litt til) snart vil bli rimeligere, og da kan jeg eventuelt skifte ut. Jeg gikk for størrelse i stedet for hastighet. Så vidt jeg leste var ikke hastighetsforskjellen mellom 5400 og 7200 (som i så fall ville gitt meg 500 gb i stedet for 750 gb) merkbar uansett. Disse SSD-diskene deres er latterlig dyre. Det ser du når du går inn på Apple.no, velger maskin og oppsett. Den største de kan tilby (512 gb) koster mer enn 9000 kroner ekstra. Det er vannvidd. Her er den jeg valgte (med moderasjonene du ser over): http://store.apple.com/no/configure/MC723H/A?mco=MjEyOTcxODU Til bildebehandling duger den veldig godt. Skjermen (med antiglare, og ikke glossy) gjengir farger veldig godt (her leste jeg meg fram til hva ekspertene anbefalte), og den er ikke et speil. Det er den første laptopen jeg kan bruke uten å speile meg i den når lyset er litt kjipt. Og den er veldig rask. Kjører Lightroom 3 og Photoshop CS5 uten noen problemer. Lightroom kan være spesielt tungt, men er her en fryd. Det hender jeg kjører et opprensningsprogram (CleanMyMac, som koster et par hundre kroner, tror jeg det var) når diverse catcher og sånne ting jeg knapt vet hva er begynner å fylles opp, og Lightroom blir tregere. Sammenlignet med den forrige jeg hadde er det hele en drøm. Ellers har jeg ikke hatt noen problemer så langt. Alt er prikkfritt, maskinen er svært rolig (det hender vifta gir lyd fra seg etter lang tid i Lightroom, men det er ikke ofte jeg har hørt den), og batteriet ser ut til å holde i rundt 4-5 timer (uten at jeg reduserer lysstyrken). Apple sier 7 timer, og det ville jeg nok fått hvis jeg skrudde av det eksterne skjermkortet (du kan velge!) og gikk for det integrerte (som bruker mye mindre strøm, og som duger til surfing og word og lett arbeid), samt dempet lyset litt (jeg foretrekker mer lys, og 4-5 timer holder uansett for meg). Sammenlignet med plastsakene jeg har hatt tidligere, oser denne kvalitet. Den imponerer. Og det å gå fra PC til Mac gikk som en lek, selv om jeg fortsatt glemmer enkelte ting som at @ nå ligger redd ved siden av æ-en (noe som faktisk er veldig praktisk), i stedet for oppe i tallene. Men den koster jo flesk, så den bør f ... meg holde i noen år. Gratulerer med nytt objektiv! Takker! Det er noe ala det du har kjøpt det blir her. Eneste er at jeg lurer på om jeg bare skal kjøpe en Air, for å kjøpe Pro senere, meeen, det blir nok pro nå, så evnt air dersom jeg skal studere til høsten. Vi er uansett flere her i huset som vil bytte til Mac. Jeg sitter ved en plastmaskin nå. Den er ikke gammel heller, men jeg kan lage meg kaffe mens den slår seg på, det gidder jeg ikke mer. Objektivet er en fryd så langt! Jeg er jo ikke som er mest opptatt av foto her i heimen, men nå er jeg bitt litt av baillen jeg også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303754611' post='4567659] Takker! Det er noe ala det du har kjøpt det blir her. Eneste er at jeg lurer på om jeg bare skal kjøpe en Air, for å kjøpe Pro senere, meeen, det blir nok pro nå, så evnt air dersom jeg skal studere til høsten. Vi er uansett flere her i huset som vil bytte til Mac. Jeg sitter ved en plastmaskin nå. Den er ikke gammel heller, men jeg kan lage meg kaffe mens den slår seg på, det gidder jeg ikke mer. Objektivet er en fryd så langt! Jeg er jo ikke som er mest opptatt av foto her i heimen, men nå er jeg bitt litt av baillen jeg også. Det glemte jeg å nevne: Det å skru den av og på er i hvert fall en lek. Sammenlignet med PC går det på rekordtid, og den kan brukes umiddelbart etter skrivebordet er oppe. Her pleier window-pc-er og bruke mye tid til å laste inn ymse programmer (selv om jeg alltid har pleid å skru av det meste). Du får være forsiktig med fotointeressen. Det kan fort bli dyrt og ta mye tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Husk at de i USA bruker 120 volt og at du må ha en som kan brukes her hjemme også og at strømuttaket er annerledes og at de bruker andre dvder enn her. Vil det lønne seg? Jeg spør fordi jeg er dum altså, jeg tror du må sjekke ut det greiene før du handler 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Husk at de i USA bruker 120 volt og at du må ha en som kan brukes her hjemme også og at strømuttaket er annerledes og at de bruker andre dvder enn her. Vil det lønne seg? Jeg spør fordi jeg er dum altså, jeg tror du må sjekke ut det greiene før du handler Alt er på stell Dorthe. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303759121' post='4567794] Alt er på stell Dorthe. ) Det er bra. Jeg måtte bare forhøre meg så du ikke gjorde et bomkjøp ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Husk at de i USA bruker 120 volt og at du må ha en som kan brukes her hjemme også og at strømuttaket er annerledes og at de bruker andre dvder enn her. Vil det lønne seg? Jeg spør fordi jeg er dum altså, jeg tror du må sjekke ut det greiene før du handler Øh, jeg glemte å svare på om det lønner seg. Noen ting lønner seg ja, som en Mac. Ipad var liten forskjell. Objektivet vårt var noen hundrelapper billigere, men jeg vet en annen kjøpte noen andre objektiver som var rimeligere. (jeg fikk ikke tak i akkurat det objektivet vi skulle ha) Kikkertsikter til jaktrifler er mye å spare på f.eks. Jeg setter meg ikke inn i det selv, men har folk i min nærhet som reiser hele verden rundt og er opptatt av slikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det er bra. Jeg måtte bare forhøre meg så du ikke gjorde et bomkjøp ;o) Jeg er jo kontrollfreak jeg vet du ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det glemte jeg å nevne: Det å skru den av og på er i hvert fall en lek. Sammenlignet med PC går det på rekordtid, og den kan brukes umiddelbart etter skrivebordet er oppe. Her pleier window-pc-er og bruke mye tid til å laste inn ymse programmer (selv om jeg alltid har pleid å skru av det meste). Du får være forsiktig med fotointeressen. Det kan fort bli dyrt og ta mye tid. Det var en fryd å låne den Macèn, vips så var den på, herlig! Foto kan bli dyrt ja, men det er da ikke den verste hobbyen en kan ha. ) Sambo er så mye i naturen, så det gjør seg med en skikkelig linse. Jeg bor jo så og si i skauen også, hjorten og reven er ofte på kaffibesøk, så da kan de stå modell. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303759332' post='4567802] Øh, jeg glemte å svare på om det lønner seg. Noen ting lønner seg ja, som en Mac. Ipad var liten forskjell. Objektivet vårt var noen hundrelapper billigere, men jeg vet en annen kjøpte noen andre objektiver som var rimeligere. (jeg fikk ikke tak i akkurat det objektivet vi skulle ha) Kikkertsikter til jaktrifler er mye å spare på f.eks. Jeg setter meg ikke inn i det selv, men har folk i min nærhet som reiser hele verden rundt og er opptatt av slikt. Hvor lønner det seg å kjøpe rifler da? Dattera mi får egen leilighet og kan da ha våpenskap og rifle. Visste du at man ikke kan ha rifle i annet enn egen leilighet. Hun hadde planlagt å ha det her, men det var ikke lov for her bodde jeg og ikke henne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303759358' post='4567804] Jeg er jo kontrollfreak jeg vet du ;o) Jeg tror jeg ikke er det, men innimellom begynner jeg å lure ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hvor lønner det seg å kjøpe rifler da? Dattera mi får egen leilighet og kan da ha våpenskap og rifle. Visste du at man ikke kan ha rifle i annet enn egen leilighet. Hun hadde planlagt å ha det her, men det var ikke lov for her bodde jeg og ikke henne. Selve rifla vet jeg ikke, men våpenregler, skap osv har jeg noe ufrivillig kunnskap om. Jeg har ett monster av ett våpenskap i kjelleren ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303760796' post='4567849] Selve rifla vet jeg ikke, men våpenregler, skap osv har jeg noe ufrivillig kunnskap om. Jeg har ett monster av ett våpenskap i kjelleren ;o) Det har hun også, og det er helt frivillig. Jeg blir helt matt av at jeg har to unger som jakter, jeg har ikke oppdratt dem sånn og du kan være sikker på at han minste i hvert fall kommer til å ville det. Hva slags unger har jeg oppdratt, jeg lurer. Det var ikke planlagt. Det er helt fjernt for meg at noen går på jakt. Det er sånn som folk på landet gjør som matauk og det er helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303759479' post='4567808] Det var en fryd å låne den Macèn, vips så var den på, herlig! Foto kan bli dyrt ja, men det er da ikke den verste hobbyen en kan ha. ) Sambo er så mye i naturen, så det gjør seg med en skikkelig linse. Jeg bor jo så og si i skauen også, hjorten og reven er ofte på kaffibesøk, så da kan de stå modell. ;o) Det er en sunn hobby. Selv jeg har vært i skauen opptil flere ganger det siste året. Jeg oppsøker vann og steder med fugler, ser på arkitektur og kunst. Jeg vil på storbyferie i sommer, og hvis det blir noe av kommer jeg til å se ut målet etter fotografiske muligheter, og ikke antall ølsorter. Verden har blitt gal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det har hun også, og det er helt frivillig. Jeg blir helt matt av at jeg har to unger som jakter, jeg har ikke oppdratt dem sånn og du kan være sikker på at han minste i hvert fall kommer til å ville det. Hva slags unger har jeg oppdratt, jeg lurer. Det var ikke planlagt. Det er helt fjernt for meg at noen går på jakt. Det er sånn som folk på landet gjør som matauk og det er helt greit. Jakt er så mangt. Skyting også. Faktisk så trives jeg utrolig godt i skyttermiljøet selv om jeg ikke skyter selv. Jeg liker lagfølelsen. (nå kjenner jeg jo bare noen lokale miljøer da, og opplevelsene av landskytterstevnet) Mamma oppdro meg som ett lite bymenneske, i dag bor jeg på gård. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Det er en sunn hobby. Selv jeg har vært i skauen opptil flere ganger det siste året. Jeg oppsøker vann og steder med fugler, ser på arkitektur og kunst. Jeg vil på storbyferie i sommer, og hvis det blir noe av kommer jeg til å se ut målet etter fotografiske muligheter, og ikke antall ølsorter. Verden har blitt gal. Nei nå! Verden er blitt gal! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303762073' post='4567899] Jakt er så mangt. Skyting også. Faktisk så trives jeg utrolig godt i skyttermiljøet selv om jeg ikke skyter selv. Jeg liker lagfølelsen. (nå kjenner jeg jo bare noen lokale miljøer da, og opplevelsene av landskytterstevnet) Mamma oppdro meg som ett lite bymenneske, i dag bor jeg på gård. ;o) Men mine bor midt i byen da og har gjort det hele sitt liv. Eldste er jo like gammel som deg, det er så jeg ler ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303759332' post='4567802] Øh, jeg glemte å svare på om det lønner seg. Noen ting lønner seg ja, som en Mac. Ipad var liten forskjell. Objektivet vårt var noen hundrelapper billigere, men jeg vet en annen kjøpte noen andre objektiver som var rimeligere. (jeg fikk ikke tak i akkurat det objektivet vi skulle ha) Kikkertsikter til jaktrifler er mye å spare på f.eks. Jeg setter meg ikke inn i det selv, men har folk i min nærhet som reiser hele verden rundt og er opptatt av slikt. Jeg har ikke kontroll på sånn Apple USA vs Apple i Norge, men hvis det er mye penger å spare på det ville jeg også gjort det. Du må dog huske på at du i Norge har veldig gode rettigheter mht reklamasjon, og denne får du ikke når du handler i USA. Så spørsmålet blir hvor mye disse rettighetene er verdt. Jeg har aldri hatt bruk for reklamasjon, men jeg gjetter på at det er sånt man får bruk for den ene gangen man handler noe dyrt i utlandet. Det er nemlig en lov om det der. Den heter Loven om Mest Mulig Faenskap. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1303759332' post='4567802] Øh, jeg glemte å svare på om det lønner seg. Noen ting lønner seg ja, som en Mac. Ipad var liten forskjell. Objektivet vårt var noen hundrelapper billigere, men jeg vet en annen kjøpte noen andre objektiver som var rimeligere. (jeg fikk ikke tak i akkurat det objektivet vi skulle ha) Kikkertsikter til jaktrifler er mye å spare på f.eks. Jeg setter meg ikke inn i det selv, men har folk i min nærhet som reiser hele verden rundt og er opptatt av slikt. + dette med Ø og Æ. Jeg vet ikke hvordan det er med norsk tastatur i USA, men du kan kanskje programmere laptopen til at du får norsk tastatur uansett? I don't know. Det er også andre forskjeller på norsk tastatur og amerikansk tastatur, noe jeg merker når jeg leser i Photoshop-bøker. Enkelte tastatursnarveier får jeg ikke brukt fordi jeg har norsk tastatur, og jeg mangler rett og slett tastene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.