Gå til innhold

Hvordan takle Lånekassen?

Anbefalte innlegg

Gjest friskere_men_sliten27
Skrevet

Jeg måtte slutte på studiet for noen år siden fordi jeg var psykisk nedkjørt som viste seg i depresjon og somatiske plager. Da lå jeg allerede bak i studieprogresjonen fordi det hadde pågått en stund. Der og da tenkte jeg ikke på at jeg burde ha en legeattest. Jeg var så utkjørt at fokuset var på å overleve, og jeg flyttet hjem og fikk meg en elendig deltidsjobb for å ha noe å leve for, og klamret meg til tilværelsen. Jeg bestilte meg fastlege og fikk hjelp til det somatiske. Jeg hadde altså ingen lege som så min tilstand da jeg sluttet på studiet.

Nå sitter jeg her med skyhøyt studielån (Studerte i USA hvor de har svært høye skolepenger), og ikke fullført grad. Skolen beklager, men kan ikke være behjelpelige med å la meg gå om e.l. ettersom jeg ikke la frem legeattest. Fagene, og graden, er lukket, og man kan ikke bare bygge på med fag fra hvor som helst, og tilsvarende fag i Norge baserer seg uansett utelukkende på karaktersnitt fra videregående, og mitt er ikke høyt nok lenger. Lånekassen kan heller ikke gjøre noe. Jeg får heller ikke nytt lån ettersom jeg ligger bak skjema, så jeg kan ikke begynne på noe nytt, heller.

Hva kan jeg gjøre? Er i en blindgate nå. Kvalifiserer ikke til godt betalte jobber, men har et stort lån. Vil videre i livet.

Fortsetter under...

Gjest alliasi
Skrevet

Du kan jo høre om fastlegen din vil skrive en erklæring. Han kan vel neppe skrive noe annet enn at: Pasienten opplyser/sier at.. osv.. + å opplyse om det han vet fra da du kom tilbake. Er det andre som kan opplyse noe om helsa di? Lærere eller vertsfamilie eller andre ved skolen i USA? Kan jo være Lånekassa godtar det, vet ikke hvor bra dokumentasjonen skal være.

Skrevet

1) Har du andre som kan "attestere" at du var syk? Ev. den første fastlegen?

2) Har du forsøkt å skrive dette til Lånekassen, og høre om du kan få ettergitt noe av lånet?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du kan jo høre om fastlegen din vil skrive en erklæring. Han kan vel neppe skrive noe annet enn at: Pasienten opplyser/sier at.. osv.. + å opplyse om det han vet fra da du kom tilbake. Er det andre som kan opplyse noe om helsa di? Lærere eller vertsfamilie eller andre ved skolen i USA? Kan jo være Lånekassa godtar det, vet ikke hvor bra dokumentasjonen skal være.

Er det andre som kan opplyse noe om helsa di? Lærere eller vertsfamilie eller andre ved skolen i USA? Kan jo være Lånekassa godtar det, vet ikke hvor bra dokumentasjonen skal være.

Jeg hadde ingen vertsfamilie, bodde i en leilighet like ved campus og delte med noen jeg ikke ble særlig godt kjent med. Hadde bare solskinnsvenner jeg trakk meg unna da det ble vanskelig. Dette er 4 år siden nå, og om lærerne i det hele tatt oppfattet at noe var galt utover at det var et krevende studium og de fleste var normalt slitne, vet jeg ærlig talt ikke om de husker meg.

Skrevet

1) Har du andre som kan "attestere" at du var syk? Ev. den første fastlegen?

2) Har du forsøkt å skrive dette til Lånekassen, og høre om du kan få ettergitt noe av lånet?

Med vennlig hilsen

1. Jeg tror ikke noen har oppfattet hvor ille det faktisk var. Familien min vet til en viss grad. Fastlegen jeg fikk da jeg kom hjem vet nok, men jeg vet ikke hva han har notert seg og om han ser råd for å gå god for noe som skjedde for 4 år siden og FØR jeg ble hans pasient. Når jeg tenker meg om hadde jeg en annen fastlege i en annen by i Norge inntil jeg skiftet, men jeg hadde ikke bodd i den byen på flere år.

2. Jeg husker ikke helt klart fra den tiden, men mener jeg fikk avslag og beskjed om at jeg måtte ta så og så mange studiepoeng for å kunne få videre støtte. Hvordan skal det gå til? Å gå opp som privatist koster penger jeg ikke har, og da må jeg uansett ta fag som ikke er relatert til den fagkretsen jeg har studert innen. Jeg skjønner ikke helt at det skal være beste løsning.

Gjest jopalaya
Skrevet

Kjipt å høre om situasjonen din. Har rota meg bort i noe av det samme selv, men i langt fra så alvorlig grad. Det er når man er syk man må være frisk når det kommer til lover og regler. Man tenker jo ikke på legeattest og sånne ting når man er syk. Desverre. Leger (spesielt på studiested) bør opplyse mer om dette! Har du sykemeldinger å vise til?

Du kan få ettergitt renter for de tre siste årene pga lav inntekt. Det er da i alle fall noe... Ellers vet jeg ikke. Tror Lånekassen kun ser studiepoeng, så om du ikke har ex.phil og ex.fac fra før kan du jo ta det ved siden av jobb. Det er ikke så vanskelig, og vil i alle fall gi deg noen studiepoeng om ikke annet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...