Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære Dr. Online,

Jeg leste at forbrukerinnspektørene på NRK nylig hadde et innlegg om helsefarene ved hårfarging, bla. at man kunne utvikle kreft i urinblæren.

Jeg fikk svært tidlig grått hår og har månedlig farget håret de siste 15 årene, og er nå svært bekymret. Det ble også nevnt at langvarig og permanent hårfarge, som jeg har bedrevet, kan påvirke genmateriale. Dette er jo svært alvorlig. Om dette er tilfelle vil jeg selvsagt umiddelbart avslutte hårfargingen. Men det kan kanskje allerede være for sent?

Hvordan vurderer dere risikoen? Er kreft i urinveisblæren svært dødelig, og burde jeg få den undersøkt?

Engstelig.

Trygve Talseth, Urolog
Skrevet

Det er kjent i lang tid at noen fargestoffer kan gi blærekreft. Jeg trodde at moderne hårfargevæsker ikke var farlige.

Symptomene på blærekreft er irrritasjon av urinblæren, man må gå ofte og tømme blæren(men de aller fleste med dette har slett ikke blærekreft) - men først og fremst blod i urinen. Om blærekreft ikke oppdages tidlig, kan den være svært farlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...