Gå til innhold

Lukt av medisinene

Anbefalte innlegg

Gjest søskenet
Skrevet

Jeg har en bror som går på medisiner. Jeg vet ikke nøyaktig hva, men antar anti-psykotika er blandt dem. Han har hatt en psykose tidligere, og ble fortalt at han må gå på medisiner i minst ett år. (Det har gått lenger nå.) Problemet med disse medisinene er at han stinker! Han har blitt tykk og svetter mer, men det er ikke den lukten jeg mener. Det er noe annet, kan ikke beskrives. Men det lukter stygt, og -mye-. Jeg må stå minst en meter unna når vi snakker sammen.

Broren min har vært arbeidsledig siden psykosen, og han har vært på utallige intervjuer. Han har gode papirer og har gjort en god jobb de stedene han har jobbet før han ble syk. Nå mistenker jeg at denne stanken er avgjørende for at han ikke får jobb. Ett par ganger nå har han vært innstilt som nr. 2 til jobben. Er det noe man kan gjøre? Må han bytte medisiner? Han får ikke noe oppfølging hos lege/psykiater nå, så vidt jeg vet.

Gjest xbellax
Skrevet

Jeg har aldri opplevd å kjenne en slik lukt på de som går på anti psyk selv, men det er jo helt tragisk om du mener dette skyldes medikamentene. Det er ikke noe han spiser eller drikke som gjør det? Har du bedt ham tatt det opp med legen sin? Begynte denne lukten da han startet på medisinene? Ang det med jobb er det svært sannsynlig at det er akkurat derfor han ikke får jobben, utrolig trist.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Tror nok ikke det er medisinene, men når en sliter psykisk er det vanlig å bli sløvere med personlig vasking og stelling. Vil tro det er dette som du merker.

Gjest søskenet
Skrevet

Jeg har aldri opplevd å kjenne en slik lukt på de som går på anti psyk selv, men det er jo helt tragisk om du mener dette skyldes medikamentene. Det er ikke noe han spiser eller drikke som gjør det? Har du bedt ham tatt det opp med legen sin? Begynte denne lukten da han startet på medisinene? Ang det med jobb er det svært sannsynlig at det er akkurat derfor han ikke får jobben, utrolig trist.

Lukten begynte da han startet med medisinene, eller kanskje en stund etter. Det kan være pga dårlig hygiene, som en annen foreslo, men lukten kommer selv om han dusjer. Det henger igjen i rommet etter han har sovet der, f.eks. Han nekter å innse det selv, derfor er det vanskelig å få han til å snakke med legen sin, desverre. Han skjønner ikke selv hvorfor han ikke får jobb, han har jo gått på utallige intervjuer og fått god respons. Men de sier jo selvsagt ikke noe til han om lukten... Uff, all inaktiviteten er ikke bra for ham heller.

Gjest xbellax
Skrevet

Lukten begynte da han startet med medisinene, eller kanskje en stund etter. Det kan være pga dårlig hygiene, som en annen foreslo, men lukten kommer selv om han dusjer. Det henger igjen i rommet etter han har sovet der, f.eks. Han nekter å innse det selv, derfor er det vanskelig å få han til å snakke med legen sin, desverre. Han skjønner ikke selv hvorfor han ikke får jobb, han har jo gått på utallige intervjuer og fått god respons. Men de sier jo selvsagt ikke noe til han om lukten... Uff, all inaktiviteten er ikke bra for ham heller.

Jeg synes dette er helt forferdelig trist. Det er jo ikke rart han blir nedtrykt når han aldri får seg jobb selv om han faktisk er godt kvalifisert for dem. Som jeg sa tidligere kan dette utmerket godt være det som står veien for at han skal komme seg videre. Det høres brutalt ut men jeg ville konfrontert ham med det, tydelig og direkte - han stinker og må komme seg i dusjen hver eneste dag. Hjelp ham med å vaske leiligheten, soverommet, alt. Dersom man ikke har orket å stelle seg over tid, vil den lukten sette seg og bli i rommet, det kan være så enkelt at det er det du kjenner. Si til ham at vil han komme seg noe sted så må han inn i dusjen hyppigere for å forsøke om dette kan hjelpe på lukten, bruke gode deodoranter som varer en stund, gode kremer som gir en bra lukt osv. Flaut og plagsomt for han, garantert, men av og til må man være litt brutal som pårørende, det er nødvendig og for hans eget beste.

Skrevet

Jeg har ikke noe fornuftig å si i forhold til det med lukten, men vil derimot gjøre deg oppmerksom på at det flere steder i landet nå pågår et prosjekt som har til hensikt å hjelpe pasienter med psykoselidelser inn i arbeidslivet. Dette kunne kanskje ha vært til hjelp for din bror. Se http://www.helsedirektoratet.no/psykisk_helse_tjenesten/fagnytt/jobbmestrende_oppf_lging_for_personer_med_psykoselidelse_er_n__et_tilbud_i_6_fylker_545374

Gjest Hopefully
Skrevet

Jeg synes dette er helt forferdelig trist. Det er jo ikke rart han blir nedtrykt når han aldri får seg jobb selv om han faktisk er godt kvalifisert for dem. Som jeg sa tidligere kan dette utmerket godt være det som står veien for at han skal komme seg videre. Det høres brutalt ut men jeg ville konfrontert ham med det, tydelig og direkte - han stinker og må komme seg i dusjen hver eneste dag. Hjelp ham med å vaske leiligheten, soverommet, alt. Dersom man ikke har orket å stelle seg over tid, vil den lukten sette seg og bli i rommet, det kan være så enkelt at det er det du kjenner. Si til ham at vil han komme seg noe sted så må han inn i dusjen hyppigere for å forsøke om dette kan hjelpe på lukten, bruke gode deodoranter som varer en stund, gode kremer som gir en bra lukt osv. Flaut og plagsomt for han, garantert, men av og til må man være litt brutal som pårørende, det er nødvendig og for hans eget beste.

Nå er det jo ikke sikkert det er dårlig hygiene da! Jeg hadde en kollega som stinket noe voldsomt en lang periode. Men plutselig var det vekk, tror det hadde noe med medisinering å gjøre. Denne personen jobbet jeg med i 20 år og jeg vet det ikke var hygienen det sto på.

Ellers er det en slags sykdom som jeg har hørt om, hvor personen har dårlig kroppslukt som ikke er noe å gjøre med. En i eks-svigerfamilien min hadde noe sånt. Ikke veldig plagsomt, men nok til at folk ville tro det hadde med hygiene å gjøre.

Håper broren din finner ut av det!

Gjest søskenet
Skrevet

Jeg har ikke noe fornuftig å si i forhold til det med lukten, men vil derimot gjøre deg oppmerksom på at det flere steder i landet nå pågår et prosjekt som har til hensikt å hjelpe pasienter med psykoselidelser inn i arbeidslivet. Dette kunne kanskje ha vært til hjelp for din bror. Se http://www.helsedirektoratet.no/psykisk_helse_tjenesten/fagnytt/jobbmestrende_oppf_lging_for_personer_med_psykoselidelse_er_n__et_tilbud_i_6_fylker_545374

Takk skal du ha. Tilbudet ser ikke ut til å finnes i vårt fylke. Jeg tror ikke han normalt vil ha problemer med å finne jobb, det er bare lukten og gapet i CV'en som er problemet. Gapet blir jo bare større også, når han ikke kommer seg i jobb etter sykdomsåret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...