Gå til innhold

Spiseproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 15 år som har store spise/matproblem. Han spiste normalt til han var 5 år, da byttet han barnehage. Der hadde de et veldig strengt forhold til måltid og det å smake/spise alt. I løpet av det året sluttet han å spise mat, fikk kun i han tørt brød, tørr potet og ris. Dette har resultert i at han i dag er veldig tynn 175 og 48,7 kg med klær. I dag spiser han litt mer, men er veldig kresen på hva. kun mitt grovbrød (en spesiell oppskrift) med hvitost, svinekjøtt med potet eller ris. Karbonadedeig og spaghetti. Han klarer ikke mat som har en annen konsistens enn det tørre. Ikke smør, saus... Han kan gå en hel dag uten mat, føler ikke sult. Dette går utover hans hverdag ved at han ikke klarer å gjøre så mye aktivt. Derfor sliter han i gym på skolen og står i fare for ikke å få karakter. Han sier at han ikke klarer å gjøre det som skal gjøres, han har jo ikke energi nok i kroppen til å klare det heller. Jeg har vært inne på tanken om det går an å få han fritatt, men vet ikke om det går! Jeg er veldig bekymret, finner ingenting på nettet om dette. Kun anoreksi der kroppsfiksering er tema, dette er ikke problemet til min sønn, han synes han er for tynn men klarer ikke å spise. Hva skal jeg gjøre? Bekymret mor

Skrevet

Kjøp ernæringsdrikk på apoteket eller ernæringspulver, det er rimeligere, og se om han liker det.

Skrevet

Kjøp ernæringsdrikk på apoteket eller ernæringspulver, det er rimeligere, og se om han liker det.

Hadde det bare vært så enkelt, problemet er at han ikke klarer konsistensen av slik drikke.

Skrevet

Hadde det bare vært så enkelt, problemet er at han ikke klarer konsistensen av slik drikke.

Men det finnes pulver man kan blande i maten også som ikke har smak, Meritene.

Skrevet

Men det finnes pulver man kan blande i maten også som ikke har smak, Meritene.

Skal se om jeg får prøvd det, men hva blander du det i når det kun inntas tørr mat?

Skrevet

Skal se om jeg får prøvd det, men hva blander du det i når det kun inntas tørr mat?

Karbonadedeig kanskje eller strø på brødskiva under osten. Men han må jo drikke noe?

Skrevet

Eller kanskje du kan blande det i brødet du baker.

Gjest kresen jeg og
Skrevet

Jeg var og kresen som barn, og tynn. Ikke like tynn som din sønn, da. Men når jeg var 18 var jeg 186 høy og veide 62 kg. Hadde ikke matlyst i det hele tatt. Når man blir vant til å spise lite, skal det mye til å forandre seg.

Dumt det der at den første barnehagen tvinget han til å smake på alt, slik var min mor også, jeg fikk avsmak for mye mat pga det.

Det er jo medisiner som gir økt appetitt, men det er vel som regel psykofarmaka, og jeg vet ikke om det kan brukes på barn under 18. Det var først når jeg fikk nevroleptika medisn min apetitt tok seg opp. Jeg er fortsatt kresen, men nå er jeg ironisk nok nesten dobbelt så tung som da jeg var 18 :(

Skrevet

Jeg synes det høres ut som gutten din trenger profesjonell hjelp. Han kan jo ikke leve på den måten der til evig tid selv om han får i seg akkurat nok til å holde seg på bena. Det må være vanskelig for ham å leve et vanlig ungdomsliv.

Skrevet

Jeg synes som tonie at det høres ut som gutten din trenger profesjonell hjelp. Dette har jo pågått i ganske mange år nå.

Skrevet

Det høres ut som om din sønn trenger profesjonell hjelp. Synes dere bør ta kontakt med fastlegen og diskutere hvilke løsninger som finnes. En del barn og unge som er ekstremt selektive spisere, kan få hjelp på BUP.

Din sønn bør ikke fritas fra gym; hans manglende fungering i den sammenhengen bør heller brukes som en motivasjonsfaktor i forhold til å gjøre noe med hans problem. Når han er såpass tynn og samtidig energifattig, er det så avgjort på tide å ta tak i problemet hans på alvor.

Lykke til :-)

Skrevet

Det høres ut som om din sønn trenger profesjonell hjelp. Synes dere bør ta kontakt med fastlegen og diskutere hvilke løsninger som finnes. En del barn og unge som er ekstremt selektive spisere, kan få hjelp på BUP.

Din sønn bør ikke fritas fra gym; hans manglende fungering i den sammenhengen bør heller brukes som en motivasjonsfaktor i forhold til å gjøre noe med hans problem. Når han er såpass tynn og samtidig energifattig, er det så avgjort på tide å ta tak i problemet hans på alvor.

Lykke til :-)

''Din sønn bør ikke fritas fra gym; hans manglende fungering i den sammenhengen bør heller brukes som en motivasjonsfaktor i forhold til å gjøre noe med hans problem. Når han er såpass tynn og samtidig energifattig, er det så avgjort på tide å ta tak i problemet hans på alvor.''

Enig! Å frita han fra gym vil bare gjøre at man resignerer enda mer og "godtar" hans problem.

Gjest Høstløv
Skrevet

Det er viktigere å finne måter å tilføre gutten din viktige næringsstoffer, vitaminer, mineraler, fettstoff etc. enn å få ham fritatt for gym, fysisk aktivitet bygger muskler og skjelett.

Gjest beathethe
Skrevet

Du har grunn til å være bekymret og du bør hjelpe han til å få hjelp for dette. Han spiser lite og drikker ikke? Alvorlig.....

Skrevet

Spiseforstyrrelser handler ikke bare om bulimi eller anorexia... det er et helt spekter av andre tilstander innimellom, blant annet angst for mat med spesiell konsistens.

Han MÅ tørre å spise mat med den konsistensen som gir han angst, og det er her han trenger støtte og hjelp. Ofte er det en gradvis tilvenning som må til...

Skrevet

Ikke vær redd for å søke hjelp!

Min sønn har også hele tiden hatt et anstrengt forhold til mat, og spiste lite og ensidig. Likevel søkte vi ikke hjelp, for hva kunne vel legen gjøre?

Da gutten som 7-åring sluttet helt å spise, ble han innlagt på sykehus, og senere på barnepsykriatisk. Der har de kompetanse på spisevansker, og det var en lærerik tid for oss å være der. I ettertid har vi fått oppfølging av BUP. Løsningen for oss har vært næringsdrikk. Han lever i dag på næringsdrikk og kjeks. Han var ikke villig til å drikke næringsdrikk i begynnelsen, men psykologen hjalp han på veien til å forstå at næringsdrikken var viktig for han. Han prøvde seg gjennom en del typer næringsdrikker, og den eneste han godtar er MiniMax som vi får kjøpt på apoteket. Disse er beregnet på barn, men kunne sikkert også ha vært nyttig tilskudd til din sønn hvis han greier å drikke den. Næringsdrikken er kostbar, men vi har vært heldig å få den på resept.

Uansett så kan psykriatisk behandling hjelpe han med angsten som er forbundet til spisingen.

Forresten så fikk barna på barnepsykriatisk med spisevansker, ikke lov til å ha gym, så lenge de ikke fikk i seg nok næring.

Mitt råd til deg er; ikke gå rundt med bekymringene dine alene, men søk hjelp!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...