Gå til innhold

Sorg og Efexor

Gjest depressio mentis

Anbefalte innlegg

Gjest depressio mentis
Skrevet

Har mistet en nær person. Mine nærmeste rundt meg gråter og gråter, jeg feller omtrent ikke en tåre. Jeg tror ikke min sorg er mindre enn deres samtidig som jeg synes det er rart at jeg ikke "føler" mer.

Kan mine manglende uttrykk for sorgen skyldes at jeg bruker Efexor?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sorg og dens uttrykk er så utrolig forskjellig fra menneske til menneske. I Norge i 2011 har samfunnet stor tro på snørr, tårer, stearinlys og det å snakke UT evt snakke GJENNOM.

Trøst deg med at din sorg og din adferd er like normal som de andres :-)

Skrevet

Hei!

Man er vel bare forskjellig.

Jeg gråter aldri i begravelser, ikke engang i min bestemors som betydde alt for meg.

Da sa min mor, "du er kald som en fisk som vanlig", jeg ble jo overrasket, men jeg blir litt overrasket over at alle gråter på samme tid. (min familie som ellers gjør skurkestreker(min oppfatning), de gråter svært høyt, det syns jeg er rart for de er altså ikke bekymret for at de stjeler fra andre og at dette gjør andre triste, ?)

Jeg gråt likevel, senere en gang, da gikk det opp for meg at jeg ikke fikk treffe henne igjen. Jeg ble lei meg og gråt, men det så ingen.

Syns det er rart at man skal gråte i kor, jeg har aldri forstått det.

Noen damer gråter sammen på film, jeg vet ikke om det er vanlig i hverdagen å gjøre slikt, men en dame sa til meg en gang at hun skjønte utmerket at jeg led av det samme som min sønn da hun gråt og jeg så en annen vei (det husker ikke jeg) og en annen gang sa jeg, "Bare gråt du det er helt i orden", hvis ikke det var greit nok så vet jeg ikke hva hun hadde ventet seg? Jeg kan jo ikke sette meg og trøste henne som man gjør med et lite barn som har slått seg. Jo jeg kan jo gjøre det hvis det er det hun vil, kanskje jeg skal spørre henne. Men jeg kan ikke fordra snørr, der går det en grense. Men man kan jo hente en kjøkkenrull.

Jeg har sett her inne at mange er som meg også de gråter ikke så lett i kor, så jeg tror det er like normalt å være slik.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...