Gå til innhold

Hvorfor får jeg ikke vite %?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg spurte ikke, men jeg sa i dag at, "Jeg har vel en sterk grad av asperger syndrom jeg da?"(vi hadde en samtale om noe), min psykiater svarte "Ja". Jeg tenker mest og best alene, derfor så tenker jeg nå, er det ikke mulig å si % asperger syndrom?

Hva mente hun med "Ja"? at jeg skal si jeg har en sterk grad av asperger syndrom? Hun mener jeg nå må lære meg å rette opp ryggen, stå for den jeg er, med min asperger. Jeg er godt likt av andre og jeg må lære å like meg selv som den jeg er.

Det er vist ingen som krever jeg må bli kvitt asperger syndrom, det er bare jeg selv som har den forventningen.

Jeg fikk vite at jeg er av de som er mest angrepet av asperger syndrom, men med svært gode intellektuelle evner. Bedre enn normalen.

Det er bare det at de evnene ikke hjelper meg i hverdagen, jeg strever med grunnleggende ting.

Det heter asperger syndrom, sier min psykiater da.

Det er bare det at det er vanskelig å forstå dette. Jeg ser nå at det slett ikke er tilfelle at andre ikke merker noe, de merker noe, men jeg vet bare ikke hva? (men jeg tror nå jeg vet noe når jeg tenker på filmen Adam som nhd tipset om) Min psykiater sier, jeg vil aldri bli oppfattet som dum, det er min egen følelse.

Ja ja så må jeg rette opp ryggen da og innse at asperger syndrom er jeg født med, jeg lærte sent å gå, gikk i snublestil, fikk hjelp, ingen klossethet i dag, bortsett fra at jeg kolliderer i vegger, da jeg ikke oppdager dem hvis jeg tenker på ting, eller jeg feilberegner avstander, men ellers går jeg normalt, heldigvis.

Jeg skal rette opp ryggen nå, jeg har vondt i den imidlertid i dag da jeg luket i hele går og ble helt bøyd til slutt, men det beste er jo å være rett i ryggen, selv om jeg som barn måtte gå i fysioterapi fordi jeg var for rett i ryggen.

Ja ja det er jammen ikke lett å forstå seg på alt, men som min psykiater sier, "det går fremover".

Jeg er så glad inni hjertet mitt for at jeg har henne.

Men det er vanskelig å ha asperger syndrom, men det sa min psykiater i dag at hun viste, og nå vet jeg hvorfor hun vet det og da skjønte jeg hvordan hun er ekspert på autisme, jeg skal i vertfall være glad for at jeg har verdens beste psykiater.

Det er jo en ting å være glad for.

Kanskje jeg skal lage en liste i dag over alt jeg bør være glad for?

Jeg har en svært omsorgsfull psykiater, jeg så henne inn i øynene i dag, lenge og jeg ble ikke engstelig (for første gang begynte jeg ikke å stresse inni meg) og jeg tenkte, "hun er så pen", hun tok av seg brillene og jeg tenkte "hun er mitt favorittmenneske", akkurat sånn alle bør være.

Jeg oppdaget at hun har pene blå øyne, som er milde og snille og ærlige og sånn som gjør at man får det bra inni seg, jeg ser aldri noen så lenge inn i øynene, det var merkelig, helt uten å se bort og uten å bli rastløs/urolig... vel det kan være vi er blitt det man kaller godt kjent, jeg er trygg på henne og da klarer jeg det, men jeg vil fortsatt ha asperger syndrom.

Jeg vil ha det resten av livet sa min psykiater.

Det er i vertfall bra å vite realiteten.

Inni kroppen min er det nå et mylder av farger, det er de lyse glade og de grumsete triste, de kriger om plassen, de skaper uro og jeg får ikke helt tak i hvordan jeg føler. derfor blir jeg trøtt, det er det jeg er mest for tiden trøtt, men ikke sovetrøtt, bare trøtt av å være sånn som jeg egentlig ikke vil.

Det er i sånne perioder jeg skjønner at jeg strever med noe, men jeg hadde ikke hatt det så ille hvis det ikke var for alle dem som ga meg håpet om å bli kvitt autisme ved diett. Men selv om min psykiater sier jeg bør bli sint, så er jeg ikke sint (jeg sa til henne at jeg vet ikke om jeg klarer å bli sint), men hun er sint på vegne av meg og det er deilig å vite.

Jeg er bare trøtt jeg.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så enkelt å anslå en prosentsats av asperger. Du har asperger, og kommer ikke til å bli kvitt det, men veldig mye i livet ditt fungerer jo bra likevel!

Det med å rette opp ryggen, kan forstås konkret (fordi en da ofte blir gladere av det), men det betyr også at du skal være trygg på deg selv og våge å være deg selv og akseptere deg selv (uansett om du har vondt i ryggen fordi du har lukt masse dagen før eller ikke).

Har lyst til å gi deg en sang jeg synes er nydelig, den handler om å sette døra på gløtt for det som ligger foran deg nå. Synes også den passer til det du skriver om farger og lysspekter inni deg:

Skrevet

Jeg skal bare kommentere noen få ting:

Selv om hun sa "ja", da du kom med spørsmålet ditt, er det nok slik at det ikke kan måles, verken i prosent eller noe annet. Hun kan ha sagt "ja" fordi hun mente at det i hvert fall er tydelig at det er det du har, eller hun kan ha sagt det bare som starten på et lengre svar, altså for å bekrefte at "ja, nå tenkte du riktig". Noen ganger starter folk setninger med "ja" eller "nei" uten at resten stemmer helt. Jeg forstår at du ble forvirret at at hun først sa ja og så sier at det ikke kan graderes, men det kan tenkes hun bare ville bekrefte at det er såpass tydelig at hun ikke er usikker.

Det å "rette opp ryggen" var nok ment i overført betydning, altså at du ikke skal være flau over den du er, men være stolt over de egenskapene du har og finne en måte å leve med dem på.

Jeg tror hun har fullstendig rett når hun sier at du aldri vil bli oppfattet som dum.

Skrevet

Jeg tror ikke det er så enkelt å anslå en prosentsats av asperger. Du har asperger, og kommer ikke til å bli kvitt det, men veldig mye i livet ditt fungerer jo bra likevel!

Det med å rette opp ryggen, kan forstås konkret (fordi en da ofte blir gladere av det), men det betyr også at du skal være trygg på deg selv og våge å være deg selv og akseptere deg selv (uansett om du har vondt i ryggen fordi du har lukt masse dagen før eller ikke).

Har lyst til å gi deg en sang jeg synes er nydelig, den handler om å sette døra på gløtt for det som ligger foran deg nå. Synes også den passer til det du skriver om farger og lysspekter inni deg:

Hei!

Takk det var snilt :)

Den var fin, jeg skal prøve å spille den selv.

:)

Skrevet

Jeg skal bare kommentere noen få ting:

Selv om hun sa "ja", da du kom med spørsmålet ditt, er det nok slik at det ikke kan måles, verken i prosent eller noe annet. Hun kan ha sagt "ja" fordi hun mente at det i hvert fall er tydelig at det er det du har, eller hun kan ha sagt det bare som starten på et lengre svar, altså for å bekrefte at "ja, nå tenkte du riktig". Noen ganger starter folk setninger med "ja" eller "nei" uten at resten stemmer helt. Jeg forstår at du ble forvirret at at hun først sa ja og så sier at det ikke kan graderes, men det kan tenkes hun bare ville bekrefte at det er såpass tydelig at hun ikke er usikker.

Det å "rette opp ryggen" var nok ment i overført betydning, altså at du ikke skal være flau over den du er, men være stolt over de egenskapene du har og finne en måte å leve med dem på.

Jeg tror hun har fullstendig rett når hun sier at du aldri vil bli oppfattet som dum.

Hei!

Hun mente bare ja at jeg har sterk grad av asperger.

Hun svarte bare ja på mitt spørsmål, jeg skjønte det.

Det var når jeg kom hjem at jeg kom på at jeg burde vist %

På den andre side skjønner jeg det kan være vanskelig, det ville bare vært lettere for meg på et vis, men kanskje føler jeg det lettere etter hvert. Bare fordi hun og de andre ikke tror på denne dietten og at hun skal ta det videre fordi hun sier dette er horibelt å gi mennesker med utviklingsforstyrrelser forespeiling av helbredelse.

Takk for hjelpen dere gir meg, skulle ønske jeg kunne hjulpet andre, men jeg skjønner vist bare mine egen verden, det er noe der. Dere er snille og jeg er glad og takknemlig for det.

Skrevet

Hei!

På den andre side skjønner jeg det kan være vanskelig, det ville bare vært lettere for meg på et vis, men kanskje føler jeg det lettere etter hvert. Bare fordi hun og de andre ikke tror på denne dietten og at hun skal ta det videre fordi hun sier dette er horibelt å gi mennesker med utviklingsforstyrrelser forespeiling av helbredelse.

Takk for hjelpen dere gir meg, skulle ønske jeg kunne hjulpet andre, men jeg skjønner vist bare mine egen verden, det er noe der. Dere er snille og jeg er glad og takknemlig for det.

'' skulle ønske jeg kunne hjulpet andre, men jeg skjønner vist bare mine egen verden, det er noe der.''

Du hjelper andre med å skrive her. Vi blir rikere mennesker ved å få innblikk i din verden, og vi kan forstå andre med asperger bedre ved at vi har lest dine innlegg.

Skrevet

Hei!

''Takk for hjelpen dere gir meg, skulle ønske jeg kunne hjulpet andre, men jeg skjønner vist bare mine egen verden, det er noe der. Dere er snille og jeg er glad og takknemlig for det.

''

Et samfunn trenger ulike mennesker, og det gjelder også et nettsamfunn som doktoronline. Du bidrar så avgjort her inne, både ved at du forteller om ditt liv, men også ved din innsikt i hagestell, dyr og en haug med andre temaer som mange av oss andre er svært uvitende om.

Jeg har stor respekt for deg, og kunne ønske at du i økende grad også fikk større respekt for deg selv.

Skrevet

Hei!

Det er noen som har andre problemer i tillegg til asperger, akkurat som man kan ha adferdsforstyrrelser, allergier, overfølsomhet eller hva som helst _uten_ å ha asperger.

For noen av disse andre problemene, hvis man har dem, kan det sikkert hjelpe med diett eller andre ting. Men jeg er enig med henne i at det er helt feil å konkludere med at diett kan helbrede asperger.

Jeg er sikker på at du har greie på mye som jeg ikke kan noe om. Alle som har vært mye her på DOL, har snappet opp tips fra folk som er annerledes enn vi er selv. Det er blant annet derfor mange av oss blir her i årevis!

Skrevet

''Jeg har en svært omsorgsfull psykiater, jeg så henne inn i øynene i dag, lenge og jeg ble ikke engstelig (for første gang begynte jeg ikke å stresse inni meg) ''

Spennende å høre om:-) Jeg sliter en del med øyekontakt i nære relasjoner, så kjente at jeg ble glad på dine vegne.

Skrevet

Hei!

''skulle ønske jeg kunne hjulpet andre, men jeg skjønner vist bare mine egen verden''

Unnskyld meg, men det er tull! Jeg har lest en del av innleggene dine, og du framstår som ei god mor og flott kone!

Dessuten har du har masse kunnskap som jeg og mange andre bare kan drømme om, og du skjøtter dyr og planter med hjertet, du jobber hardt med deg sjøl (det er det ikke så mange som orker), du deler verdifulle erfaringer med andre, du er ærlig og oppriktig overfor din psykiater, osv, osv.

Husk at ingen er perfekte, og lov meg at du ikke dømmer deg sjøl for hardt, OK? Veit at du ikke liker klemmer, men her kommer det en virtuell knuskos likevel :-)

Skrevet

''skulle ønske jeg kunne hjulpet andre, men jeg skjønner vist bare mine egen verden''

Unnskyld meg, men det er tull! Jeg har lest en del av innleggene dine, og du framstår som ei god mor og flott kone!

Dessuten har du har masse kunnskap som jeg og mange andre bare kan drømme om, og du skjøtter dyr og planter med hjertet, du jobber hardt med deg sjøl (det er det ikke så mange som orker), du deler verdifulle erfaringer med andre, du er ærlig og oppriktig overfor din psykiater, osv, osv.

Husk at ingen er perfekte, og lov meg at du ikke dømmer deg sjøl for hardt, OK? Veit at du ikke liker klemmer, men her kommer det en virtuell knuskos likevel :-)

Hei!

Takk:)

Jeg liker noen koser, feks blir jeg glad hver eneste gang min psykiater gir meg en. Og når barna mine koser meg og når jeg gir min mann en kos.

Andre koser er ikke alltid like enkle, men virtuelle går jo fint :)

Jeg skal prøve å huske på det dere sier, kanskje jeg bør printe det ut, for det begynner jo å bli mye hyggelig, ja sånn at jeg kan huske på det når jeg føler meg mislykket.

Jeg frykter at jeg ikke lykkes med studier og jobb, men i dag sa min psykiater at jeg skulle tenke på alt jeg får til hjemme, men jeg tenker på at jeg hvis jeg ikke kommer meg ut i arbeidslivet blir en belastning for samfunnet.

Jeg tror det plager meg inni meg. For jeg kjenner hvor sliten jeg blir av mange mennesker. I dag virket det som om min psykiater mener jeg er et fint menneske selv om jeg ikke greier like mye som andre, ting tydet på det, av det hun sa.

Det syns jeg var hyggelig.

Ja for jeg strever ganske mye med vanlige små ting, alt fra huske på å spise, til hvor jeg skal parkere, til hva jeg skal gjøre hvis det er en omkjøring, sånne ting er ikke så enkle for meg.

Jeg blir lett fortvilt av sånt.

Og da må jeg skrive alt det rare jeg følte når veien plutselig var stengt der den ikke skulle være stengt.

Skrevet

Det er noen som har andre problemer i tillegg til asperger, akkurat som man kan ha adferdsforstyrrelser, allergier, overfølsomhet eller hva som helst _uten_ å ha asperger.

For noen av disse andre problemene, hvis man har dem, kan det sikkert hjelpe med diett eller andre ting. Men jeg er enig med henne i at det er helt feil å konkludere med at diett kan helbrede asperger.

Jeg er sikker på at du har greie på mye som jeg ikke kan noe om. Alle som har vært mye her på DOL, har snappet opp tips fra folk som er annerledes enn vi er selv. Det er blant annet derfor mange av oss blir her i årevis!

Skrevet

''Takk for hjelpen dere gir meg, skulle ønske jeg kunne hjulpet andre, men jeg skjønner vist bare mine egen verden, det er noe der. Dere er snille og jeg er glad og takknemlig for det.

''

Et samfunn trenger ulike mennesker, og det gjelder også et nettsamfunn som doktoronline. Du bidrar så avgjort her inne, både ved at du forteller om ditt liv, men også ved din innsikt i hagestell, dyr og en haug med andre temaer som mange av oss andre er svært uvitende om.

Jeg har stor respekt for deg, og kunne ønske at du i økende grad også fikk større respekt for deg selv.

Hei!

:) kanskje jeg får det med tiden:)

Takk.

Skrevet

'' skulle ønske jeg kunne hjulpet andre, men jeg skjønner vist bare mine egen verden, det er noe der.''

Du hjelper andre med å skrive her. Vi blir rikere mennesker ved å få innblikk i din verden, og vi kan forstå andre med asperger bedre ved at vi har lest dine innlegg.

Hei!

Takk,

Jeg skal prøve å få ferdig boken i sommerferien eller utkastet, jeg hadde imidlertid håpet å ha en ferdig utdanning slik at jeg var noe annet enn en mor med asperger syndrom,

Jeg ville være en vellykket person med asperger syndrom, litt sånn som alle dem man leser om, men jeg tror jeg mere er en vanlig person, gjennomsnittlig med asperger syndrom, men det er jo greit det også, kanskje er det en mening med det også tenkte jeg en dag, ja at hvis den boken kommer ut at jeg er bare meg uten en fin tittel og uten å ha lykkes, for de fleste med asperger syndrom strever ganske mye som meg. De strever med hverdagen, med mat og regninger, med ord og kommunikasjon, og mange får det ikke til i det vanlige arbeidslivet.

Skrevet

''Jeg har en svært omsorgsfull psykiater, jeg så henne inn i øynene i dag, lenge og jeg ble ikke engstelig (for første gang begynte jeg ikke å stresse inni meg) ''

Spennende å høre om:-) Jeg sliter en del med øyekontakt i nære relasjoner, så kjente at jeg ble glad på dine vegne.

Hei!

:) Så du strever også med øyekontakt, ja for min del er det ganske vanskelig, med alle også med min mann og mine barn, jeg ser ikke mye i noens øyne, har bare alltid vært sånn.

Skrevet

Men det er jo slik at du er deg og det respekterer de fleste og jeg liker innleggene dine på dol. Og du har lært meg å lage vepsefanger og lært meg endel om hvordan det føles å ha asberger og jeg håper du fortsetter å skrive her inne.

Skrevet

Hei!

:) Så du strever også med øyekontakt, ja for min del er det ganske vanskelig, med alle også med min mann og mine barn, jeg ser ikke mye i noens øyne, har bare alltid vært sånn.

Nettopp.

Skrevet

Men det er jo slik at du er deg og det respekterer de fleste og jeg liker innleggene dine på dol. Og du har lært meg å lage vepsefanger og lært meg endel om hvordan det føles å ha asberger og jeg håper du fortsetter å skrive her inne.

Hei!

Takk, jeg tror dere er det man kaller venner for venner gjør en glad.

Gjest aspergermamma
Skrevet

Du høres ut som et aldeles nydelig menneske! Interessant og reflekterende. Jeg har en sønn med asperger, skulle ønske han kunne skrive til meg om sine tanker slik du gjorde til oss! Han er også et skjønt, vennlig og elskelig menneske, men han plundrer med dagligdagse ting som involverer andre mennesker og nye situasjoner, som feks å kjøpe klær og sko, ordne opp i ting på offentlig kontorer osv. Slike ting som er utenom den daglige rytmen blir utsatt og utsatt og utsatt og utsatt ... Men jeg elsker han og det vet jeg det er mange andre som gjør også. Han har blitt rost opp i skyene av alle lærere, og han har fått seg en jobb han trives i. Han er lykkelig med sitt liv, tror han ble mer lykkelig da vi i familen skjønte hvorfor han var som han var. Han fikk diagnose først som voksen. Skulle ønske han hadde fått den som barn. Jeg har mange vonde tanker om ting jeg kunne gjort annerledes, ting jeg skulle sagt, ting jeg ikke skulle sagt. Hadde jeg bare visst!

Lykke til videre i livet!

Madelenemie
Skrevet

Du høres ut som et aldeles nydelig menneske! Interessant og reflekterende. Jeg har en sønn med asperger, skulle ønske han kunne skrive til meg om sine tanker slik du gjorde til oss! Han er også et skjønt, vennlig og elskelig menneske, men han plundrer med dagligdagse ting som involverer andre mennesker og nye situasjoner, som feks å kjøpe klær og sko, ordne opp i ting på offentlig kontorer osv. Slike ting som er utenom den daglige rytmen blir utsatt og utsatt og utsatt og utsatt ... Men jeg elsker han og det vet jeg det er mange andre som gjør også. Han har blitt rost opp i skyene av alle lærere, og han har fått seg en jobb han trives i. Han er lykkelig med sitt liv, tror han ble mer lykkelig da vi i familen skjønte hvorfor han var som han var. Han fikk diagnose først som voksen. Skulle ønske han hadde fått den som barn. Jeg har mange vonde tanker om ting jeg kunne gjort annerledes, ting jeg skulle sagt, ting jeg ikke skulle sagt. Hadde jeg bare visst!

Lykke til videre i livet!

Hei!

Det var fine tanker og ønsker.

Ja jeg er glad jeg kan skrive, jeg er ikke god til å formidle følelser og tanker muntlig, men skrive klarer jeg.

Jeg kjenner meg igjen i det han strever med, det er en trøst for meg å høre at andre med asperger strever med sånt for jeg kjenner så få og de få jeg kjenner får til sånt bedre enn meg.

For meg er det kanskje en stor opplevelse og handle noen få ting, det er mye et prosjekt og jeg bruker tid på å ordne opp i de rareste hverdagsting.

Hva jobber din sønn med?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...