Gå til innhold

Nhd: PTSD og feber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har diagnose PTSD, er etter min mening godt behandlet og plages ikke mye med symptomer i hverdagen, bortsett fra at jeg blir fort sliten og tåler lite stress,

Nå har jeg slitt med høy feber, noe som jeg antar er bihulebetennelse og hoste i flere døgn. Smertene, feberen, det tette hodet og hosten gjør at jeg ikke sover noe særlig. Det kjennes ut som om dette fører til at den beskyttelsen jeg har bygget meg opp i forhold til sykdommen sprekker opp. JEg som ikke har hatt et flashback på snart to år opplever det nå igjen. Ligger dette innenfor en slags normal?

Jeg har time hos fastlegen min senere i dag og håper at alt blir bra igjen - og at jeg ikke kommer inn i en ny psykdomsepisode etter dette - men jeg må innrømme at jeg er litt engstelig for det.

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Generelt kan en si at enhver sykdom svekker motstandskraften mot annen sykdom. I ditt tilfelle er det infeksjonssykdommen som gjør at din mestring/motstand mot PTSD blir dårligere. Det er derfor meget godt håp om at dette vil gå over når infeksjonen er overvunnet.

nitty-gritty
Skrevet

I tillegg til det NHD sier, så er søvnmangel ganske utslagsgivende for mine PTSD-symptomer, i alle fall.

Skrevet

Generelt kan en si at enhver sykdom svekker motstandskraften mot annen sykdom. I ditt tilfelle er det infeksjonssykdommen som gjør at din mestring/motstand mot PTSD blir dårligere. Det er derfor meget godt håp om at dette vil gå over når infeksjonen er overvunnet.

Er jeg en omvendt hypokonder, eller er problemet det å forholde seg til egen kropp?

I over en uke har jeg ment at jeg var litt forkjølet og hadde litt vondt i ryggen. Det bør kanskje også sies at jeg har en ganske høy smerteterskel.

Etter legebesøk var diagnosene bihulebetennelse og dobbeltsidig lungebetennelse. Og igjen fikk jeg spørsmålet: "hvorfor ventet du så lenge med å gå til lege?" Nå er jeg i gang med en skikkelig hestekur med Prednisolon og Doxylin. Noe hostedempende kunne jeg ikke få, da gørra skal ut! Håper bedringen kommer snart, for nå trenger jeg å få sove en hel natt snart.

Jeg trengte en bekreftelse fra en lege på at jeg hadde "rett" til å føle meg syk, så nå går jeg i dekning under dyna med lydbøker på Ipoden,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...