Gå til innhold

Paralgin forte og avhengighet?

Anbefalte innlegg

Gjest blackout
Skrevet

Min mor har fått dette pga sterke smerter nå i ca 2 månder. 6 stk pr dag. Hun er glemsk og utafor og har fortsatt smerter, men er selvsagt litt bedre av dette. Magen er et kapitel for seg selv.

Det jeg tenker på er avhengighet. Hvor lang tid kan man stå på en sånn dosering før man blir skikkelig avhengig? Hun må jo engang slutte med disse tablettene. Hva da? Bør de nedtrappes når hun har brukt dem så lenge? Det blir ihvertfall over 3 måneder tilsammen som det ser ut nå. Har ikke lyst til at hun skal få enda et problem, hun har mange nok ifra før.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Smerter skal behandles, men spørsmålet er selvsagt hvordan. Du skriver ikke noe om hva slags smerter, eller hva som er utløsende årsak til dette.

Ved kroniske smerter (f.eks ved kreft) snakker man om en smertetrapp. Man begynner med paracetamol / NSAID i maksdose. Trinn to er å legge til svake opioider (f.eks paralgin forte) og evt ta vekk noe fra trinn en, til slutt bruker man morfin eller tilsvarende preparater.

Bekymringen for avhengighet er berettiget. I tillegg har hun bivirkninger (magen), samt tydeligvis ikke god nok effekt.

Jeg ville kontaktet fastlegen hennes (evt bli med henne til legen), og tatt opp bekymringen din med denne. Å finne den optimale smertebehandlingen kan være vanskelig, og en henvisning til smertepoliklinikk (anestesilege) kan være nødvendig.

Lykke til!

Gjest blackout
Skrevet

Smerter skal behandles, men spørsmålet er selvsagt hvordan. Du skriver ikke noe om hva slags smerter, eller hva som er utløsende årsak til dette.

Ved kroniske smerter (f.eks ved kreft) snakker man om en smertetrapp. Man begynner med paracetamol / NSAID i maksdose. Trinn to er å legge til svake opioider (f.eks paralgin forte) og evt ta vekk noe fra trinn en, til slutt bruker man morfin eller tilsvarende preparater.

Bekymringen for avhengighet er berettiget. I tillegg har hun bivirkninger (magen), samt tydeligvis ikke god nok effekt.

Jeg ville kontaktet fastlegen hennes (evt bli med henne til legen), og tatt opp bekymringen din med denne. Å finne den optimale smertebehandlingen kan være vanskelig, og en henvisning til smertepoliklinikk (anestesilege) kan være nødvendig.

Lykke til!

Dette handler om slitasje i ledd. Hun har vært lammet siden i ungdommen og har hele tiden gått veldig skjevt. Nå har hun passert 70 og har store smerter i leddene og får ikke sove uten mye smertestillende. Hun fikk et morfinpreparat tidligere, men hun ble så utafor at det ble tatt bort.

Hun kan heller ikke få NSAID-preparater pga tidligere magesår. Skal vel vurderes til operasjon snart. Håper og krysser fingrene for at dette blir vellykket da hun har et veldig begrenset liv akkurat nå. Takk for svar.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Dette handler om slitasje i ledd. Hun har vært lammet siden i ungdommen og har hele tiden gått veldig skjevt. Nå har hun passert 70 og har store smerter i leddene og får ikke sove uten mye smertestillende. Hun fikk et morfinpreparat tidligere, men hun ble så utafor at det ble tatt bort.

Hun kan heller ikke få NSAID-preparater pga tidligere magesår. Skal vel vurderes til operasjon snart. Håper og krysser fingrene for at dette blir vellykket da hun har et veldig begrenset liv akkurat nå. Takk for svar.

Hva med kombinasjonen tramadol og paracetamol?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forbruket er meget høyt. De bør trappes ned om mulig.

Men hva er alternativet?

Gjest blackout
Skrevet

Men hva er alternativet?

Alternativet er sterke smerter og søvnløshet slik som det er nå og har vært i snart ett år.

Hun har stått på venteliste for å komme inn på sykehuset til vurdering ganske lenge. Har time snart. Det er jo rtg. og vurdering. Så går det sikkert noen uker/måneder før evt operasjon. Er hun uheldig, noe jeg kanskje tror, kan ikke dette opereres.

Da står evt. et liv med sterke smertestillende medikamenter igjen. Men man kan jo ikke gi opp før man har prøve det meste.

Private sykehus er vel også en mulighet? Jeg lurer også på hva som er vitsen med fastleger når ventetiden er 3 måneder? Det er hele tiden tilfeldige vurderinger som gjør hvilke smertestillende hun får i øyeblikket. Selv om hun får hjelp fra hjemmesykepleie og lignende så er det ingen som tar tak i noe.

Er det sånn at når du har passert 70 år og er handicappet, så kan det være det samme? Da kommer du på en annen prioriteringsliste?

hidi, the scorpion
Skrevet

Alternativet er sterke smerter og søvnløshet slik som det er nå og har vært i snart ett år.

Hun har stått på venteliste for å komme inn på sykehuset til vurdering ganske lenge. Har time snart. Det er jo rtg. og vurdering. Så går det sikkert noen uker/måneder før evt operasjon. Er hun uheldig, noe jeg kanskje tror, kan ikke dette opereres.

Da står evt. et liv med sterke smertestillende medikamenter igjen. Men man kan jo ikke gi opp før man har prøve det meste.

Private sykehus er vel også en mulighet? Jeg lurer også på hva som er vitsen med fastleger når ventetiden er 3 måneder? Det er hele tiden tilfeldige vurderinger som gjør hvilke smertestillende hun får i øyeblikket. Selv om hun får hjelp fra hjemmesykepleie og lignende så er det ingen som tar tak i noe.

Er det sånn at når du har passert 70 år og er handicappet, så kan det være det samme? Da kommer du på en annen prioriteringsliste?

''Er det sånn at når du har passert 70 år og er handicappet, så kan det være det samme? Da kommer du på en annen prioriteringsliste?''

Mulig det! I mine øyne er det en skam at eldre mennesker ikke skal få nok smertestillende. Seks Paralgin forte pr dag, er muligens mye i NHD sine tanker, for meg er er et liv liv med smertelindring en menneskerett!

Jeg har brukt Pinex forte i mange herrens år, men sluttet på dagen, da jeg følte de ikke hjalp lenger. Hadde ingen abstinenserog jeg brukte seks om dagen.

Men din mor er eldre og skrøpelig, og da må en lege vurdere hva som er mest hensiktsmessig for henne! Men jeg unner ingen å leve i et smertehelvete, som reduserer livskvaliteten enormt.

Godt å lese at du er opptatt av din mors helse! Ønsker dere begge lykke til!

Skrevet

Har du eller andre pårørende forsøkt å være med til både fastlege og evt. spesialister? Ting blir ofte tatt mer tak i dersom også pårørende engasjerer seg.

Dersom det viser seg at ingenting kan gjøres kirurgisk, så ville jeg ha bedt om henvisning til spesialist i smertebehandling. Enkelte steder i landet (f.eks. i Oslo-området) er det god tilgang på denne typen kompetanse hos privatpraktiserende spesialister (som har full refusjon fra nav).

Skrevet

Men hva er alternativet?

Paralgin forte er meget lever degerene....altså med alkoholol..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...