kv35 Skrevet 5. oktober 2001 Skrevet 5. oktober 2001 Kjære Dr. Online, Jeg leste at forbrukerinnspektørene på NRK nylig hadde et innlegg om helsefarene ved hårfarging, bla. at man kunne utvikle kreft i urinblæren. Jeg fikk svært tidlig grått hår og har månedlig farget håret de siste 15 årene, og er nå svært bekymret. Det ble også nevnt at langvarig og permanent hårfarge, som jeg har bedrevet, kan påvirke genmateriale. Dette er jo svært alvorlig. Om dette er tilfelle vil jeg selvsagt umiddelbart avslutte hårfargingen. Men det kan kanskje allerede være for sent? Hvordan vurderer dere risikoen? Er kreft i urinveisblæren svært dødelig, og burde jeg få den undersøkt? Engstelig. 0 Siter
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 11. oktober 2001 Skrevet 11. oktober 2001 Det er kjent i lang tid at noen fargestoffer kan gi blærekreft. Jeg trodde at moderne hårfargevæsker ikke var farlige. Symptomene på blærekreft er irrritasjon av urinblæren, man må gå ofte og tømme blæren(men de aller fleste med dette har slett ikke blærekreft) - men først og fremst blod i urinen. Om blærekreft ikke oppdages tidlig, kan den være svært farlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.