Gå til innhold

SDD


Gjest Shira :o)

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

Jeg har ikke kontroll på sånn Apple USA vs Apple i Norge, men hvis det er mye penger å spare på det ville jeg også gjort det. Du må dog huske på at du i Norge har veldig gode rettigheter mht reklamasjon, og denne får du ikke når du handler i USA. Så spørsmålet blir hvor mye disse rettighetene er verdt.

Jeg har aldri hatt bruk for reklamasjon, men jeg gjetter på at det er sånt man får bruk for den ene gangen man handler noe dyrt i utlandet.

Det er nemlig en lov om det der. Den heter Loven om Mest Mulig Faenskap. ;)

Jeg pleier jo alltid å få mandagsprodukt. *sukk*

Vi har vurdert den siden også, sjekket litt opp i garantier og slikt. Vi går for USA-maskina tror jeg. Sambo hadde ett langt foredrag til meg om akkurat dette, men jeg fulgte ikke med, jeg bare drømte om ei maskin som startet med en gang! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

+ dette med Ø og Æ. Jeg vet ikke hvordan det er med norsk tastatur i USA, men du kan kanskje programmere laptopen til at du får norsk tastatur uansett? I don't know.

Det er også andre forskjeller på norsk tastatur og amerikansk tastatur, noe jeg merker når jeg leser i Photoshop-bøker. Enkelte tastatursnarveier får jeg ikke brukt fordi jeg har norsk tastatur, og jeg mangler rett og slett tastene.

Søstera mi har kontroll på det med tastatur, hun kjøpte sin i USA også. Ikke noe å snakke om sa hun, går helt fint.

Forresten så digget jeg det at det var lys under tastene og ikke minst @-tasten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

[quote name=Shira :o)' timestamp='1303765998' post='4567996]

Søstera mi har kontroll på det med tastatur, hun kjøpte sin i USA også. Ikke noe å snakke om sa hun, går helt fint.

Forresten så digget jeg det at det var lys under tastene og ikke minst @-tasten!

@-tasten er genial - hvis man bare husker at den er der. :) Det er faktisk ikke så enkelt etter mange år med Windows. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

@-tasten er genial - hvis man bare husker at den er der. :) Det er faktisk ikke så enkelt etter mange år med Windows. ;)

Vi er jo vanedyr, men jeg tror at etter en tid så ligger det i fingrene.

Jeg skriver jo endel på Ipad, så jeg har allerede vendt meg til at ting er på andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

[quote name=Shira :o)' timestamp='1303766333' post='4568007]

Vi er jo vanedyr, men jeg tror at etter en tid så ligger det i fingrene.

Jeg skriver jo endel på Ipad, så jeg har allerede vendt meg til at ting er på andre steder.

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan skrive på Ipad. Makan til dårlig tastatur har jeg aldri vært borti. Jeg må føle tastene under fingra, og det er jo bare glass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@-tasten er genial - hvis man bare husker at den er der. :) Det er faktisk ikke så enkelt etter mange år med Windows. ;)

Amerikanske laptoper har også den @-tasten. Hvilken idiot har funnet ut at vi ikke kan ha den som en vanlig tast? Den maskinen jeg brukte innimellom hadde @ der vi har tasten etter å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Amerikanske laptoper har også den @-tasten. Hvilken idiot har funnet ut at vi ikke kan ha den som en vanlig tast? Den maskinen jeg brukte innimellom hadde @ der vi har tasten etter å.

Alle har nok den tasten, men Apple har vært lure og lagt den enklere tilgjengelig enn Windows. Her ligger den ved siden av æ-tasten, mens den under Windows ligger ... ja, nå husker ikke fingra mine nøyaktig hvor den ligger, men oppe ved 5 eller 6, da ved bruk av shift.

Disse bracket-keyene er derimot ikke i det norske Apple-tastaturet. Usikker på om de ligger på et norsk windows-tastatur. Det er først etter at jeg begynte å bruke Photoshop jeg har hatt bruk for dem. Heldigvis fant jeg en bedre løsning på problemet, så det er ikke noe problem, men det irriterte meg litt i starten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har nok den tasten, men Apple har vært lure og lagt den enklere tilgjengelig enn Windows. Her ligger den ved siden av æ-tasten, mens den under Windows ligger ... ja, nå husker ikke fingra mine nøyaktig hvor den ligger, men oppe ved 5 eller 6, da ved bruk av shift.

Disse bracket-keyene er derimot ikke i det norske Apple-tastaturet. Usikker på om de ligger på et norsk windows-tastatur. Det er først etter at jeg begynte å bruke Photoshop jeg har hatt bruk for dem. Heldigvis fant jeg en bedre løsning på problemet, så det er ikke noe problem, men det irriterte meg litt i starten. :)

Jeg vet ikke engang hva bracket key er for noe :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg vet ikke engang hva bracket key er for noe :o(

Det visste ikke jeg heller før jeg leste en bok om Photoshop og ville begynne å bruke snarveier i stedet for hele tiden å knote rundt på verktøylinja for å forandre størrelsen på diverse verktøy. ;)

Hvis du googler "bracket key"-finner du for øvrig hauger av spørsmål rundt nettopp Photoshop og bruken av disse, så dette er åpenbart et problem for mange.

Heldigvis fant jeg ut hvordan man skulle gjøre det jeg trengte dem til med musa - noe som er enda enklere enn tastatursnarveier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan skrive på Ipad. Makan til dårlig tastatur har jeg aldri vært borti. Jeg må føle tastene under fingra, og det er jo bare glass. :)

Vanesak det også.

Jeg bruker den ikke primært til skriving, men så måtte jeg få avgårde noen mailer og styr, og etter å ha brukt Iphone lenge nå, så gikk det greitt.

Er en snedig sak. Hadde den med nå i påsken. Guttungen spilte spill i bilen. Vi surfet på den. Før dro vi på pcer, det gjør vi ikke lengre. Jeg klarer meg forsåvidt med telefonen, men når vi nå først har denne, så er den super til surfing og ikke minst leking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

[quote name=Shira :o)' timestamp='1303796974' post='4568116]

Vanesak det også.

Jeg bruker den ikke primært til skriving, men så måtte jeg få avgårde noen mailer og styr, og etter å ha brukt Iphone lenge nå, så gikk det greitt.

Er en snedig sak. Hadde den med nå i påsken. Guttungen spilte spill i bilen. Vi surfet på den. Før dro vi på pcer, det gjør vi ikke lengre. Jeg klarer meg forsåvidt med telefonen, men når vi nå først har denne, så er den super til surfing og ikke minst leking.

Iphonen er ok å skrive korte meldinger på nå som jeg har brukt den en stund, men jeg prøvde Ipaden til en kompis, og den var håpløs for en som skriver touch. Det er sikkert en vanesak det også, men jeg er veldig avhengig av å kjenne fingrene på tastaturet, og trykket ned. F.eks. disse to små strekene som ligger på pekefingertastene (F og J).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Iphonen er ok å skrive korte meldinger på nå som jeg har brukt den en stund, men jeg prøvde Ipaden til en kompis, og den var håpløs for en som skriver touch. Det er sikkert en vanesak det også, men jeg er veldig avhengig av å kjenne fingrene på tastaturet, og trykket ned. F.eks. disse to små strekene som ligger på pekefingertastene (F og J).

Vi er alle forskjellige der. Jeg har tatt akkurat dette lett, men sånn minipc brukte jeg endel tid på tastaturet, det er ca 10% mindre og jeg skriver fort mye feil. Hadde jeg brukt den mer så hadde det nok kommet i fingrene, men den støver mest ned hele minien.

Det var litt artig, bestefaren min som kan bittelitt data, han satt seg ned med Ipaden og surfet i vei! Strålende fornøyd med at han kunne zoome ut teksten, tastet inn adresser. Han så bokstavene bedre, der er det jo en finger-metoden uansett. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

[quote name=Shira :o)' timestamp='1303798393' post='4568123]

Vi er alle forskjellige der. Jeg har tatt akkurat dette lett, men sånn minipc brukte jeg endel tid på tastaturet, det er ca 10% mindre og jeg skriver fort mye feil. Hadde jeg brukt den mer så hadde det nok kommet i fingrene, men den støver mest ned hele minien.

Det var litt artig, bestefaren min som kan bittelitt data, han satt seg ned med Ipaden og surfet i vei! Strålende fornøyd med at han kunne zoome ut teksten, tastet inn adresser. Han så bokstavene bedre, der er det jo en finger-metoden uansett. ;o)

Jeg takler heller ikke disse mini-pc-ene. :)

Jeg har hørt at Ipad har tatt en del eldre med storm. Det er ganske gøy å tenke på, og det sier mye om Apples evne til å lage brukervennlige produkter. Der er de ekstremt dyktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Shira :o)

Jeg takler heller ikke disse mini-pc-ene. :)

Jeg har hørt at Ipad har tatt en del eldre med storm. Det er ganske gøy å tenke på, og det sier mye om Apples evne til å lage brukervennlige produkter. Der er de ekstremt dyktige.

For det er rett og slett bare enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste ikke jeg heller før jeg leste en bok om Photoshop og ville begynne å bruke snarveier i stedet for hele tiden å knote rundt på verktøylinja for å forandre størrelsen på diverse verktøy. ;)

Hvis du googler "bracket key"-finner du for øvrig hauger av spørsmål rundt nettopp Photoshop og bruken av disse, så dette er åpenbart et problem for mange.

Heldigvis fant jeg ut hvordan man skulle gjøre det jeg trengte dem til med musa - noe som er enda enklere enn tastatursnarveier. :)

Jeg skjønner ikke engang hvordan jeg skal få fram de grønne tegnene og bokstavene på tastaturet jeg altså og jeg googlet bracket key for å skjønne hva det var og leste ctrl 8 og ctrl9 og fant ikke ut hva jeg skulle bruke dem til ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Jeg skjønner ikke engang hvordan jeg skal få fram de grønne tegnene og bokstavene på tastaturet jeg altså og jeg googlet bracket key for å skjønne hva det var og leste ctrl 8 og ctrl9 og fant ikke ut hva jeg skulle bruke dem til ;o)

Jeg skjønner ikke engang hva du snakker om når du skriver "grønne tegnene", så jeg henger visst ikke helt med i utviklinga jeg heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke engang hva du snakker om når du skriver "grønne tegnene", så jeg henger visst ikke helt med i utviklinga jeg heller. ;)

Takk og pris at det ikke bare er meg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Takk og pris at det ikke bare er meg :o)

Men du er sikker på at det ikke bare er synet ditt som spiller deg et puss når du ser grønne tegn rundt om på tastaturet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...